1 667 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Julklappsbryderier
Har tänkt att handla en liten verktygsklapp till mig själv. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad.
En Festool Domino har länge legat högt på min önskelista. Tyvärr är det ju en ganska dyr leksak! Här har jag lite funderingar. Ska man skaffa en DF 500 Q-Plus eller en DF 500 Q-Set? Skillnaden om jag förstått det rätt är att man i Q-Set får med listanslag och paralellanslag. Vad är dessa för tillbehör, är det något man vill ha? När använder man dem?
Ytterligare en fråga är om man får med några frässtål till dominon eller måste man köpa till en sådan för varje storlek på domino man vill kunna använda? Dominobrickorna är ganska dyra, funkar det bra att tillverka dessa själv? Borde vara en enkel uppgift att bara såga till rätt storlek och sedan köra genom avrundningfräs med rätt radie?
Jag tänker mig dominon för att förenkla och snabba upp sammanfogningar vid diverse möbelbyggen.
Alternativet till en domino är en rejäl excenterslip. Jag tillverkar en hel del ändträskärbrädor (och kommer troligen göra en hel del till), jag tror det skulle vara en mycket bra uppgradering med en Rotex 150. I dagsläget har jag en Grön Bosch 125mm. Den fungerar, men avverkning på ändträ är väldigt långsam även med 40-papper. Denna är också väldigt dyr, är Blå Bosch Turbo ett alternativ?'
Tankar och åsikter välkomnas!
En Festool Domino har länge legat högt på min önskelista. Tyvärr är det ju en ganska dyr leksak! Här har jag lite funderingar. Ska man skaffa en DF 500 Q-Plus eller en DF 500 Q-Set? Skillnaden om jag förstått det rätt är att man i Q-Set får med listanslag och paralellanslag. Vad är dessa för tillbehör, är det något man vill ha? När använder man dem?
Ytterligare en fråga är om man får med några frässtål till dominon eller måste man köpa till en sådan för varje storlek på domino man vill kunna använda? Dominobrickorna är ganska dyra, funkar det bra att tillverka dessa själv? Borde vara en enkel uppgift att bara såga till rätt storlek och sedan köra genom avrundningfräs med rätt radie?
Jag tänker mig dominon för att förenkla och snabba upp sammanfogningar vid diverse möbelbyggen.
Alternativet till en domino är en rejäl excenterslip. Jag tillverkar en hel del ändträskärbrädor (och kommer troligen göra en hel del till), jag tror det skulle vara en mycket bra uppgradering med en Rotex 150. I dagsläget har jag en Grön Bosch 125mm. Den fungerar, men avverkning på ändträ är väldigt långsam även med 40-papper. Denna är också väldigt dyr, är Blå Bosch Turbo ett alternativ?'
Vad du ska köpa styr nog mest plånboken(och möjlighetvis frugan). Men angående dominon: Det följer med ett 5mm stål. Jag skulle rekommendera och köpa systainern med dominobrickor i. Där i följer det med en sats med alla frässtål som du behöver till brickorna. Då har du en bra grund.vectrex skrev:Har tänkt att handla en liten verktygsklapp till mig själv. Problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för vad.
Jag köpte setet. Listanslaget är det jag använt mest av tillbehören, då det underlättar när man kör många brickor i ändträ i mindre bitar.
Parallelanslaget har använts ett par gånger. Fungerar bra men oftast går de(för mina projekt) fortare att bara dra ett streck över de yter som ska sammanfogas.
Rotex 150 fungerar kanon, speciellt med deras dammuppsugning. Dock aldrig kunnat jämföra det med en Bosch turbo alternativ.
Något och tänka på är att köpa vettiga slippapper. Festools är dyra men blir mer prisvärda i längden då de håller såpass bra.
Köpte för några år sen begagnad domino med en låda brickor och några plasttillbehör som jag aldrig riktigt engagerat mig i (tillbehören alltså). Surfade nu fram det där du skrivit om, parallell- och listanslag, och se! Sådana var det ju. Efter några år med Domino har jag uppenbarligen inte saknat dom tillräckligt för att ens reda ut vad det är. Dominoar småbitar i en jigg där dominon står på sulan, tror det lätt blir instabilt att köra dominon på en smal bit även om man använder listanslaget.
Jag tror du har mer nytta och glädje av Dominon än slipmaskinen...eller, köp en Domino och en bredbandsputs så är du fullkittad.
Jag tror du har mer nytta och glädje av Dominon än slipmaskinen...eller, köp en Domino och en bredbandsputs så är du fullkittad.
Har själv en DF500 sedan några år tillbaka och jag är mycket nöjd med det inköpet, dock köpte jag den på tradera utan några tillbehör så priset blev väldigt lågt. Köpte därefter till systainer till maskinen och systainern med dominos och frässtål som du redan blivit rekommenderad.
När det gäller tillbehören så har jag fixat efter behov, det första jag fick behov av var anslagsbacken (ZA-DF 500) som gör anhållet bredare när man ställer maskinen mot arbetsstycket men den byggde jag själv av några plywoodbitar. När jag sedan byggde några grindar köpte jag listanslaget (LA-DF 500/700) och det funkade ju också kalas. Det finns en tredjeparts variant som är självcentrerande om man vill lägga lite mer pengar (http://www.dominoguide.com/).
Som jag använt listanslaget - med maskinen upp-och-ner och hålla runt anslaget med händerna och tummarna på listen så blir det inte instabilt men det är ju inte heller lika säkert som Olas metod (med en jigg).
Slutsats: köp en domino, slipmaskin har du ju redan.
När det gäller tillbehören så har jag fixat efter behov, det första jag fick behov av var anslagsbacken (ZA-DF 500) som gör anhållet bredare när man ställer maskinen mot arbetsstycket men den byggde jag själv av några plywoodbitar. När jag sedan byggde några grindar köpte jag listanslaget (LA-DF 500/700) och det funkade ju också kalas. Det finns en tredjeparts variant som är självcentrerande om man vill lägga lite mer pengar (http://www.dominoguide.com/).
Som jag använt listanslaget - med maskinen upp-och-ner och hålla runt anslaget med händerna och tummarna på listen så blir det inte instabilt men det är ju inte heller lika säkert som Olas metod (med en jigg).
Slutsats: köp en domino, slipmaskin har du ju redan.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Har bara brytt mig om ett tillbehör till dominon och det är plastdetaljen som ger dig en djupare fot så att den står stadigare vid vissa manövrar. Det känns som att det tar så lång tid att ställa in tillbehören och montera osv att man inte sparar så mycket tid. Dominon är sjukt snabb att jobba med. ett pennstreck sedan kör man.
Tråkigt att höra om jag förstår dig rätt.vectrex skrev:
Håller med om att det är ett verktyg som är dyrt men det känns som ett oerhört användbart verktyg så jag tycker på något konstigt sätt att det är värt sitt pris (jag tror jag gav 3700 för min med kabel och ett 5mm stål, köpte sedan till väskan med dominos och alla stål) - vad kostar den nu från Tyskland?
Klicka här för att svara