Kikar en del på begagnad marknaden vad de gäller Justersåg och har så gjort under en längre tid.
Har fått syn på flera felder K7 sågar och hur är dessa? Är de en bra modell eller ska man hålla sig undan? Är det föregångaren till nuvarande 700 serie?

Dom börjar ju bli lite till åren men får man tag i en i bra skick, är det ett bättre val än säg en ny Hammer K3 eller rojek?

Den känsliga biten är justerbordet. Titta så att det inte är glappt och glider bra. Jag är nöjd med min hammer k3 men k7an är väl lite bitgare. Vet inte om det har deras X-roll system i justerbordet eller vanliga stålkulor.

Jo blir det att åka och kolla på någon maskin någon gång så är ju givetvis justerbordet viktigt att kolla på oavsett vilken såg. K7f känns ju som du säger lite bitigare än en k3 men nytt är ju trevligt det med. Ingen aning vad det är för system i justerbordet, hittat väldigt lite på nätet överlag om den.

ingen som vet något om dom eller använt sågen?

Hammar är rent allmänt en billigversion av Felder så om du hittar en begagnad Felder i hyggligt skick är den sannolikt en bättre såg än en ny Hammer.

Å andra sidan har ju de flesta begagnade maskiner åtminstone något fel som behöver åtgärdas innan de är i toppskick. Där krävs det en viss händighet och klurighet och litet extra tid......men resultatet brukar bli väldigt bra.
Om man saknar de förmågorna och resurserna skall man köpa nytt och vara nöjd med litet sämre grejor.

heimlaga skrev:
Om man saknar de förmågorna och resurserna skall man köpa nytt och vara nöjd med litet sämre grejor.
Gott, då vet jag att jag som mekanisk dyslektiker aldrig kommer att köpa något som är bra, eftersom jag — då jag saknar de förmågor och resurser som krävs för att renovera äldre maskiner — sannolikt alltid kommer att köpa nytt!

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Det vill säga bristerna hos en ny maskin jämfört med en gammal ("det jag inte kan förändra"), mitt eget kunnande ("mod att förändra det jag kan") och att ha förtröstan i Heimlaga när jag inte har förstånd att inse skillnaden...

//Ronnie

PS. Nyfiken på hur du skaffar dig erfarenhet/kunskap om alla de "moderna" maskiner du regelbundet dissar till förmån för äldre alternativ? DS

Redigerat:
Pysslarn skrev:
Gott, då vet jag att jag som mekanisk dyslektiker aldrig kommer att köpa något som är bra, eftersom jag — då jag saknar de förmågor och resurser som krävs för att renovera äldre maskiner — sannolikt alltid kommer att köpa nytt!

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Det vill säga bristerna hos en ny maskin jämfört med en gammal ("det jag inte kan förändra"), mitt eget kunnande ("mod att förändra det jag kan") och att ha förtröstan i Heimlaga när jag inte har förstånd att inse skillnaden...

//Ronnie

PS. Nyfiken på hur du skaffar dig erfarenhet/kunskap om alla de "moderna" maskiner du regelbundet dissar till förmån för äldre alternativ? DS
Ursäkta en DÅLIG formulering.
Det finns många bra nya maskiner. Problemet är att få har råd att köpa dem som nya och det leder till att man som i denna diskussion ställer en begagnad maskin av bättre sort mot en ny av sämre sort.
Därför gällde mitt uttalande enbart denna diskussion. Felder versus Hammer.

Dessutom kan en sämre maskin vara alldeles tillräckligt bra för en användares behov. Man behöver inte världens bästa grejor för litet hobbysnickeri. Om en Hammer är tillräckligt bra finns det inget behov av någonting bättre.

Jag undersökte marknaden och alla alternativ väldigt noga och tittade på alla slags maskiner både nya och gamla i ett halvt år innan jag konstaterade att för mina specifika behov var en Stenberg KEV 600 överlägset mest kostnadseffektiv. Det gällde mina behov....... men det satte många saker i perspektiv.......
I det sammanhanget konstaterade jag att de nya maskiner som fanns i den prisklassen som jag hade råd med inte uppfyllde ens de mest grundläggande kraven på kapacitet och funktion för den sortens arbeten jag hade i tankarna.
Det konstaterandet har ingenting att göra med nya maskiner generellt men det visar bara hur man tenderar att köpa en billigare sort när man köper nytt på grund av ekonomiska begränsningar.

Redigerat:
Felder K7 har kulor i justerbordet inte som X-roll.
Men K7 har mycket stadigare justerbord än hammer någonsin kommer att få. Vilket är hela vitsen med just justerbord..

Köper man en justersåg utan formatbord, skall man ha detta i åtanke. Det betyder att kapanhållets 90 graders stopp sitter monterat i justerbordet och det kan aldrig bli bra. Utan man måste alltid kalibrera in 90 grader om man ändrar vinkeln på den. Och det gäller alla sågar utan formatbord oavsett vad försäljarna säger. Fast det beror lite på vad man har för tolerans när man jobbar. Men att det slår en halv mm på 60 cm är inte ovanligt. Vilket är uppåt väggarna dåligt när man har en justersåg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.