Hejsan!

Jag hade tänkt ge mig på att bygga en egen cyclone separator till grovdammsugaren som köptes från biltema för en tid sedan. Det är relativt bra drag i den, men filtret sätter ju igen ganska snabbt. Visst finns drömmar om en rejäl spånsug men det får komma sen nån gång. Fram till dess vore det ju bra med något som gör att dammsugaren fungerar lite bättre så länge.

Tanken med att göra en egen cyclone var ju att det skulle vara billigt. Dock verkar det vara svårt att hitta nån vettig hink som har lite höjd, är rak, och har ett ordentligt lock. Visst kan man köpa en tunna för en femhundring men tanken var som sagt att det skulle vara billigt. Jag har tittat runt på Jula, Clas, Bauhaus, Biltema, etc., men ingen verkar ha något större utbud av hinkar som skulle passa. Suttit större delen av kvällen och letat på nätet, men har inte direkt hittat något jag tycker passa. Att Sverige inte är världens bästa land för människor som vill göra saker själv (i alla fall om man jämför med exempelvis USA) har jag redan förstått men detta börjar ju kännas löjligt. Ska det verkligen inte finnas något mellanting mellan en liten hink för 15:- från Biltema och en större tunna för 500:-?

//En något frustrerad Stefan

• Gilla
pilotniq och 1 till
  • Laddar…
Har du kikat hos något företag som pysslar med kakel/murbruk och betong?
Jag har sett fina stabila hinkar på 50-90 L som är märkta med diverse betongföretags loggor. (Typ STO och Weber).

En annat alternativ är att kolla med något livsmedelsföretag om du kan få tomtunnor från dessa. Ofta används stabila plasttunnor för att transportera livsmedel i större mängd. Jag vet att folk brukar tigga sådana när de ska bygga flytbryggor.

Edit 1: Välkommen till forumet förresten!

Edit 2: En sådan här tunna kanske funkar? http://sto.se/sv/produkter_system/produkter/produkt_161230569.html

Redigerat:
En fodertunna kanske funkar kolla på nån djurbutik

• Gilla
agehall
  • Laddar…
Det kan ju funka med en låda av t ex OSB eller spånskiva också

//Ronnie

Går i exakt samma planer, mest för att slippa behöva byta påse så förtvivlat ofta i dammsugaren. Med både en föravskiljare och en dammsugare med påse och filter borde luften renas effektivt och alla spån tas om hand i föravskiljaren.

Jag har inskaffat två av denna: http://www.clasohlson.com/se/Plasttunna-45-l/31-8457

Från början för att jag skulle ha en extra om jag bommade i tillverkningen. Sen tänkte jag mig en variant med en kapad tunna som överdel och en hel tunna som underdel. Sen ramlade jag över denna länk: https://www.youtube.com/watch?v=5Tz_9HDW3Hg

Den idén borde gå att utveckla till en lite bättre och snyggare lösning.

• Gilla
PerElvis
  • Laddar…
Mitt problem är att det är ett förtvivlat dåligt utbud på billig slang som kan användas som dammsugarslang. Jag tänkte att jag i samma veva ska göra en lösning med en arm som jag kan ha hängande över alla maskiner och arbetsbord så att jag alltid har enkel tillgång till dammsugarslangen utan att härket alltid är i vägen.

Byggde en cyclon mha. "https://www.hega.se/produkter/kallsortering-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/", blev ju en del med frakten men jag är nöjd med resultatet. Framförallt ville jag ha en som var lite genomskinlig.
Locket blev till av plywood.

Nöjer du dig med svart plast finns det motsvarande på Jula och i hästaffärer / Granngården.

Bart skrev:
Jag tänkte att jag i samma veva ska göra en lösning med en arm som jag kan ha hängande över alla maskiner och arbetsbord så att jag alltid har enkel tillgång till dammsugarslangen utan att härket alltid är i vägen.
Som den här kanske?

Inomhusvy av rörledningar och provisorisk trästödning vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nånting sånt ja. Hittar dock ingen bra slang.

Hydroscand tex

Hydroscand är väl inget budgetalternativ direkt... Vad skall det vara för dimension? Jula säljer 100mm slang billigt men den är ganska veckad inuti och drar ihop sig rejält när den trycksätts. Bauhaus säljer billig ~50mm slang som metervara tror den kallas dammteknikslang. Duabhuset har också på metervara men frakten blir lätt dyr om du inte bor nästgårds.

Ingen budget slang men han kanske inte ska ha femtio meter

Nu är det rejäl trådkapning här, TS får hojta till om han vill att vi tar det i en separat tråd.

Jag är på jakt efter helt vanlig dammsugarslang, 32 - 38 mm innerdiameter.
Clas Ohlson verkar vara en av de få som har sån på metervara, 75 kr metern. Problemet är att de bara har on-line. Jag skulle gärna klämma och känna först så jag vet att det känns rätt, tillräckligt flexibel mm. Sen ska jag ha 10 meter, så 750 kr plus frakt för lite plastslang, nja ...

Har du en länk till slangen på Classe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.