nanowire
nanowire: [citat] För att dö behöver du en kyss på minst 30-50 mA som passerar hjärtat. Stöten du får av en statiskt laddad slang är visserligen på flera tusen volt men bara en bråkdel av den dödliga strömmen.
17 svar · 5,1k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Haha det kommer fler baler:)
46 svar · 7,6k läst
·
C
ConnyK: Där ser man, då låter jag bli att fräsa med den. Tack för hjälpen. /Conny
6 svar · 4,5k läst
M
magnlar: [citat] Låter som att den klarar mer än tillräcklig! Nu finns det batterier i 2,6ah också
7 svar · 3,0k läst
Bulldog
Bulldog: Kuntze i Västberga, Stockholm har olika varianter. Även en supersmidig, men...de killarna har lärt sig att ta betalt...
4 svar · 2,1k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Fiskars näst största klyvyxa har jag, samt ett gäng andra av andra modeller, ålder och för olika ändamål. Väldigt nöjd med fiskarsyxan: till att klyva ved med har jag inte träffat på nån bättre. Om den kör fast slår jag på baksidan av yxhuvudet med stora träklubban. Inte alla yxskaft tål den behandlingen, även om jag försiktigtvis håller i det samtidigt. Helt osentimental
40 svar · 10,6k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Framförallt funktionen att sätta i ett mynt för att använda som spårmejsel var ju inte så genomtänkt, betydligt enklare att skruva med pengen utan en tärning emellan
5 svar · 1,5k läst
13th Marine
13th Marine: Jag håller med tacho ovan. Frågan har även diskuterats i denna tråd.
3 svar · 5,8k läst
nikasp
nikasp: Jag visste egentligen det men hade hoppats att det dykt upp någon budgetapparat sen jag kollade sist för flera år sedan. Jag ska fästa ett värdeskåp och är främst mån om att hitta något bra att fästa i, hyfsat säker på att jag inte har varken el eller vatten just där.
2 svar · 3,1k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: [citat] En sds-borr får ju plats i en 13 chuck Det är som prototypen skriver sexkant 16, det är standard för stationära maskiner, typ pelarborr
5 svar · 5,7k läst
D
DarrenB: Aha kom på det själv. De små skumbitarna i bilden skall skjutas in bakom sista raden av lådor som på bilden. Tanken är att man ska bygga på med lådor hela vägen från fronten till bak och sedan trycka dit skummet, dvs tanken är att inredningen används som på bilden. Jag trodde att man kunde ha lite lådor här och där.
1 svar · 1,5k läst
·
FreQa
FreQa: [citat] Svarar mig själv efter inköp av ovanstående maskin. Den ligger inte i proffsnivå men den gör sitt jobb bra och i paketet jag köpte på Bauhaus ingick den enkla anslutningen för dammsugare. Med den påkopplad så dammar det otroligt lite och maskin och papper håller sig sval. Dammet försvinner från pappret så det behöver inte bytas lika ofta. Så jag är nöjd :)
7 svar · 4,2k läst
P
PetriR: Tackar så mycket, blir och sälja två av dom då.
3 svar · 1,1k läst
·
AXS
AXS: Uppdatering: Hålsågen fungerade galant till ytterväggarna i lättbetong, var som att borra i smör. Ca 10 sekunder per hål. Mellanväggarna i ren betong var heller inga problem, 5-10 min per hål och snygga snitt. Värre var det med den bärande väggen som går genom hela lägenheten, den var fylld med stenar som hålsågen inte rådde på. Fick bila runt varje sten och knäcka den. Efter
7 svar · 5,6k läst
H
High_Fidelity: Blev en RO150. Vilken maskin :o
19 svar · 9,5k läst
nimhed
nimhed: Där fick jag napp! Tack alla och framförallt Ola C.
11 svar · 1,2k läst
·
oobum
oobum: Har ett par kunder som är väldigt nöjda och absolut inte vill gå tillbaka till att skruva trall..
2 svar · 1,4k läst
leby
leby: Ska kapa upp plank av klibbal till ett bord snart så då får vi se om kniven funkar bra eller om jag ska putsa ned den lita. Tack för alla tips!
20 svar · 5,8k läst
·
SamiHus
SamiHus: Verkar ganska lätt att bygga, annars finns det att köpa på många ställen. Är det ngt sånt här du är ute efter? http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/knivar/specialknivar/varmekniv-051019/?gclid=Cj0KEQjw9IS-BRC4qZXagbLs6uMBEiQAYHBh-9xTLFAg93_NQhrGi4ZXulqBsOLIlOtMi2kXdeYS-U4aAgP_8P8HAQ eller
2 svar · 2,2k läst
R
Robert-san01: Noterade i förbifarten att Festool uppdaterat laddare och batterier med något man kallar Airstream. Kylning av celler och indikator på laddare och batteri. Säkert ingen deal breaker, men kan vara något att se upp med så man inte får gamla utgående maskiner när man köper nytt.
0 svar · 797 läst
P
Pärran: Jaha! Jag kanske var lite otydlig... Hela maskinen finns men hyveln och sågen begrep jag ju vad det var till. Det är en trefasmaskin som heter Sheppach hm 2 kombi.
9 svar · 1,9k läst
·
Isakare
Isakare: Mina maskiner dryper nästan dagligen av vatten, jag jobbar i kyl och frysrum, när man kommer ut i värmen med -25 gradiga maskiner rinner det kondensvatten om dom. Efter en veckas jobb brukar det vara vatten i botten på lådan jag har maskinerna i, men dom går ändå.
4 svar · 4,0k läst
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Som sagt, plåt eller ännu bättre aluminium om det ska svetsas. På min gamla bänk limmade jag överbliven ekparkett, funkade hur bra som helst
21 svar · 20,5k läst
·
M
magnlar: Jo jag vet. Men frågorna var vad har stjärnmarkeringar på batterier för funktion? Och hur de fungerar ihop med maskiner utan dessa märkningar. Uteblir skyddssystemet då?
2 svar · 4,6k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: [citat] Rätt verktyg gör hela jobbet!
17 svar · 10,1k läst
·
Microkatten
Microkatten: Jo, vi nybörjare lär oss hela tiden den hårda vägen att det alltid finns mer prylar att köpa...ett fräsbord t.ex! :D Jag har CMS fräsmodulset, men inget sliding table. Kontraprofilen i änden fräser jag med ändträt mot anhållet men med skräpbitar på båda sidor bl.a. för att öka ytan som ligger an mot anhållet. Ett sliding table vore trevligt, men inte absolut nödvändigt, om man
17 svar · 11,6k läst
T
Troberg: Jo, är det en sidolast så är det ju (i stort sett) bara skruvens tjocklek som spelar roll, men så fort det blir dragkrafter, gärna med lite hävarm, så vill man ju ha lite känsla för det. Det handlar dock bara om att jag vill ha lite ungefärlig känsla. Håller den här skruven för 100 kg? 200? 500? Mer? Mindre? Till exempel använder jag kanska ofta M10-skruvstift (50 mm lång
6 svar · 19,3k läst
H
Huzzbutt: Drar mig till minnes att bolaget ifråga hade egen tillverkning på 90-talet och att de då också sysslade med lego tillverkning men att de då framförallt rörde sig om kommersiell utrustning och inte det pseudosegment som bilderna i fråga ger sken av.
3 svar · 5,1k läst
SamiHus
SamiHus: Var väl uppe en sådan i tipstråden nyligen för en tusenlapp om jag inte minns fel. Men det var väl rätt billigt, brukar se sån på blocket för 2-4k:-. Är den i bra skick på den? Letar efter en billig hyvel så det kan vara intressant för mig:). Lägg upp lite kort vet jag, eller ännu bättre en annons.
2 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.