Verktyg & Maskiner
heimlaga: Jag har snabbchuck på en gammal helaluminium Metabo som jag brukar använda i snickarverkstaden. Då jag hittade den på kommunens avstjälpningsplats hade den ingen chuck och för lätt snickeriarbete är en snabbchuck mer lämplig. Håller med de andra om att en chuck med nyckel är precis lika bra som en snabbchuck i synnerhet om maskinen är i tyngre användning. Jag brukar binda fast
bulleribock: Svartiska heter visst språket i Mordor https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Orcher
arnel: Jag vill naturligvis minimera mängden damm men också slippa dra fram spånsugen varje gång. Det bästa kanske är att köra 120mm rör och sedan skaffa ett patronfilter till spånsugen. Helst skulle jag vilja bygga om den till två-steg genom att ha en cyklon före. Pär h skrev mycket om "sågen" som den viktigaste när det gäller utsug. Jag har idag en DW744 som inte har 63mm utsug + ca 35
hafiack: Plåtfat finns att få tag i via blocket. Gav 100 kr styck för typ nya fat. Har väll varit färg eller nått i en gång men helt rengjorda så dom är som nya. Plåtfat är precis som ett oljefat fast med avtagbart lock och sluter helt tätt. Kör med DD XL på mina fat funkar fint.
scim: Skulle du ångra dig så säljer Jula den till det där priset några gånger per år.
jac: [citat] Jag blev väldigt nöjd med detta utsuget som även fungerar som skydd för stålet och har inbyggd "lead-in" funktion: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177511-design-av-frasbord-rad-och-tips-2.html?perpage=15#post1592382 Strömbrytare har du redan hittat, jag köpte också från Axminster, ungefär denna modellen:
MathiasS: För den som är sugsugen verkar ebay.co.uk vara rätt ställe att handla. En puzzi 10/1 kan köpas för cirka 360pund, en 8/1 något billigare. Specifikationerna på dessa två är väldigt lika, är det någon praktisk skillnad egentligen?
Lennart Lind: Glasfiber borste skulle säkert varit super. Ev liten tandborste också
jonmo: [citat] Det var banne mig den finaste komplimang jag fått sen jag konfirmerade mig! [citat] Bra poäng, hade faktiskt tänkt göra någon typ av fot, vet inte riktigt hur, en tanke var att ha en bit liggunderlag fastsatt på undersidan, som pyttelite stötdämpare, men framförallt golvräddare. Det var också intressant att se hur snabbt virket torkade på ytan. Från drypande virke när man
heimlaga: Hela internet är fullt av gummibelägg för 12 och 14 och 16 tums bandsågshjul. Kanske någondera storleken passar? Amerikanerna har ju fullkomlig psykodille på 14 tums bandsågar. Vanligtvis skall gummit bomberas. Det går relativt enkelt med en bit grovt sandpapper grovlek 60 på et träkloss. Man sätter igång bandsågen utan blad och så bomberar man nedre hjulet. Slipar på frihand. Man
pools: [citat] Jag har nog tänkt att sitta kvar på pinnen i 35 år till. Sen får vi se om jag trappar ner lite. [citat] Tack för rådet! Jag får försöka påverka styrelsen. [citat] Det har du alldeles rätt i, känner faktiskt dom flesta av dom. Men då det gäller flygning får min son sköta den biten, han är helikopterpilot. [citat] Tack, tack! Ja det är en fantastigt bra förening, och jag
KnockOnWood: [citat] Intressant att du nämnde Rocol! Jag har ett par 50-grams tuber med Rocol RTD Compound, som jag köpte för ett par år sedan men inte använt än. Gör numera väldigt lite metallbearbetning, bor ju i ett trähus :) På kartongen står det [citat] På den tiden jag jobbade med fräsning i stål var det mest rostfritt, syrafritt 2343, och det är väl inte i närheten av så svårarbetat
Herlitz: Hur gick det med detta? Är ute efter en harvey också, det finns en leverantör i Belgien som tar runt 300 € fraktkostnad!
SamiHus: Kolla på Sjöbergs smartvice, helt okej är den faktiskt för under 1000 lappen. Du kan fästa den antingen med mutter eller tillfälligt tvingar. http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/arbetsbord/smart-vise-pid0584?gclid=CjwKEAiA2OzDBRCdqIyIqYaaqQoSJABeJZdiuXY6Hs10qJyuZ_y8CZRLhqMQBLtKpd256eAoBqI2TRoCgcnw_wcB
Robert-san01: Duab har tysta och smidiga kompressorer. 40dB! https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=448&category=54
jonasz: Den lilla röda knappen på avtryckaren kan du slå över får att kunna köra med avtryckaren intryckt och på så sätt "skjuta" genom att bara pressa in nosen mot trät, du behöver alltså inte först trycka in nosen och sedan avtryckaren
Danne_83: Min AF505 gick sönder när jag satte lite golvlister sist. Skjuter som om den funkar men ingen dyckert kommer ut. Något gick sönder i avfyrningsmekanismen och är lite för billig för att det ska vara värt att felsöka. Som grädde på moset började strax därefter den tillhörande makita kompresserna (Mac 610 eller vad den heter) att vägra slå av när den fyller luft oavsett hur jag
Mickebandsåg: Bultfack smidigt, snyggt och prydligt men det sammlas för mycket skräp i dem. Blir nog till att köpa sortimentskåp och kasta ut mina gammla trasiga, längre och grovt får bli i högskåpet ist.
frav: Jag handlat mina Metabo maskiner i UK & registrerat dem för XXL mot min Svenska adress. https://www.metabo.com/com/en/info/service/declaration-of-warranty/ Nu var det några år sedan & garantin har jag aldrig behövt använda. Kanon bra maskiner. Men kollade då först upp om det gick att köpa & registrera över gränserna. Är man inloggad i deras XXL portal & klickar på "Serviceadresser"
Pysslarn: Självklart kan det vara något som är fel och att du fått ett måndagsexemplar men kan det vara så att du trycker för hårt och får maskinen att vobbla när du slipar? En ny maskin kan man behöva vänja sig vid. Det ska i stort sett räcka med maskinens egen tyngd eller ett m y c k e t lätt tryck för att maskinen ska avverka effektivt. //Ronnie
SnickareHobb: Tack! Såg bilden innan, men missförstod texten.. :o
Mickebandsåg: Tack så mycket. Drog några snurr på svarven i EM och nu känns det lite bättre. Upptäckte dock att verktygen är så slöa att morakniven i arbetsbyxorna känns vass i jämförelse, dags att bygga ett bord Till sandstenen så man kan slipa lite.
cope: Jag har precis köpt en luna w69. Jag saknar spånbrytarna (Kilarna eller stålhållare) till hyvelkuttern på den. Finns det någon ombyggnadssats för vändskär till denna? hyvelbredd 410 mm. Jag vet att ejca har nya original spånbrytare,
Robert-san01: [citat] Det är därför Festool har en modell som heter DWC 18-2500. :)
Kane: [citat] Hmmm, vilka låga vridmomentvärden det var. Även på Makitan.
joli001: Inkommande el (3-fas) är Svart/grå/brun översta raden, det är en Y-koppling