Hejsan!
Kikar på forstnerborr för att göra chuck-fäste i skålsvarvämnen och behöver runt 50 mm diameter. Har hittat några olika modeller, men vilken modell är bra/dålig och på vilket sätt? Skiljer ganska mycket i pris - vad är det jag får för pengarna?
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...ad-swe&pi=1006117&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...rad-swe&pi=468202&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...rad-swe&pi=801897&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
Spontant lutar jag åt den billigaste varianten, eftersom jag inte kommer att borra massor med den (hobbybruk), och det inte är så noga med hålets kvalitet - bara chucken fäster. Vad säger ni?
Ett annat alternativ kan också vara inställbart träborr...
Kikar på forstnerborr för att göra chuck-fäste i skålsvarvämnen och behöver runt 50 mm diameter. Har hittat några olika modeller, men vilken modell är bra/dålig och på vilket sätt? Skiljer ganska mycket i pris - vad är det jag får för pengarna?
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...ad-swe&pi=1006117&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...rad-swe&pi=468202&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
https://www.conrad.se/Forstnerborr-...rad-swe&pi=801897&ci=SHOP_AREA_888410_1505986
Spontant lutar jag åt den billigaste varianten, eftersom jag inte kommer att borra massor med den (hobbybruk), och det inte är så noga med hålets kvalitet - bara chucken fäster. Vad säger ni?
Ett annat alternativ kan också vara inställbart träborr...
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Såg att Slöjd-Detaljer har också. Inte så dyra, och där finns ytterligare lite större diameter, vilket kan vara bra:
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/borr-frasar/kvistborr-pid8893
Här en variant till, dyr:
https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Kvistborr-HSS-D50-TL90-S10#tabs-1
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/borr-frasar/kvistborr-pid8893
Här en variant till, dyr:
https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Kvistborr-HSS-D50-TL90-S10#tabs-1
Redigerat:
De billiga är inte vassa för 5 öre (talar av egen erfarenhet). Om du har möjlighet att kunna vässa upp dem själv så kan du nog komma undan med en billigare 50mm.
Jag hade köpt 50mm från Slöjddetaljer samt "ceramic rod" från eBay och Biltemas lilla penndiamantbryne. Avsluta med strigling gjort av tunt skinn limmat runt en 5mm rundstav/penna/gammal borr preppad med Tormek slippasta.
Jag hade köpt 50mm från Slöjddetaljer samt "ceramic rod" från eBay och Biltemas lilla penndiamantbryne. Avsluta med strigling gjort av tunt skinn limmat runt en 5mm rundstav/penna/gammal borr preppad med Tormek slippasta.
@dostoro: Hm. Jag har ju just köpt ett par japanska brynstenar, men jag tycker det verkar svårt att slipa borren i rätt vinklar osv, så vetekatten om jag inte hellre lägger ett par hundralappar extra än håller på och pillar med det.
Det sagt så är det ju som sagt inget större behov av snygga hål, så bara jag kommer ner i träet så är det inte så himla petigt med skarpa kanter osv. Kommer ändå att svarva bort träet runt hålet sedan.
Har ett ställbart gammalt borr som alternativ, men det kommer att göra ett hål som har en kon/topp i botten, inte en platt botten. Spelar kanske ingen roll egentligen. Jag kanske ska prova med det först.
Det sagt så är det ju som sagt inget större behov av snygga hål, så bara jag kommer ner i träet så är det inte så himla petigt med skarpa kanter osv. Kommer ändå att svarva bort träet runt hålet sedan.
Har ett ställbart gammalt borr som alternativ, men det kommer att göra ett hål som har en kon/topp i botten, inte en platt botten. Spelar kanske ingen roll egentligen. Jag kanske ska prova med det först.
Redigerat:
Bra val! 
Att ha en bra skärpa på forstnerborrar är ju delvis ett snyggt snitt, men också att det ganska så mycket kraft som krävs bakom för att borra större diametrar med forstner. Desto större diameter desto mer friktion snarare än att den faktiskt borrar.
Att ha en bra skärpa på forstnerborrar är ju delvis ett snyggt snitt, men också att det ganska så mycket kraft som krävs bakom för att borra större diametrar med forstner. Desto större diameter desto mer friktion snarare än att den faktiskt borrar.
Vilket var det du tyckte var ett bra val? Att testa med det gamla ställbara borret först, eller att välja ett lite dyrare forstnerborr?dostoro skrev:
Jag har haft några billiga varianter och blivit irriterad varje gång jag försökt att använda dessa. Efter att ha dumpat dessa i skrotbingen och köpt en sats från CMT som funkar så är borrandet mycket trevligare, jag har även köpt från S-D och tycker dessa är prisvärda.
Det finns säkert billigare satser som fungerar men tyvärr så har inte jag haft turen att springa på dessa. Ställbara borr har jag samma erfarenhet av att billiga inte levererar.
Det finns säkert billigare satser som fungerar men tyvärr så har inte jag haft turen att springa på dessa. Ställbara borr har jag samma erfarenhet av att billiga inte levererar.
Finns ju annars här till bra pris, kan inte säga något om kvaliten.
http://www.cifall.se/webshop/index.php?main_page=product_info&products_id=331
http://www.cifall.se/webshop/index.php?main_page=product_info&products_id=331
Nu vet inte jag vad du har för chuck till svarven. Men på min chuck så ska väggarna luta lite inåt så att backarna greppar bättre då dom också har några graders lutning. Jag svarvar alltid upp den flänsen.
Tanken är att jag ska slipa ett svarvjärn som passar backarnas lutning. Så slipper man tänka så mycket
Jag har också en sådan borr som pools visar och det är till och med en 50 mm. Den är helt ok kanske inte så vass som man skulle önska. Men efter lite slipning med diamantbryne så blev den bra. Centrum spetsen kanske är lite lång. Men för vad dom kostar presterar dom grymt bra.
Tanken är att jag ska slipa ett svarvjärn som passar backarnas lutning. Så slipper man tänka så mycket
Jag har också en sådan borr som pools visar och det är till och med en 50 mm. Den är helt ok kanske inte så vass som man skulle önska. Men efter lite slipning med diamantbryne så blev den bra. Centrum spetsen kanske är lite lång. Men för vad dom kostar presterar dom grymt bra.
