Hej,

har precis dragit igång och sågat lite med min nya GTS 10 XC.
Är sjukt nöjd med precision och känslan. Känns grymt gedigen och stabil.
MEN, jag är lite fundersam kring klyvkniven, det står i manualen att fabriksinställningen ska vara korrekt, men jag tycker den nyper lite väl hårt mot anhållet (har ingen erfarenhet av bordssågar tidigare).
När man börjar såga så går det väldigt lätt, men sen när arbetsstycket kommer förbi klingan och går mot klyvkniven så blir det betydligt trögare. Det är helt omöjligt att mata arbetsstycket "baklänges", alltså mot klyvkniven, utan att böja klyvkniven ifrån anhållet (sågen är inte på när jag provar det).

Alla sågningar blir på millimetern, så det verkar ju inte vara ngt fel på den i övrigt.

Det kanske ska vara så, men man vill ju vara på säkra sidan.

Tack på förhand!

/Erik

Det kan inte vara anhållet som är snett ? Jag har en likadan och har inte märkt att det här felet skulle uppkomma.
Du har ingen stor vinkelhake så kan du jämföra mot bordet? tänker om det är anhållet eller sågen som är sned ?

Hmm, eftersom den sågar spikrakt så trodde jag inte det. Du menar att anhållet inte är helt parallellt med klingan nu?
Som sagt, notera att jag inte har ngn erfarenhet av bordsågar och att allt kanske är helt i ordning.
Ska se om jag hittar ngt att kolla vinkeln med.

Har du provat att bara justera kniven så den sitter helt rakt i linje med klingan? Det räcker att lossa dom två insexskruvarna vid kniven. Jag har en likadan såg, och jag tycker nog inte att fabriksinställningarna var helt hundra. Det blev mycket bättre efter att jag gått igenom kontrollerna i manualen.

Du borde ju ganska enkelt kunna kolla om klyvkniven sticker utanför klingan. Om du inte ser det med blotta ögat kan du lägga en stållinjal (eller nåt annat rakt) på klingtand i framkant och bakkant, denna linjal ska då inte krocka med kniven när du för linjalen framåt mot kniven.

Om kniven inte är helt centrerad mot klingan är inte hela världen, och ska den vara fel på nåt håll är det att föredra att den är så den trycker ämnet mot anhållet, men det ska inte vara fel så det går tungt att såga.

Justersågar kan såga spikrakt även med snett anhåll, dock med sämre snittkvalitet.

Klyvkniven kan vara för tjock för klingan, ocentrerad, eller kanske troligast, böjd. Kolla som Ola skriver med något rakt. Det är otroligt störigt med klyvknivar som tar emot. Men vad du än gör så ta inte bort klyvkniven.

Sitter den snett så går det att justera. Har själv råkat ut för samma problem då jag satt tillbaka klyvkniven lite snett efter att ha haft den borta. Det är tyvärr ganska trixigt att få den på rätt ställe då den tenderar att flytta sig när man drar åt skruvarna. Det finns justerskruvar för om den lutar sidled.

Blir så frustrerad när det står i manualen att sågen levereras med en korrekt justerad klyvkniv. Det är bara där jag har sett att de uttryckligen står så...

Den är inte bara vinklad inåt i längsriktningen. Den är även mer vinklad inåt mot slutet än den bit som är närmast klingan.
Detta känns ju logiskt eftersom då leder den in arbetsstycket mot anhållet och håller fast det, men det gäller ju iof bara om man har stycket till vänster :)
Det står ingenting om det i manualen dock. Där står det bara att kniven ska vara i linje med klingan...

Bifogar en bild, man kan tydligt se att den lutar lite åt vänster.

Finns det finns ingen som har några invändningar mot att jag justerar den så den ligger precis parallellt med sågklingan?

Sågklinga och klyvkniv på bordssåg med vinkelfel tydligt synligt mot röd skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stod ingenting i manualen om hur man ska justera dess vinkel. Någon som vet hur man gör?

Klyvkniven skall inte vara vinklad och den ska inte röra vid ämnet eller trycka det mot anhållet eller något annat. Den skall vara i linje med klingan bara.

erik8308 skrev:
Det stod ingenting i manualen om hur man ska justera dess vinkel. Någon som vet hur man gör?
Jag har inte haft behovet men bara lagt märke till att det finns små nivåskruvar med insexskalle på. Dessa sitter på fästet till klyvkniven, bör vara till för att justera lutningen. Du måste dock lossa på skruvarna som håller fast insexnyckeln först (tror jag).

EDIT: Som håller fast klyvkniven skall det naturligtvis stå ovan!

Om du tittar efter hur klyvkniven sitter monterad så tror jag du kan räkna ut hur det funkar. Jag antar att det är samma fäste som på den gamla GTS 10 som jag har. Jag är inte hemma och kan kolla just nu men om jag minns rätt så är det en skruv i mitten som klämmer klyvkniven mot fästet och sedan sitter det en skruv på vardera sida som ligger mot fästet. Om du lossar mittenskruven så kniven blir lös så kan du justera vinkeln samt avståndet till fästet. Du flyttar alltså kniven i sidled med de två skruvarna och ändrar vinkeln vid behov genom att ändra den bakre och främre skruven olika mycket. Tryck kniven mot fästet för hand och spänn åt mittenskruven när det verkar rätt. Jag kan inte komma ihåg att jag hade några problem att få rätt på detta så det kan inte vara svårt... ;)

Som sagts ovan så ska du försöka få kniven att sitta i linje med klingan så mycket som möjligt. Det är inte jättekritiskt men om du tänker dig en linje på vardera sidan om klingan som följer tändernas yttersta kant så ska kniven ligga innanför dessa. D.v.s. kniven ska hamna mitt i det sågade spåret. Eftersom kniven bör vara aningen tjockare än klingans stomme (men tunnare än bredden mätt över tänderna) så hindrar den att arbetsstycket klämmer år om klingan.

Allright nu tror jag att jag har justerat det korrekt. Men som någon sa så är kniven lite skev. Samt att den vrider sig när man drar åt justeringskruvarna... Men det känns som att den sitter lite bättre nu.

erik8308 skrev:
Allright nu tror jag att jag har justerat det korrekt. Men som någon sa så är kniven lite skev. Samt att den vrider sig när man drar åt justeringskruvarna... Men det känns som att den sitter lite bättre nu.
Ta loss, pressa rätt och sen på igen. Såga sen lite MDF tex mot klyvanhållet. Precis när MDF-en når fram till klyvkniven är det viktigt att ljudet inte ändras alls, det är ett tecken på att klyvkniven pressar mdfen åt något hål. Detta test är dock lättare att göra på sågar som låter mindre än en GTs, men ändå värt att prova. I slutänden är det såklart bara provkörning och koll på snittresultatet som är intressant.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.