Behöver lite råd från de som har erfarenhet av ovanstående maskiner.
Är hobbysnickare i garage men har fattat tycke för maskinerna med gröna knappar :)
Snickeriet just nu lutar mer mot möbler, skrin, och sånt som kräver lite precision.

Har Festool MFT3, VL/CMS-bordet med CMS OF-plattan inkl 1400.
Min initiala tanke med CMS-bordet var att även skaffa sågmodul och sälja min Dewalt bordsåg för en mer kompakt upplevelse. I och med att CMS-förlängningsbordet sitter ihop med MFTn tänkte jag även koppla på ett LA70 för att kunna kapa riktigt breda skivor.

Men nu har jag fått upp ögonen för CS-modellerna och det är speciellt dragsågsfunktionen som jag finner mycket spännande. Färskt i minnet har jag ett projekt där jag kämpade med stora och tunga stycken som skulle kapas i vinkel med hög precision vilket var svårt på Dewalten men som jag tror hade varit perfekt med CS-sågarna.

Dessa alternativ har jag:

1. Kombon TS75 + CMS-modulplatta
ca 10.000 kr
Justerbord 3000kr
LA70-anhåll 3000kr
ca 16.000kr

+
Logisk uppgradering av CMS-bordet
Bra såghöjd och motorstyrka
Möjligheten att kunna kapa bredare än 800m mha av anhåll+MFT
Kan använda TS75:an löst om jag skulle behöva
Sparar plats

-
Ingen dragsågsfunktion
Strul med "riving knife"-byte
Skulle egentligen vilja ha ett dedikerat fräsbord och bordssåg så kanske det blir mycket i- och urplock.
Den kommer att sitta fast med MFTn så mindre flexibilitet.
Dyrt

2. Precision CS50 SET
ca 21.000kr

+
Dragsågsfunktion och möjlighet att göra mig av med kapen för liknande snitt
Bättre precision
Smidigare hantering av "riving knife"
Lättare att justera höjd och vinkel på klingan jämfört med CMS.
Tillbör som justerbordet kan användas på CMS-modulen också.
Zero clearance-plastbiten för lite renare snitt.
Jag kan flytta runt sågen.

-
Måste köpa settet för att få normalbreda snitt
Går inte att koppla ihop med MFTn för att köra LA70-anhållet där.
Låg såghöjd jämfört med TS75 och CS70 är gammal och dyr
Ännu dyrare

3. Köp till TS55-modulen till befintlig sänksåg
ca 3000kr
LA70 ca 3000kr

+
Priset
En maskin mindre

-
Klassiska problemet med att behöva montera bort sågen från CMS-en varje gång
Både låg såghöjd och ingen dragsågsfunktion
Svag motor

Som sagt är framförallt dragsågsfunktionen väldigt intressant för mig. Ni som använder den kan ni berätta om för- och nackdelar samt hur ni använder funktionen?
Kör ni mycket komplexa snitt som kräver att ni spänner fast stycket och drar sågen?

Skulle jag kunna återskapa liknande funktionalitet mha justerbordet dvs spänna fast stycken på det och sedan skjuta stycket för att då få en mycket mer kontrollerad rörelse?

Redigerat:
Kostar en komplett cs50 21.000?

Kanske bra såg om du ska bära med den men ska den stå stationär i verkstan får du ju en bra mindre (begagnad) justersåg för mindre än det priset. Om justerbordet går ända fram till klingan ser jag ingen fördel med dragfunktion. Fördelen med dragfunktion är att man kan spänna fast ämnet nära klingan, ett justerbord med samma möjlighet (dvs inte som på cs50/70 där justerbordet inte går fram till klingan) slår dragfunktion alla dagar i veckan. Kanske om det är ett riktigt tungt o stort ämne som ska sågas att det är bättre att spänna fast (drag) än att köra med justerbord men så stora tunga saker känns lite stora ändå för cs50.

Jag hade tidigare en cs70 med justerbord. Dragfunktionen avskydde jag, hela sågmodulen sitter på skenor för att kunna få till dragandet (lite som en kap o gersåg) och det kändes aningen sladdrigt, typ som sågmodulen inte riktigt satt fast. Jag bultade fast sågmodulen i mittläget. Zero clearance prylen funkar väl bara med klingan på maxhöjd? Kan dock minnas fel här.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
TS75+ CMS modul och fristående TS55 skulle jag nog köra med, där mindre bitar körs på CMS bordet och stora skivor med fristående sågen och sedan komplettera med FS-PA till TS55 där det finns behov av repeterbarhet vid större skivor.

Du kommer inte vilja montera in och ut TS55 så den setupen kommer du ångra. Så det alternativet kan du stryka.

Jag själv var i ungefär liknande sits för några år sedan. Då hade jag turen och hittade en TS55R billigt i en nätbutik england för ca 2900 och eftersom jag redan hade en TS55 köpte då CMS modul till den. Men hade jag enbart haft EN TS55 eller TS55R så hade jag gått på en 75:a för stationärt montage.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Är lite i samma sits... är också på jakt efter en festool bordssåg. Men hur är dammupptagningen? Är det ngn skillnad mot de olika alternativen?

heos
Själv kör jag på kombo 1, dvs en TS75:a i CMS-modul och en lös TS55:a och är nöjd med det. Hade först bara en 55:a i CMS:en men det var drygt att montera ut och i den. Eftersom jag har det ganska trångt i mitt förråd så tar jag med mig 55:an ut i carporten och grovkapar skivmaterial där för att sen såga exakta bredder på bordet.
Gällande dammupptagningen vette tusan om det skiljer sig så mycket men tycker det funkar bra. Har tyvärr inte så mycket att jämföra med.

Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
heos
Här hade jag iofs inte behövt ta ut sågmodulen. Med några bench dogs så är det smidigt att få till räta vinklar såhär:

Verkstad med utdragen sågmodul, arbetsbänk och verktyg ordnade för att skapa räta vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen relativt enkelt att putta i modulen (när sågen redan sitter monterad) och ansluta slangar och kontakten.

En sågmodul monterad på ett arbetsbord omgiven av verktyg och byggmaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Är också hobbyist med liten verkstad och har också funderat på hur användbar CMSen är i avsaknad av dragsågsfunktionen. Idag har jag det gamla systemet Basis Plus där sågmodulen Basis 1 A/T har en dragfunktion precis som CS50. Har flera gånger tänka att jag ska uppgradera till CMS och MFT/3 för att få bättre arbetshöjd och utbyggnadsmöjligheter. Planerna har dock alltid stupat på att jag inte kan tänka mig att vara utan dragfunktionen. Den är guld värd för mig vid exakta eller komplexa snitt. Det är enkelt att spänna fast stycket men oftast räcker det med att hålla fast för hand mot vinkelanslaget och ta stöd av MFT 1080 bordet om biten är lång. Med justerbordet inblandat blir stabiliteten betydligt sämre så det använder jag i princip bara vid ändfräsning. Justerbordet till CMSen är förhoppningsvis lite stabilare men jag tror inte att det kan ersätta dragfunktionen.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.