Hej

Köpte nyss en fin hyvel för ringa 1800kr. planhyveldelen hade fortfarande skyddsplasten kvar! Ett kap tycker jag.
Verkar vara övertaget av metabo nu för tiden och det går att köpa den aktuella delen (nr 174 i länken nedan) men det hade varit kul att snickra ihop den själv om någon kan hjälpa mig med lite mått. Den skall passa ihop med nr 178 på bilden och sen skall den passa i planhyveldelen när man kör rikthyvling.

Finns det någon som har lust att hjälpa till? Kanske till och med någon som har en reservdelsmaskin där delen finns och skräpar?! =) Det är ju ett aktivt forum så vem vet.
tack på förhand.
Typskylt på Elektra Beckum planhyvelmaskin modell HC 260 från 1991 med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny hyvel med skyddsplast på planhyveldelen i en verkstad med verktyg och en verktygslåda på golvet.
Skapa konto

Saknar länken. Ser inte på bilden vad som saknas, tycker den liknar maskinen jag har.

Redigerat:
Aha, det är plastkåpan till spånsugen du saknar, den sitter inte på plats redan under kuttern?
Och sedan får man flytta den till ovansidan när man planhyvlar.

Redigerat:
Vad kostar delen om du köper den, stämmer 35 pund? Går säkert att göra en anslutning för spånsug, i vilket material har du tänkt göra den? Enklast skulle då vara en fyrkantig låda som sedan spänns fast med nivåreglering för planhyvling när du kör den som rikthyvel. vid planhyvling så spänner du fast den med kutterskyddet.

Tar vid tillfälle några bilder på 174an och ska försöka sätta ut några mått, men skulle redan nu gissa på att en fyrkantig låda skulle fungera. Gör så hög att den precis får plats under kutterskyddet för det är det måttet som styr höjden.

tack för tipset. Jag undrade lite varför den i originalutförande har en så speciell utformning. borde kunna avmontera #178 som man svingar upp respektive ned om man gör en fyrkantig låda som bara ligger an. Antingen över eller under beroende på vilken hyvelfunktion man använder.
Har en huva till en öppen spis liggande. kan slakta lite plåt från den och nita ihop.

Så här ser den ut och tror inte du behöver några mått då den precis ska passa ovanpå 178 när man planhyvlar och sedan spänns fast med kutterskyddet. Du ser också några halvrunda uttag för att kunna justera hyvelbordet när man använder den vid rikthyvling.
Grön anordning för planhyvling med halvrunda uttag, utan mått då den passar ovanpå modell 178.
Skapa konto

Tillbehör till hyvelmaskin, grönt, med uttag för justering och montering på hyvelbordet.
Skapa konto

tack så mycket. skall försöka knåpa ihop något!

Jag har en Proofy EHM260 vilket verkar vara exakt samma maskin. I min manual så finns exakt samma sprängskiss. Om du vill så kan jag skicka ett par bilder som jag tagit på manualen. Skicka då ett meddelande med en mailadress.

Om du skall konstruera en egen så tänk på att den eller något annat måste trycka ner den säkerhetsbrytaren som annars inte tillåter start av motorn.

Shakula skrev:
Jag har en Proofy EHM260 vilket verkar vara exakt samma maskin. I min manual så finns exakt samma sprängskiss. Om du vill så kan jag skicka ett par bilder som jag tagit på manualen. Skicka då ett meddelande med en mailadress.

Om du skall konstruera en egen så tänk på att den eller något annat måste trycka ner den säkerhetsbrytaren som annars inte tillåter start av motorn.
Det finns inte säkerhetsbrytare på den här maskinen, åtminstone inte den jag har.

Redigerat: "Det finns inte säkerhetsbrytare............."

Redigerat:
Så här gjorde jag på min 260, 12mm plywood 100mm anslutning
Hemmagjord träkonstruktion av 12mm plywood med en 100mm anslutning, placerad i ett rörigt garage.
Skapa konto

Hemmagjord anslutning av 12mm plywood med 100mm metallfäste på en arbetsbänk.
Skapa konto

AndersS skrev:
Det finns inte säkerhetsbrytare på den här maskinen, åtminstone inte den jag har.

Redigerat: "Det finns inte säkerhetsbrytare............."
Lustigt, då är de lite annorlunda ändå...

Närbild av en gröns målad stålmaskin med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
Skapa konto

Tack för era svar!
Väldigt roligt att så många ville delta.
Min maskin saknar mikrobrytarna men verkar i övrigt vara samma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.