Verktyg & Maskiner
Rönnis: Om din maskin ser ut som min på bilden bör remmen vara 6mm bred och ca 718-720mm lång [bild]
Allmänobildad: Lacknafta funkar bra som avfettning. Men se till att olja in gjutjärnet för att hindra oxidering. Ett tunt lager kallpressad linolja som får tränga in ordentligt under något dygn, och torka av ordentligt innan användning. Gjutjärnsbehandling finns det lika många olika sätt som verktygsinnehavare.
rikard454: [citat] En sådan här: [bild] Ritningar finns här: http://www.lisaboyer.com/Claytonsite/number6page1.htm /Rikard
clain: [citat] Kan man säga bättre sent än aldrig och svara ca 4-5 år för sent... ;) Det blev iaf aldrig någon ny skruvdragare för oss Då i det gamla huset, men väl en T18+3 nu i somras när vi påbörjade vårt nya projekt "restaurera gammal lantgård". Så otroligt nöjd med att vi valde denna, kan mycket väl kommit nya alternativ men den här passar oss helt utmärkt, vinkeltillsatsen är
tullemannen: [citat] Det upplever jag som väldigt känsligt.
joze: Fick svar från dem att de är godkända. Ska se om jag kan få ngt officiellt dokument eller länk till sida där det framgår att det verkligen är så.
Ola C: +/- 0.0005, det anger jag i alla mina beställningar på snickeriverktyg. Skämt åsido, Tersa bygger ju på att du inte ska behöva posta stålen och också att du snabbt ska kunna byta mellan olika stål. Om då stålen diffar 0.5 i bredd så försvinner ju en stor fördel med detta systemet. Så, Tersastandarden borde definiera max avvikelser på olika mått, framförallt vad gäller total
pools: [citat] Hej! Jag har köpt och använt Classes tvingar i flera storlekar och har ett 10-tal. Inga som helst problem som du beskriver. Dom är kraftiga och biter bra mellan skänklarna och skenan, vilket är viktigt. /P-O
ElFeo2: Tack Emil_K! Pratade precis med Flex angående deras L-klassade som jag länkade och tydligen så ändrade de klassificeringen hyfsat nyligen. Tidigare så var L-klassen även för gipsdamm. Så han tyckte att för sporadiskt hemmabruk så är L-klassad absolut tillräckligt. Däremot så sa han att just den jag länkar till här ovan är i klenaste laget om man ska köra med giraff, då mängden
trattalask: Ifall någon undrar, går det med en GCM8S? Så är svaret nej, det går precis inte. Blir ett pyttehörn man får ta med en annan såg.
prototypen: Stenbergsmaskinen är en LÖDapparat för bandsågsblad. Börja med att fila en fasning på bladändarna ung en tand lång, bladet ska alltså tunnas ut, se till att det blir på rätt sida på motstående ände. Sätt bladet i svetsapparaten, lägg i hårdlodsfluss och platta ut lite hårdlod och stoppa dit. Slå på strömmen, nu får man hoppas att det är kontakt med lodet. Det blir varmt,
pyro: Jag har inga direkta förslag på klinga, men oavsett vilken du använder så är mitt tips att du spännet fast skenan och sen ritsar du laminatet du har överst genom att sätta sågdjupet till en eller två millimeter och dra hela sågen sakta baklänges över hela snittet. Sen kan du ställa ditt riktiga sågdjup och såga hela skivan i samma spår. Poängen med detta är att klingan kommer
gäst: Hej! Ber om hjälp hur man demonterar för att komma åt kabelvindan, har lossat 6 skruvar men får inte isär? Pär Lundqvist lundqvist@veinge.se
Robert-san01: Och jag har aldrig hållit i en 15+3... Skulle dock tro att den nya 18 är likvärdig en äldre 15 i tyngd och känsla men snurrar lite snabbare eller är lite starkare.
Lime113: Tvivlar, men fick tag på 2 andra forummedlemmar med samma maskin :)
pleqtiz: Ingen som har någon ide? antar att det är garantiärende som gäller då!
Husqvarna220Ac: För det priset, köp och prova! Kostar nästan 1/10 Motför en "riktig", vi köpte en för 3990:-, otroligt nöjda, alltid proppfull med damm.
FredrikR: Kommer en 18V variant av GSS snart också, redan finns ute på marknaden. https://www.amazon.co.uk/Professional-Orbital-Cordless-Quarter-sander/dp/B01J3YYGOY
smilingcopycat: Det skiljer otroligt mycket i godstjocklek mellan olika tillverkare av hylsnycklar. Generellt kan man nästan säga så här: Ju dyrare hylsnyckel eller hylsa, ju tunnare väggar har dom. Det beror på bättre tillverkning i form av stål och härdningsprocess för att kunna klara av DIN och ISO kraven varje tillverkare har på sina verktyg. Bahcos 4040M serie är de tunnaste jag har hittat. Haft
Ppp123: Hej Jag köpte lite prylar på auktion och hittade bland annat en Blum Metafix, är det nån som vet hur den används eller om man kan hitta en manual nånstans? [bild] Mvh Patrik
Daniel_N: [citat] Och så hoppas man att det inte blir strömavbrott när man hänger där? ;) Rätt lim rätt applicerat är otroligt starkt. Men fallgroparna vid val av rätt lim, metod och applicering är många och stora. Rekommenderar absolut inte detta om man inte vet exakt vad man gör.
Jan271: Har du kollat "http://stores.ebay.co.uk/PROBOIS-MACHINOUTILS?_trksid=p2047675.l2563" ? Dom har till Kity Bestcombi iallafall.
nanowire: [citat] Jodå, jag räknas nog till nördarna och jag tycker tormek (och även kopiorna) är dyrt, eller framför allt inte prisvärt.
iwe: 2 bilder ifrån i somras när det blev klart. [bild] [bild]
gasto: Ja köpte dessa. Dom är igentligen till 38mm tjockt virke. Men gick rätt bra till 45mm reglar också!