Byggahus.se
Har fått tips om en spånanläggning med rör i taket och portar med mikrobrytare (ej inkopplat tror jag). Jag har redan en Luna W-177 och är väl egentligen mest intresserad av rören och slangarna. Vad kan paketet med ÅSS 500 TS, 7-8 meter rör, tre portar och två slangar vara värt? Finns det skäl att byta ut Luna-sugen mot ÅSS-maskinen? Jag är nybörjare på spånsugning :).
 
Jag kollade med Processventilation och de har fortfarande delar till den här modellen även om det verkar länge sen de sålde den, 750 verkar vara den minsta modellen nuförtiden. En filtersats till 500TS består av 4 microfilter och ett förfilter + utjämningsfilter till separator BZ10, pris: 2 687 kronor plus moms och frakt. Inkl moms blir det 3358,75 kronor. Jag åker dit idag och ser om det ens finns en separator inkopplad, vill minnas att det var draget ett rör ut genom väggen.
 
Jag skulle vänta på en ts750. en sådan har jag haft och mindre än det vete sjutton om man vill ha. Men har å andra sidan inte provat 500.Nackdelen med 750 är att den är på ca 6 kw och det är inte billigt att byta filter
sitter 6 dammsugare motorer och ett filter till varje motor.
 
Dammsugarsystem i ett verkstadsrum med flexibla slangar, en motor och filterenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har trefasvarianten av Luna W177 och frågan är om jag 1) Får bättre eller sämre sugkapacitet med ÅSS 500TS och 2) får bättre utluftkvalitet med ÅSS som har microfilter? (Google är inte min vän idag så jag hittar inte någon spec på 500TS prestanda.)
 
Vad bytte du till pär h? Cyklon?
 
1 bättre
2 bättre.

Men den tar fortfarande samma golvyta som ts 750. Och då och då dyker den upp på blocket med rör och hela kittet från 4 tusen har jag set men brukar ligga på runt 6-8 tusen. Har 500 automatisk skak och nivålarm
 
Nope, jag tror inte att det finns något automatiskt alls med den här. Skulle gissa att den är från början av 1980-talet. Det finns en notering på en av luckorna om filterbyte i maj 1985.
 
.Pneumatisk skak har nog inte alla. Men nivå vakt trodde jag var standard. För det har alla haft som jag har set.
 
Jag kollade med Processventilation. Sugen är från 1982-83 cirka. Den ska ha manuell skak av filtrena och en nivåvakt. Men jag såg inga spår av något av detta så det saknas nog. De två extramotorer som finns till (okänd status) slutade säljas 1992 :).
 
Det blev en 750TS idag. Nu ska jag bara lista ut vad allt i elskåpet är. Fick också med en lös fläkt men den kan jag inte riktigt se att den har någon funktion.


En gul industriell maskin märkt "åss 750 TS" med synlig ventilationstrumma och eluttag i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti ett öppet elskåp med diverse elektriska komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En blå lös fläkt på golvet med trästöd, omgiven av elledningar och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den här har manuell skak och någon form av givare för nivåvakt samt en mätare för filterstatus på själva motorenheten. Att det ljusblå är ett relä har jag fått hjälp att lista ut. Men saknas det då ett relä till bredvid? Det är två tvåledarkablar in i lådan, dessa gissar jag är från portarnas mikrobrytare. Jag fick inte med några rör eller portar men gav å andra sidan bara 1800 kronor (vilket känns rimligt då det inte gick att provstarta den hos säljaren).
 
pär h - vad bytte du till och varför? Jag har prioriterat annat och har inte monterat 750TS ännu.
 
Åss är en högvacuum sug och dom är inte så speciellt kompatibla med större maskiner läs maskiner som är designade för lågvacuum dvs mycke luft lågt tryck. Maskiner som har utsug från 125 mm och uppåt.

I dag har jag en Bill pentz designad cyklon. Som drar mindre ström och har mycket bättre sug för mindre peng än det jag fick för min ts750 med div rör när jag sålde den.
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Tack för input! Jag gör så att jag börjar med den här så får vi se hur det går. Nu ska jag bara lista ut hur styrlådan ska kopplas in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.