Jag tänkte köpa en tigersåg och undrar följande:

1. Bosch, Makita och Hitachi har alla en billigare (runt 1.500kr) och en dyrare modell (3.000-4.000kr).
Vad är dom största skillnaderna på dessa modeller?
Självklart för mig är det en starkare motor och vibrationsavdämpningen på de dyrare modellerna, men annars?
Ni som vet får gärna lämna synpunkter och tycka till om man skall lägga ut extra mycket pengar eller om man klarar sig med den billigare varianten.
Självklart så hör ju till saken hur mycket jag skall använda den, svaret är väl inte varje dag eller varje vecka. Utan snarare någon gång i kvartalet men är det värt att stega upp till den dyraste modellen?

2. Vad skulle ni som vet säga är skillnaden mellan dessa 3 märken? När det gäller tigersågar. Finns det något märke som är bättre än det andra, ungefär som att Hitachi har den bästa cirkelsågen?

Som sagt kom med förslag, synpunkter mm...tack på förhand.

Det verkar väldigt ambitiöst att köpa en tigersåg för 3-4000 kr om den kommer att användas någon gång i kvartalet. Själv köpte jag en lätt behändig tigersåg (800 watt) på Netonnet för 299 kr som har fungerat bra under ett års utbyggnad av ett hus. Mycket kapningar av gammalt virke med spik. Tror det är viktigt att den lätt. Tror också det är viktigt att det är bra blad.
Inte riktigt svar på dina frågor men i alla fall lite input.

Du får kolla specen för respektive maskin men jag gissar att en skillnad som märks på priset är om den har pendlingsfunktion eller inte.

Skillnaden mellan dyra och billigare har du redan sagt
En för 100-1500 är obehaglig att använda efter allt från 10minuter till 2 timmar.
De dyra är byggda så att du i princip ska palla 8 timmar o streck.

Skillnaden mellan de olika märkena är mest tyck och känn.
Jag har själv en makita avr-nånting (eller vad den heter) som funkar alldeles utmärkt
Men efter att ha provkört Milwaukees motsvarighet ångrar jag lite att jag fick så bra pris på en begagnad makita

K
jac skrev:
Du får kolla specen för respektive maskin men jag gissar att en skillnad som märks på priset är om den har pendlingsfunktion eller inte.

Vad innebär pendlingsfunktion?

En dyr såg har pendelrörelse som fungerar och håller medan billiga har ofta inte pendelrörelse.
Men i slutänden är det bladet pris som är intressant Milwaukees och lenox rivningsblad är så bra så man tror det inte är sant. Jag rev ur 150 kvadrat välspikat trossbotten på ca 10 blad och då var bitarna inte större än 1m.

Någon som är intresserad av rivningsarbete kan kolla på min första film om renoveringen av vårt hus
https://www.youtube.com/watch?v=QFreWZ3atqw
Eller på min hemsida http://mowi-tech.se
Tomas

ps när man kom till badrummet med flytspackel höll inte ens dom bladen så utav tio blad gick 3-4 st i bara badrummet.

Redigerat:
En annan stor skillnad är kvalitén på snabbfästet till bladen...
Jobbar man inte så mycket med tigersågen så brukar jag rekommendera en billig MEN att satsa på bra blad.
Jobbar man mycket med den så brukar jag rekommendera Milwaukee.

• Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Jag är en sån som ALLTID kollar tester innan jag köper nya maskiner eller verktyg. Då jag köpte min tigersåg för några år sedan blev Einhell RT-AP 1050 E bäst i test hos GDS (Gör det själv) Kostade då vill jag minnas c:a 1200:- En mycket bra såg, den är relativt tung men ger därför en bra kraft till det du lägger den till. Ska du såga mycket "över huvudet" blir den jobbig att hålla i. Men annars är jag mycket nöjd med sågen. http://gds.se/verktyg/elsaag/tigersaag/test-av-tigersaagar-0

Jag har/har haft (minns inte om jag har den kvar, har inte sett den sen jag flyttade) en billig lågprissåg. Det var bra ork i den men strömbrytaren hängde sig så att den inte stannade. Kan vara lite obehagligt.

Tack för alla svar, det lutar åt en Makita 3070 med Lenoxblad, det kommer nog duga till mig...

Den kommer du bli väldigt nöjd med. Hade billigt skit tidigare och skaffade sedan en 3070 då jag behövde pendling. Nu används sågen till alltmöjligt. En väldigt bra såg som kommer hålla hela livet.

• Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
H
Tomas Andersson skrev:
Någon som är intresserad av rivningsarbete kan kolla på min första film om renoveringen av vårt hus
[länk]
Eller på min hemsida [länk]
youtube filmen verkar inte fungera "videoklippet är inte tillgänglig"

hus520 skrev:
youtube filmen verkar inte fungera "videoklippet är inte tillgänglig"
Jag kan se det. Kolla via min hemsida och film nummer 1.

En annan sak angående blad är ju att lenox tex kostar ca 130kr plus moms och då är dom värd det mångdubbla. Så för mig är inte priset på sågen viktigast 1500 eller 3500 spelar ingen roll utan viktigast är att ha råd att köpa bladen i kvalité. Där lönar det sig med kvalité. Jag har provat många olika kan man säga.

K
Pendlingsfunktion / pendelrörelse någon som kan förklara? Läst begreppet i två trådar här men inte sett någon förklara vad det innebär. Hittar ingen beskrivning på Google heller.

Kortling skrev:
Pendlingsfunktion / pendelrörelse någon som kan förklara? Läst begreppet i två trådar här men inte sett någon förklara vad det innebär. Hittar ingen beskrivning på Google heller.
Utan pendlingsrörelse går bladet enbart in och ut.
Med pendling rör sig bladetspetsen även mer eller mindre mycket upp och ner (sett från sidan av sågbladet) vid sågning.

Ökar avverkningen.
Samma med sticksågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.