Henrik.A skrev:
Jag märker stor skillnad med mjukstarten monterad:
Jag provade lite till sedan igår och visst är det skillnad, rycket är verkligen helt borta. Allt är kopplat exakt likadant som du har gjort så det är nog i sin ordning. Skulle ha provat sågen lite innan jag började bara så hade jag nog märkt större skillnad skulle jag tro.

Nu har även jag modifierat. Det blev ingen egen guide, eftersom Henrik hade gjort en sådan utmärkt guide, som jag följde. Det är rätt bökigt att göra modifieringen, eftersom det är rätt mycket som skall tas isär. Dessutom behövde jag tillverka ett par extra långa specialskruvar. Jag har i alla fall ett tips:

Om man inte tycker att den mjukstartar ordentligt, så har man kopplat in mjukstartaren baklänges. I så fall är det bara att skifta plats på blå och svart på själva mjukstartaren, och det är en enkel operation som bara tar några minuter. Mjukstarten är snabb, men det är väldigt tydligt om den är rätt inkopplad eller fel. Den är inte alls så långsam och mjuk som den som finns på SDE:n, men den var å andra sidan lite i överkant seg i starten.

För att sammanfatta är jag väldigt nöjd med operationen, förutom att jag verkligen avskyr flatstiftkopplingar. Fömodligen för att jag inte har rätt crimp-grejer.

Henrik.A skrev:
Jag beställde också mina delar från powertoolspares.com. Jag har för mej att det var ganska lång leveranstid, men dom har nog inte delarna liggandes på hyllan. Jag beställde 2 st längre skruv också för att kunna montera det nya plasthöljet.

[bild]

Här är en bild på hur jag kopplade in kablarna i handtaget. Från början var den röda kabeln kopplad till utgången på strömbrytaren. Jag tog bort den och förlängde med den blå och bruna kabeln till mjusktartsmodulen. Grön/gul är nollan till modulen:
[bild]

Så här ser det ut där modulen är monterad:
[bild]

Bakom:
[bild]

En till:
[bild]
Jag gjorde den här operationen idag. Det är verkligen mycket som ska skruvas isär. Allt gick bra tills kablarna till mjukstarten skulle dras genom motorhuset. Det är så tight att jag trode rotorn var tvungen att komma ut för att få in sladdarna. Men med start i axeländen och lite pill så gick det att få igenom dem.

Om någon annan ska göra samma kan det vara bra att veta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.