Helt värdelös eller ok för slanten (knappa tusingen i helgen med klubbrabatten)? Kostar det mer blir jag utan, så det är den slanten eller vara utan det står mellan. Behöver inte kunna bocka tjockt eller speciellt snyggt, mer typ spikplåtar (2-3mm), kanske 40cm bredd tunnplåt för nå rack till skotertunneln osv. Tacksam för åsikter!

Den tar ju stora bredder och då förstår jag att den blir klen, men säg en 10cm bred 2-3mm spikplåt borde väl funka?

Tror inte det blir något bra , det står plåttjocklek 0,6mm på fullbredd och jag är tveksam om det går att bocka 10cm bitar i 3mm plåt , den ser ganska klen ut och inga bra handtag för att kunna bocka.
Fast jag har haft fel förut.:o så jag hoppas att du får ett svar av någon mer kunnig inom plåt.

Alternativ till Julas plåtbock:
julbock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
trattalask
  • Laddar…
Snailman
Har en plåtbock sen några decennier, från Clas i sjön , har bockat fullbredd 3 mm aluminiumplåt med den, den har handtag i plattjärn stående, som sticker ut typ 30 cm och sen bockat 90 grader och i hela bockens bredd. Järnet man klämmer plåten med hade inga större justering möjligheter, men tog man bort bultarna och satte några tvingar istället så funkade det med större bockningsradier , det blev väldigt tungt att bocka 3 mm. Den man klämde plåten med var väl 15 mm eller så men ville ändå fjädra upp i mitten. Överliggaren har några spår så man kan bocka upp fyra sidor på en plåt så de möts i hörnen, men då bara typ 15 mm på två av sidorna, och bara med de mått som passar med urtagen.

Bänken måste vara kraftig också.

Handtagen ser klena ut på dessa, borde böja sig? Man måste kunna överbocka vinkeln då plåten fjädrar tillbaka, går det på julas? Står 90 grader på deras.

Den man klämmer fast plåten med på julas ser ut att vara kraftigt förstyvad så den fjädrar nog inte så mycket, Biltemas motsvarande ser klen ut, typ 10 mm tjock utan förstyvningar?

Gångjärnen måste ju hålla också.

Men svårt bedöma bara på bilderna.

Redigerat:
Biltema's är en enklare variant där man använder tvingar.

Jag har köpt Julas för någon månad sedan men har inte använt den än.

Purre
Verktygsboden har också en för runt 1000-lappen som skulle kunna vara ett alternativ

thomasx skrev:
Det kommer nog att funka fint, spikplåtar är ju rätt mjuka.

Annars har biltema en för 999:- ordinariepris som ska klara 1,2mm, alltså dubbla tjockleken.

[länk]
Den ser mycket klenare ut än julas. Halva vikten mot julas. Jag gissar att Jula var mer realistiska när dom skrev max plåttjocklek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.