Byggahus.se
Kära vänner,

Har suktat efter ett Hultafors 180 länge och tänkte slå till. Ser dock att det nu verkar finnas digitala vattenpass med minst lika, om inte bättre, noggrannhet och blir därmed villrådig. Har hittat Bosch GIM 120 som ju låter riktigt trevlig. Piper vid 0 och 90 grader, precis som en laser. Detta pass är dock bara 120 och jag skulle ju egentligen vilja ha 180 eller 200. (cm)

Fråga, är det någon som provat Bosch GIM 120 och kan dela med sig av hur den är? Vad skulle ni själva välja? En beprövad Hultafors som garanterat är riktigt bra eller ny teknik som kanske är ännu bättre? (eller rent skräp)

Tacksam för era åsikter.

// Azkel

För bästa precision är ju ett digitalt (eller laser) att föredra men annars för typ trallbygge eller att hänga upp en tavla eller bygga en vägg har jag nog hellre ett analogt dito... Jag skulle annars stirra mig blind på de digitala siffrorna och inte ge mig förrän det var exakt på 90,00 grader... :)

Jag har ett som man kan skarva på och det är rätt nice, det är 80 cm normalt men sen kan man hänga på förlängningar så det blir 200 cm, det är rätt praktiskt.

Jag köpte ett stabila 196 för något år sedan då jag bytte fasad, fönster och tak. Det är lätt ett av det bästa verktygsinköpet jag gjort. Har helt slutat använda mina "analoga" pass sedan jag fick hem det.

@anders07, du har en god poäng, man kan bli tokig när man jagar en tiondels millimeter men det är samtidigt verktygsporr i dess finaste form. :)

@dof, är det ett sånt här du har? http://www.stabila.com/products/levels/type-196-2 Funkar det helt enligt det hemsidan säger? Några nackdelar alls? Hade inte hört om Stabila som märke, pålitligt? Hemsidan nämner "inches" och "feet", mäter din i mm och meter?

// Azkel

Redigerat:
Ja det är ett sådant jag har. Har inte upptäckt några nackdelar än. Ja det är metrisk skala på den. Köpte mitt på ebay (som nästan allt annat).

Azkel skrev:
Vad skulle ni själva välja?
Ingenting som piper, ingenting som behöver batterier.

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
K
Vad fick ni ge för det?

Jag slog till på ett Stabila, likadant som dof har och tipsade om. Blev helt såld på det! Beställde precis på Ebay, gav 2000 SEK inkl frakt till Sverige.

Tack dof för tips!

// Azkel

Jag väljer i första hand ett instrument med god noggrannhet oavsett om det är analogt eller digitalt.
Digitala instrument med stor upplösning kan lura många att tro att de saknar mätfel.

• Gilla
Amrich och 1 till
  • Laddar…
Azkel skrev:
Jag slog till på ett Stabila, likadant som dof har och tipsade om. Blev helt såld på det! Beställde precis på Ebay, gav 2000 SEK inkl frakt till Sverige.

Tack dof för tips!

// Azkel
Grattis. Tror du kommer bli mer än nöjd. Vilken längd köpte du? Återkoppla gärna då du provat det med vad du tycker.

Tack dof! Köpte precis likadant som du har, alltså 180cm långt. Känner mig som ett barn innan julafton, tänk att nya verktyg kan locka fram så mycket härliga känslor! :)

Beställde som du från ebay, en polsk säljare. Helt ny på ebay så det känns lite "shaky" men hoppas på att allt funkar. Yes, ska absolut dela med mig av hur jag upplever passet när jag hunnit testa det.

// Azkel

Får dessvärre korrigera det jag tidigare skrev, blev inget Stabila från ebay. :( Säljaren meddelade nu att en anställd till honom redan hade sålt det sista. När jag kikar på hans hemsida har han dock flera att sälja. Jag påpekar detta och då hävdar han att det inte är hans företag jag hittat. Jag kopierar då kontaktuppgifterna från hans hemsida och påpekar att det till 100% stämmer överens med hans namn...

Nåja, tråden ska skulle ju inte handla om att jag gick på en blåsning på ebay. Ska leta vidare...

// Azkel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.