Hej, är ny på forumet men har läst och tittat under en längre tid. Mycket bra tips o trix.

Jag äger en Skil 5255AA cirkelsåg som jag köpte på bauhaus för en spottstyver några år tillbaks, originalklingan har gjort sitt och jag köpte en ny idag på biltema, mot min vilja, eftersom jag ta mig fan inte lyckats hitta en klinga i rätt dimension.

Originalet mäter 170x2,4x16mm

Klingan jag köpte från biltema är identisk förutom centrumhålet som är 30mm, det medföljde en förminskningsring, alltså 30-16mm.

Efter montering så provkörde jag sågen och såg att klingan snurrade fritt på axeln, vid närmare inspektion så såg jag att den medföljande 16mm ringen var något tjockare än sågbladet.

Låsbrickan på sågens axel kan alltså inte nypa runt klingan pga förminskningsringen, vilken jag nu har filat ned och provkört, grönt ljus, klingan snurrar inte fritt, men det känns ändå lite olustigt.

Nu till min fråga, jag har funderat på att sätta fast ringen i klingan med svets, har du någon invändning eller tips på hur jag kan komma till rätta med detta? I o m att klingans dimension var så sällsynt så gick jag i tankar om att jag kanske behöver köpa ny cirkelsåg, men detta underviker jag helst då jag tillfälligt blivit arbetslös.

Tack på förhand, Nuttberg

Reklamera klingan. Brickan skall ju passa!

Tack för ditt snabba svar Kane.
Jo visst, det vore ett alternativ. Det följde med två brickor såg jag nu, den ena var litet mindre än den andra, dock 20mm centrumhål.
Klingan kostade ynka 99:- så det vore betydligt dyrare att åka dom 9 milen till biltema än att svetsa ihop klinga och förminskningsringen, men du har så klart rätt. Köper man något som ska passa, så ska det fan passa, även om man köpt det på Biltema.

A
Det är rätt vanligt att man får med reduceringsringar när man köper klingor, något som är desto ovanligare är 170mm klinga. Om du kan tänka dig 2,5mm mindre sågdjup så kan du gå ner till 165-klingor som är betydligt vanligare.

Men som svar på frågan: känner du att du kan få till svetsningen utan att klingar slår sig, och om du ändå bara ska använda den i den aktuella sågen så ser jag inga problem med att du svetsar fast reduceringsringen.

Lägg brickan på smärgelduk gnugga med fingret, länge!
Vänd, gör om, håll på så!
Använd hanske, det gjorde inte jag :-(

Emil_K skrev:
Det är rätt vanligt att man får med reduceringsringar när man köper klingor, något som är desto ovanligare är 170mm klinga. Om du kan tänka dig 2,5mm mindre sågdjup så kan du gå ner till 165-klingor som är betydligt vanligare.

Men som svar på frågan: känner du att du kan få till svetsningen utan att klingar slår sig, och om du ändå bara ska använda den i den aktuella sågen så ser jag inga problem med att du svetsar fast reduceringsringen.
Jag har fått den uppfattningen, att klingan är lite utav en udda fågel. Skall köpa 165mm i framtiden, för tillfället får denna duga. Ska svetsa red.ringen och hoppas på det bästa.

Tack för ditt svar Emil

Lillmalen skrev:
Lägg brickan på smärgelduk gnugga med fingret, länge!
Vänd, gör om, håll på så!
Använd hanske, det gjorde inte jag :-(
Jag har prövat detta på ett stort DMT bryne, 320 korn, den avverkar stålet snabbt, fingerspetsarna ännu snabbare. Varning för detta!

Du behöver inte svetsa distansringen. Nu vet jag inte hur det ser ut på din såg. Men tror inte att det göra någon dramatisk skillnad för hur pass bra klingan sitter fast. Om det inte är så att flänsen/brickan bara sitter med någon mm på klingan
Nu är jag ingen svets expert men det finns risk att klingan slår sig eller så med värmen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.