Hej allihopa

Long time no speak. Dagens fråga är kort och koncis:

Vilken klinga skall jag köpa till min Bosch GCM 8 SJL för att kapa Ipe-trall utan att förstöra träet?

Som ni vet bättre än jag är Ipe precis stenhårt, densiteten är väl ganska precis det dubbla jämfört med en vanlig svensk fura. Leverantören tipsade om att han använde en karbidklinga när han kapar Ipe. Jag har dock ingen aning om vilken sådan jag skall väja så jag behöver hjälp av proffsen. Daniel, Snickarboden, ...?

Heij,

Jag har kapat 100m2 Bangkirai med klingan som sitter som standard på den sågen, inga problem alls..

Alla moderna klingor är karbidklingor. Det betyder helt enkelt att den har tänder av hårdmetall. Det är frestande att tipsa om att man skall ha en fintandad klinga för kapning i detta hårda träslag, men jag tror att man skall göra tvärt om. Med en fintandad klinga kommer fler tänder att vara i ingrepp samtidigt. Varje sådan tand skall skära en spåna. Vid vanlig kapning leder det till att varje spåna blir tunnare, givet att man matar konstant. Det kommer att gå åt mer effekt att skära många tunna spånor, isf några få tjockare, även om (vid konstant matning) spånvolymen per tidsenhet är densamma. Det hänger främst samman med friktionen på tandens släppningssida. I alla fall vi en kapningsoperation. Detta kan leda till att maskinen kommer att gå tungt, vilket betyder att klingans periferihastighet går ned, och att du bränner både trä och verktyg, med kortare livslängd som följd.

Min tanke är att i stället använda en 24 tänders klinga av hög kvalitet, dvs med precisionsslipade eggar så att tänderna tar lika mycket. Mata långsamt utan att överdriva så att trät bränner. Eggarna skall vara vassa, vilket betyder nyslipad. Jag brukar be mitt sliperi att slipa eggarna två gånger. Först med en standardslipskiva, ofta en D93 och därefter med en finare D46-skiva. Lustigt nog brukar de inte ta extra betalt, trots att det blir dubbla jobbet. De kanske tycker att det är kul med någon som intresserar sig för slipteknik, vad vet jag?

• Gilla
Highwayman och 2 till
  • Laddar…
Mattias synpunkter om att det blir tyngre med fler tänder är helt rätt. Ide är både tungt och slitigt att kapa (till skillnad mot teak som är mjukt jmf med ipe men ändå väldigt slitigt på verktygen). Dessutom finns det mycket harts som kletar ner klingan vilket leder till värme och mer slitage, brännmärken etc. Jag hade dock testat med originalklinga (är väl typ 40 gissar jag?) först. Håller den ren, mata inte för långsamt. Om det inte blir bra o du köper en ny klinga m färre tänder så se noga till att du får en kapklinga med negativ tandning.

Tack alla, det hår var värdefullt!

Av rent intresse, vad är negativ tandning?

Herr Hysteres skrev:
Tack alla, det hår var värdefullt!

Av rent intresse, vad är negativ tandning?
Tänderna "lutar bakåt" så att de snarare skrapar än skär. Enklast är nog att googla en bild för jag inser att min beskrivning inte är så där klockren.

• Gilla
Highwayman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.