4 391 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Till er som äger en Festool dragsåg.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kan ni skriva av er lite? Ska uppgradera bordssåg och jag använder den egentligen bara för små detaljer där sänksågen är otymplig.
Vore fint om ni ville skriva lite om era erfarenheter.
Vore fint om ni ville skriva lite om era erfarenheter.
Ägde tidigare en CS70, finns ganska mycket skrivet om den på forumet, sök och finn. Är väl ingen större skillnad funktionsmässigt mot en CS50, så det du läser om den ena passar in rätt bra på den andra.
Kort sammanfattat använde jag aldrig dragfunktionen, tyckte det var synd att det inte gick att bygga en zero clearance insert, kapanhållet är flexigt och vi är flera som bytt ut det mot annat (vilket kräver att man modifierar sågen). Det saknas spår i bordet för att göra en kapsläde. Inte värd pengarna enligt mig om man inte ska släpa runt den till olika arbetsplatser om dagarna.
Kort sammanfattat använde jag aldrig dragfunktionen, tyckte det var synd att det inte gick att bygga en zero clearance insert, kapanhållet är flexigt och vi är flera som bytt ut det mot annat (vilket kräver att man modifierar sågen). Det saknas spår i bordet för att göra en kapsläde. Inte värd pengarna enligt mig om man inte ska släpa runt den till olika arbetsplatser om dagarna.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
:/
Du ger mig helt fel svar där Ola. Vill ju så gärna att sågen ska vara allt man drömt om. Jo har läst trådarna men det är så jäkla blandad kompott. Vissa verkar nöjda medans andra tycker den är groteskt dålig.
Du ger mig helt fel svar där Ola. Vill ju så gärna att sågen ska vara allt man drömt om. Jo har läst trådarna men det är så jäkla blandad kompott. Vissa verkar nöjda medans andra tycker den är groteskt dålig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dragfunktionen är nog bra när man kapar stora saker när det blir vingligt att mata arbetsstycket, typ kapa långa reglar.
Dragfunktionen är lite att ersätta en kap och gersåg.
Ska du hålla på med små saker så köp hellre en traditionell bordssåg.
Protte
Dragfunktionen är lite att ersätta en kap och gersåg.
Ska du hålla på med små saker så köp hellre en traditionell bordssåg.
Protte
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Prototypen: ja men är det verkligen det? Dragsågens spel är bara ca 300mm... och för små saker på bordssågen krävs i princip en kapsläde för precision? Och om man som jag då har ett gjutet aluminiumbord på min 6000kr portabla såg som INTE har ett dugg precision i de gjutna spåren i bordet så blir det jäkligt dålig precision...
tanken jag har är att man kan tvinga fast materialet mot ett fast anhåll med dragsågen... men jag kanske har helt fel.
tanken jag har är att man kan tvinga fast materialet mot ett fast anhåll med dragsågen... men jag kanske har helt fel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men om det är så små bitar som 300 mm köp en kap och ger.
Är VÄLDIGT bra att kunna klyva kapa klyva kapa utan att behöva rigga om den enda sågen man har.
Protte
Är VÄLDIGT bra att kunna klyva kapa klyva kapa utan att behöva rigga om den enda sågen man har.
Protte
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tyvärr så finns det ingen kap/ger som ger nog bra precision. Och en kap/ger är kraftigt begränsad vad gäller vilka kap man kan göra.prototypen skrev:
Vi är nog lite olika helt enkelt. Aja.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jo nog är vi olika jag har en 800 kg 60-tals Stenbergs justersåg och en DeWalt kap/ger och kapen kapar 90 °, kollade precis nyss.
Protte
Protte
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har en CS70 nu undanstoppad i ett hörn och jämfört med min nya såg kan jag konstatera att större än man behöver inte blir bättre. 2m släde är bra om man har bitar på 2m och jättestort justerbord är också bra bara precis när man ska göra stora saker. Om arbetsstycket är väldigt litet ska man inte se ner på små sågar. Naturligtvis beror det lite på hur mycket plats man har också.
Jag använde faktiskt dragfunktionen några gånger för att få repeterbarhet i kapning då jag inte har någon vettig bänk till min kap- och ger men eftersom jag aldrig fixade någon kapsläde klyv jag mest. (Då var CS70 utrustad med incras stora anhåll så direkt ur kartongen är den väl inte användbar ens till det.)
Om det inte är viktigt att den är portabel kommer förstås en riktig justersåg i samma storlek att vara mycket bättre, men du kommer aldrig att flytta upp den i köket under köksrenoveringen eller lyfta ut den i trädgården när du bygger altan.
I övrigt har jag väl inte så mycket information att tillföra. (Köp min.)
Jag använde faktiskt dragfunktionen några gånger för att få repeterbarhet i kapning då jag inte har någon vettig bänk till min kap- och ger men eftersom jag aldrig fixade någon kapsläde klyv jag mest. (Då var CS70 utrustad med incras stora anhåll så direkt ur kartongen är den väl inte användbar ens till det.)
Om det inte är viktigt att den är portabel kommer förstås en riktig justersåg i samma storlek att vara mycket bättre, men du kommer aldrig att flytta upp den i köket under köksrenoveringen eller lyfta ut den i trädgården när du bygger altan.
I övrigt har jag väl inte så mycket information att tillföra. (Köp min.)
Klicka här för att svara