Har fått en gjerdesåg 1803, en lite lärde och sliten maskin, men fungerande. Jag vill nog inte kalla detta en renoveringstråd. Men lite kärlek ska den få.

Jag börjar med två frågor:
Skulle vilja smörja upp den lite i skruvar, mekanism osv. Vad kan vara lämpligt för det? Jag orkar inte plocka i sär den utan tänker mig att jag blåser rent den. Sprayar på någon spray och rör alla delar. Sen får jag vara nöjd. Vad kan vara lämpligt att spraya på? 5-56 och sen någon olja?

Den behöver en ny klinga, dm 400mm med centrumhål 30mm. Jag kommer använda den mest för klyvning av virke, även om den såklart kommer få kapa en del. Men jag har en kapgersåg som onekligen är smidigare så jag vill att klingan främst ska vara bra på det. Om jag köper en klyvklinga, kommer den även kunna kapa någorlunda vettigt? Tips på vad jag ska ha och var jag köper den tas tacksamt emot.

Ett använt äldre sågbord med grovt arbetsbord och klinga synligt, placerat i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjuder på en bild på skapelsen. Sågbord osv finns med, bara inte med på bilden.

Gratulerar!
De där är bra byggsågar.
Jag skulle vara överlycklig om jag skulle ha fått en gratis.

Själv brukar jag använda motorolja 10W30 på rörliga delar på maskinerna.

Det finns universalklingor som både kapar och klyver hyfsat. Att kapa med en klyvklinga brukar inte bli bra.

Motorolja, blir inte det lite kladdigt? Jag tänker med allt spån osv?

Då köper jag nog en bra universalklinga samt möjligen en specifik klinga för bara klyvning så kan man slänga på den när man ska klyva mycket. Men var köper man dessa klingor?

Det tar inte länge så har spån och damm sugit upp all överloppsolja.
Man skall ju inte vräka på hur mycket olja som helst heller........ för mycket och för litet skämmer allt.

ja ok, kanske inte så knepigt. Verkar enkelt och billigt. Provar det.

Nu är bara frågan det där med sågklinga. Någon som kan guida mig?

CarlMagnus skrev:
[länk]

Den hade jag satsat på. :)
Ser onekligen lämplig ut. Får kanske satsa på en sådan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.