Byggahus.se

Skillnad på kabevindor

1. D
    Medlem Nivå 5
  2. A
    Medlem Nivå 3
    Skillnader som jag vet.
    (till fördel för den dyrare)

Kabeln följsammare och har bättre egenskaper i kyla.
    Bättre uttag, man slipper vålda in kontakterna.
    Plasten i trumman bättre/stadigare.
    Plastdetaljen i handtaget som kabeln löper i minskar risken för trassel.

Ska du använda vindan ofta eller rycka i och ur kablar ofta såskulle jag rekomendera den dyrare.

3. D
    Medlem Nivå 5
    Ok, trodde det var exakt sama kabel.
    Men då låter den billigare bra för mig.
    Kommer inte använda den jättemycket, men vill ha ifall så att säga, lika bra att köpa en längre på direkten då :)
    Kan till och med hända att det är många, många veckor mellan användningarna, så det spelar ingen jätteroll att den är lite stel och ranglig!

Man ska inte köpa det bästa jämt, dock är det lätt hänt ;)

4. V
    Medlem · Nivå 12
  5. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    Varför ska man köpa proffsgrejer för när man ändå inte tänker använda prylen 24/7? Huvudsaken är väl ändå att de är av tillräcklig kvalitet för att fylla sitt syfte?

6. V
    Medlem · Nivå 12
    Förstår din tanke, men man kan bli vansinnig på att får stå och lirka i fem minuter bara för att stoppa i en kontakt. Köpa billigt är att köpa dyrt är ju ett gammalt ordspråk.
    Sett över tid är det billigare att köpa bra grejer. Det kallas TCO (total cost of ownership)

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Instämmer! Hade en billig vinda som jag använde sporadiskt. Blev knäpp på uttagen, huttade skiten.

8. MugAssMaz
    Självbyggare · Nivå 11
    Det ordet får du nog förklara för ickeskåningar.

9. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Huttade=kastade, jämför med "att ta sig en hutt" = "kasta bak en (sup)" ("svepa en sup").

Personligen tycker jag man ska köpa den billigaste sladdvindan man kan hitta, det gör mindre ont att kasta skiten då när man inser att det inte fungerar och behöver köpa riktiga förlängningssladdar istället!

10. pär h
    Medlem Nivå 12
    Min erfarenhet är att på billiga så är oftast honkontakterna av sämre kvalitet. Många gånger så är det nästan omöjligt att stoppa i en kontakt. Det är det lilla petskyddet som alltid kärvar. Och det är sjukt irriterande. Att själva sladden är av hårdare kvalitet det kan man leva med men det andra det vete sjutton.
    Men det är bara att prova går alltid att lämna tillbaka.

Pär

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Korvgubbe förklarade fint. Tänk om hela världen varit skåningar ;-)

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Proffskabelvinda privat känns rätt onödigt om man inte använder den väldigt ofta. Jag köpte en helt vanlig kabelvinda för 400 spänn på classe för en 7-8 år sedan och den har fungerat alldeles utmärkt.

Köper du deb lite dyrare vindan har du lätt en vinda som du kan vara nöjd med i 10 år. Just märket anslut brukar ha låg kvalitet. Jag har en del av deras skarvsladdar och de är tröga att stoppa in sladden i.

13. C
    Medlem · Nivå 14
    Köp en 25m Gummikabel för 300:- och lär dig vinda upp den, den erfarenheten kommer till pass i många lägen, vattenslangen, långa repet, lassokastningen etc.. :)

• Laddar…
  14. P
    Medlem · Nivå 8
    Är amiga verkligen bra grejor, om dom är märkta med proffs? Jag har en amiga kabelvinda som valdes mest för att det var den enda som fanns i affären som inte var svart och det verkade praktiskt när man skulle ha den till gräsklipparen.
    Den är iofs inte märkt med proffs, men den är styv som ett tretumsspik och efter försökt en kvart har man i de flesta fall fått i det man vill ansluta i vindans honkontakt. Vindan går numera, efter att jag sprayat en halv burk 5-56 i den, hjälpligt att vrida på om man står på själva ställningen och brukar tvåhandsfattning om trumman. Behöver jag berätta att kabeln oftast förvaras i en hög strax sidan om trumman?

I min lilla värld är det brennenstuhl
    som gäller om man vill ha kvalitet på kablar och trummor. Och framför allt ska man hålla sig ifrån plastkabel.

Visst ska man köpa efter sitt behov. Men som sagt tänk på att honkontakterna ofta blir dåliga efter en tid om dom är av lägre kvalitet. Och att byta kontakterna på en trumma är ju inte så himla enkelt.

15. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Det finns en sak som jag hatar med vissa sladdvindor, och det är när det är för lång kabel för trumman så när man drar ut sladden så åker den på sidan av trumman och trasslar in sig i rören. :banghead:

Det ska vara en ordentlig kant kvar när hela kabeln är inrullad.

Jag har en från jula som är precis sådär att den trasslar varenda gång, gott att den j-veln blev mördad när den hamnade ivägen för minigrävaren. (y)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0054.jpg

• Laddar…