Verktyg & Maskiner
bulleribock: Jag tycker du ska reklamera. Du har sågat med den, det ska den klara tycker jag..
Ivar Nelson: Tack för era svar! Väldigt roligt att så många ville delta. Min maskin saknar mikrobrytarna men verkar i övrigt vara samma.
Skooda: Jag har inte kommit igång med min ännu (inte ens startat den) Jag har aldrig tidigare ens stått vid en vertikalfräs men nu står det en i garaget:) Håller på och går igenom och rengöra den. Just att jag aldrig har använt en vertikalfräs gör att jag är mycket försiktig och försöker samla på mig så mycket information det bara går via byggahus.se Just vertikalfräsen har jag stor
Lambr1: Tack för input! Jag gör så att jag börjar med den här så får vi se hur det går. Nu ska jag bara lista ut hur styrlådan ska kopplas in.
Martin_B: Denna verkar betydligt mer prisvärd: Man får 9 st sådana här till priset av 1 st Festool, så får man 4 kr över. En pantburk senare står man dessutom med en korv med bröd från IKEA och smaskar medan man sneglar på sina nya fina rullbockar från Slöjd Detaljer :D 199 kr http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/arbetsbord/rullbock-pid2135 [bild]
GK100: [citat] Så funkar i princip alla de här apparaterna för diverse maskiner med intag, start-stopp, nollspänning och ev termokontakt dvs man får trycka in kontaktorn så den sluter och självhåller och med stoppknappen bryter man isär så kontakterna släpper. Alltså är inte knapparna till-från inkopplade i någon elektrisk krets som på tex ett vanligt kontaktormotorskydd undantaget
e3henri: Vågar man fråga en den gröna Bosch lasern som netonnet kör för 299:- just nu? Pengarna i sjön? Har inget planerat behov av en laser men håller på att fylla på verktygsförrådet i samband mec flytt till villa. Edit. Den tog visst slut
iceotopes: Så mycket som möjligt så klart. Tänker väl så att det är inte en investering man gör varje dag utan ska ju helst hålla i många år framöver så vill få det rätt första gången. Har du något förslag angående mitt andra val jag velar mellan?
Demmpa: Jag köpte en Dewalt dwe305 i somras, fördelen med den är att man kan sättta bladen både vågrätt och lodrätt, steglös hastighet via avtryckaren, http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/sagar/elektriska-tigersagar/tigersag-022229/?gclid=CJ3s3_DMr9ECFQlkGQodwcgBAg
byggolle: Japp funkar fint med 90mm alla stomspikare kör nästan uteslutande 90mm finns någon 120mm vi haft för locklisten på en bondsågad panel en gång. Köp en av bra kvalitet tex. Senco, essve, bostitch, Montana mm. Ska du ha värstingen köper du max högtryckssystem kostar skjortan men är absolut bäst och sparar på kroppen.
Kane: [citat] Finns en lite grövre också, https://www.bauhaus.se/slang-f-vattenfall-40mm.html Måste dock vara bättre att köpa Hydroscands riktiga (för ändamålet) slang.
Octavianus: [citat] Ser onekligen lämplig ut. Får kanske satsa på en sådan.
Martin93: Hallå där! Min Makita DDF456 gav nu upp och det är dags att hitta en ersättare till denna. Har tidigare fastnad för DDF480 men såg nu att det kommit en DHP484. Kan inte hitta något i specsen som får den att verka sämre än 480in. Den har lägre vikt, starkare och har slagfunktion (som jag iofs inte har någon användning för). Det som däremot får mig att fundera är att den är
13th Marine: Jag tror han menar om han ska kika på Glykol, batterisyra eller spolarvätska? Spontant så är väl 0gradig spolarvätska bara vatten? Om du då kör vatten och kalibrerar så att markeringen hamnar på 0 grader på spolarvätskeskalan.
Toddbertuzzi: Hepp, råkade trycka köp på de där borrarna från Axminster (den mindre satsen). :)
pelpet: Min GSR 18 V-Li (slagskruvdragare) fyller snart 5 och GSB:n (slagborrmaskin) drygt 4. De har fått jobba på en hel del och det har inte varit helt smärtfritt. GSBn låter ibland illa när den bromsar efter användning. GSR:en är jättebra att skruva med och den enda gång den givit upp är då jag dragit 15-cm-skruv utan förborrning samt då jag ska lossa eller dra åt hjulbultar vid
Allmänobildad: Vanliga 10,8 är ju ganska grym för sitt lilla format. Jag har totalrenoverat en lägenhet med den som enda skruvdragare, det är t.om den billiga kolborstvarianten. Automaten däremot skruvar ju med högt varvtal och lågt moment, och momentet är något man behöver för att dra 55mm i endast trä.
darey: Är också hobbyist med liten verkstad och har också funderat på hur användbar CMSen är i avsaknad av dragsågsfunktionen. Idag har jag det gamla systemet Basis Plus där sågmodulen Basis 1 A/T har en dragfunktion precis som CS50. Har flera gånger tänka att jag ska uppgradera till CMS och MFT/3 för att få bättre arbetshöjd och utbyggnadsmöjligheter. Planerna har dock alltid stupat på
SnickareHobb: [citat] Den ser mycket klenare ut än julas. Halva vikten mot julas. Jag gissar att Jula var mer realistiska när dom skrev max plåttjocklek.
DennisCA: Jag tänkte väl fel, skrev det efter midnatt. Jag har en 3a och en esteel 4a som är lite sisådär, så 3an är nog min enda riktiga putshyvel.
badtastex: [citat] Tråkigt att höra om jag förstår dig rätt. Håller med om att det är ett verktyg som är dyrt men det känns som ett oerhört användbart verktyg så jag tycker på något konstigt sätt att det är värt sitt pris (jag tror jag gav 3700 för min med kabel och ett 5mm stål, köpte sedan till väskan med dominos och alla stål) - vad kostar den nu från Tyskland?
pär h: Du behöver inte svetsa distansringen. Nu vet jag inte hur det ser ut på din såg. Men tror inte att det göra någon dramatisk skillnad för hur pass bra klingan sitter fast. Om det inte är så att flänsen/brickan bara sitter med någon mm på klingan Nu är jag ingen svets expert men det finns risk att klingan slår sig eller så med värmen
vojma: [citat] Under vilken sten har du bott det senaste åren? [bild]
Daniel_N: [citat] faktiskt är utblåset lite flyttat, 90 grader för att få det att passa på ett lite bättre sätt. Jämför med bilden här: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/259997-stockholmare-och-andra-aningen-akut-2.html
bygga_bo: Jag har en NT 3...någonting (lillbrorsan till 45:an), och den saknar jordbleck där man kopplar in slangen. Om du skaffar en antistatisk slang, och blecket saknas även på din, så behöver du alltså fixa jordningen på egen hand.
snowjim: [citat] Stämmer bra det. Jo jag ser det som en hylsnyckelsats och inte så mycket mer. Ringnycklar har jag redan från Biltema som fungerar utmärkt :)
agehall: Jag har väldigt svårt att se att det där skulle bli bra med en TS55. Det är OF1010 som gäller skulle jag säga.
pär h: Jo så långt är jag med. Att skriva att man kan leverera ljud mellan 20 Hz och 20 kHz är väl inget märkvärdigt det skryter många med. Men vad har dom för db vid tex 30 Hz. Att leverera 18 kHz med bibehållen db nivå är inte svårt. Undrar om det finns en kurva för hur HD ljud skall prestera.
gasto: Mätte med hx modellen mot föregångaren. Lite smalare grepp och en bit kortare är hx.. gillar den bättre än den gamle. Skönare motorljud också.. lätt den skönaste 10,8 maskinen på marknaden :)
Allmänobildad: Du missade att döpa klippet till "Boschtlös"