Jag köpte nyligen en Hitachi DS18DBEL på blocket. Detta för att det ingick två 5,0 Ah batterier. Priset var bra och billigare än om jag köpt batterierna separat. Så jag köpte den för att sen sälja maskinen separat.

Nu till frågan. DBEL:en är från 2015, är i bra skick och kolborstfri.
Jag har ju redan en DSL från 2012. Också den i bra skick. Den är inte kolborstfri dock.
Vilken av dessa hade ni valt att sälja?

Kan inte hitta någon bra info om vad som skiljer mellan en DSL från 2012 och en DBEL från 2015, förutom just att den är kolborstfri.

• Gilla
parom
  • Laddar…
Om du använt båda vet du väl vilken du trivs bäst med?
Jag föredrar starkt borstlös DBL framför DL.

Behåll båda.. Bra att ha en till förborrning och den andra till skruvdragning så slipper du skifta hela tiden.. Så gör jag :)

nanowire skrev:
Om du använt båda vet du väl vilken du trivs bäst med?
Jag föredrar starkt borstlös DBL framför DL.
Har inte hunnit använda den borstlösa ännu.

magnlar skrev:
Behåll båda.. Bra att ha en till förborrning och den andra till skruvdragning så slipper du skifta hela tiden.. Så gör jag :)
Jag har en slagskruvdragare också. Så det räcker med att behålla en 😊

Men jag tänkte mer på olikheterna mellan DSL och DBEL. DSL är väl egentligen en bättre maskin?

Kolla tillverkningsland.

Jag har ett knippe Hitachi och Makita från 2009-2012, samtliga märkta Made in Japan, sjukt bra/hållbara prylar, förutom när man tappar maskinen från 7 meter ner i betonggolvet, den maskinen hette DSL. Ersättaren blev en lite kraftigare med efternamnet DSDL, bortsfri, Made in Kina. Den blir överhettad fortare och luktar bränd bilbana, känns spontant som att den inte kommer hålla lika länge.

Rikard Gjersvold skrev:
Kolla tillverkningsland.

Jag har ett knippe Hitachi och Makita från 2009-2012, samtliga märkta Made in Japan, sjukt bra/hållbara prylar, förutom när man tappar maskinen från 7 meter ner i betonggolvet, den maskinen hette DSL. Ersättaren blev en lite kraftigare med efternamnet DSDL, bortsfri, Made in Kina. Den blir överhettad fortare och luktar bränd bilbana, känns spontant som att den inte kommer hålla lika länge.
Ska kolla det 👍🏼

Rikard Gjersvold skrev:
Kolla tillverkningsland.

Kollade precis. Made in Japan 2015 👍🏼. Det enda jag saknar på den är laddindikator för batteriet. Det är ett plus till DSL:en.

Ja den är lite tråkig att vara utan, men det beror även på vad man har maskinen till, bara hemma är det ju inte värre än att hämta ett laddat batteri, men om man som jag rycker med mig maskinen in i en fabrik el liknande, kan vara långt att gå, låsta dörrar, slussar med klädbyte mm, då har man gärna span på att det finns kräm i batteriet.

Rikard Gjersvold skrev:
Ja den är lite tråkig att vara utan, men det beror även på vad man har maskinen till, bara hemma är det ju inte värre än att hämta ett laddat batteri, men om man som jag rycker med mig maskinen in i en fabrik el liknande, kan vara långt att gå, låsta dörrar, slussar med klädbyte mm, då har man gärna span på att det finns kräm i batteriet.
Jo jag använder ju bara maskinen hemma egentligen så det är väl ett mindre problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.