Verktyg & Maskiner
nikasp: Ett par snabbtvingar och fogsvans så behövs inte kap/gersåg men man får ändå perfekta kapningar. Har använt min(a) hur mycket som helst, senast när jag la golv i torpet. [citat]
Allinug: Tängerna gick ganska snabbt att få fart på med lite WD 40. Skiftnyckeln behövde två såpabad och motion i badet och slutligen rengöring med WD 40, trasa, blompinne och ståltråd. Men nu fungerar den fint!
Nosslin: Passar GKS 55+ bra i det inlägget? Jag tänker bara för att det tillhör GKT.
FreQa: Tack, nu fick jag loss den. Aldrig kört med klyvklinga innan. Ska bli kul att testa :) Uppdatering: körde en DeWalt 24 tand klyvklinga och OJ vad det var kul och lätt! :)
magnlar: Blev ett köp! kanonprodukt. Att kunna ta bilder, sätta mått, areor, skriva kommentarer etc och sedan snabbt skicka som PDF är riktigt trevlig.
ceson: Jag filade upp spåret på kniven lite så jag fick ner den längre.
Alko: Testade min dws774 på sågbord som hastigast igår. Klart nöjd (kan inte säga så mycket om funktionen efter så kort tids användning, välbyggd maskin dock, rejäla vred, ingen rapplig känsla etc ) , och vill man ha en kompakt såg är den absolut att rekommendera. Usel manual såklart, men det är man ju van vid i de här sammanhangen ;) Jag har annars mest försökt undvika Dewalt, de har
Anna1984: Jag kör med tryckluft och 5-56. Den både smörjer och löser upp smuts.
snowjim: Låter bra! Men vad ni säger är att om jag köper äkta T70 och T80 för ca 200 kr / st så kan de användas under längre tid även i gips(som verkar slita mer på sågarna)? I detta fallet betalade jag 100 kr per såg så halva priset. Jag kommer första såga OSB och sisst Gips med dem. Är det större risk att såga isönder hole in one hållarna med dessa jämfört med T70 och T80?
pelrik: Jag var egentligen på jakt efter en klyvsåg men så fick jag denna på köpet vid en annan affär och då tänkte jag att den kan säkert duga till det. Men förre ägaren varnade mig för att den kunde vara farlig...
Snailman: Jag skaffade nåt i den här stilen för några år sen, http://stallning.se/product.html/byggstallning-6-x-6-m-2?category_id=34 kompletterade med några extra justerbara fötter några snedstag (för att sätta diagonalt mot marken för att slippa fästa ställningen i väggen) så jag kan antingen har två ställningar på 6meter var eller 12 meter på rad eller 9 meter längst ner plus 3 meter
prototypen: Har också blivit frälst på japansåg, håller med om alla fördelar. Enda nackdelen är att börjar man lite snett så är det svårt att räta upp och det är i sågens natur med mycket liten skränkning på tänderna Kapar mycket kabelkanaler, förr med bågfil blev det fransigt, japansågen ger helt släta snitt. Har ClasO sågen Protte
anders07: Ok, tack för infon! 2 ohm räcker att beräkna med!
andersmc: Jag har faktiskt svårt att se den praktiska nyttan med ett sådant måttband. Man kan säkert tänka sig något specialfall, där man ska mäta upp en lång rad ungefärliga mått och behöver få dem sparade digitalt för någon vidare bearbetning. Men inom snickeri gör den inte mycket nytta. Framför allt är precisionen alldeles för dålig. 0,5%, det duger inte. Mäta 12 mm fel på en regel
PG Lindgren: Kul att läsa, jag har exakt likadana tankar på en brygga men i en sjö lite längre norrut. D.v.s. i Gästrikland. Det är ett framtidsprojekt, får se när/om jag kommer igång med det Jag har tillgång till en Pionjär 120 och efter att kört den ett par gånger så förstår jag varför hyresfirmorna inte vill hantera dem...
Mikael_L: [citat] Jag gör faktiskt på det viset jag med. Både med bordscirkelsågen och handcirkelsågen. På bordscirkeln har jag en måttskala som är lös, ibland funderar jag på att fästa den permanent så måtten stämmer på bråkdel av mm. Men samtidigt vet jag att då kommer det inte längre stämma om jag byter sågklinga till annan tjocklek, eller om sidostödet blir det minsta justerat.
Andreas Johnsson: Har med letat efter någon med vettig kvalite. Hittade just att harald nyborg säljer Stanley Extra Strong Duck Tape (silver) . 50mm x 25m för 99:-.. Står waterproof på den o känns som mycket bättre väv och det vita sega klistret det ska vara
Anna1984: Det visade sig att spärrskaftet jag beställt inte var 3/8. Så nu är satsen helt värdelös, haha. Men man kan ju alltid köpa ny hylsa 😀
FredrikR: [bild] Som ni ser verkar katthuset få "med beröm godkänt" av Rasmus.. :) Fortfarande inget trädäck, men när det ska snickras runt poolen kommer jag inte undan med fler ursäkter. :o
Pysslarn: [citat] Tack för trösten. ;) //Ronnie
Pysslarn: Slipskive-avrivare borde kunna fixa det om det inte är svåra ovaler du har. Det är ett litet T-format verktyg som du håller mot anhållen på bänkslipen och sedan för mot slipskivorna under gång, ungefär som att svarva. Du hittar det i riktiga verktygsaffärer. Lycka till! //Ronnie
richardtenggren: Den övre är väl till för att användas vid putsning, därav fasen.
Microkatten: Axminster har en low angle block plane för £36 http://www.axminster.co.uk/axminster-rider-no-60-1-2-low-angle-block-plane-506559 Jag har den själv, men har inte använt den tillräckligt för att ge ett omdöme, även om den känns ok. [bild]
FredrikR: Det är en bra pistol. :) Den är lätt, har ledad luftanslutning, ställbart luftutblås (så man slipper få det i ansiktet om det är trångt), lättjusterbar djupinställning, verktygslös öppning om det blir spiktrassel (ej hänt mig) och bälteskrok. Den har dock inte använts speciellt mycket sedan jag skaffade en Senco Fusion, vilka jag kan rekommendera, ~3200:- inkl. frakt och avgifter
goldfish1977: Ja, men då är det väl bara att lägga på mer symaskinsolja. :-) Tack för svar!
Fjojtmehmet: Jag har också festool ts55. Hade tänkt köra makita som övriga maskiner, men deras sänksåg gjorde mig inte imponerad.. Dock har jag deras lila handklinga med adapter för festools skena, så vid svåråtkomliga ställen använder jag den som sänksåg, blir perfekt resultat enligt mina mått. Man kommer långt med vinyltejp, offerskiva och handklinga. det var vad som användes vid min