3 939 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
"Fel" dimensioner på virke - vilket verktyg behöver jag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Tipset är väl att läsa på ordentligt först..ett par timmar läsning om verktyg kan spara många onödiga slantar (på fel verktyg, eller skräp)
Annars kan man ha användning för denna lilla maskin, fungerar utmärkt till det mesta. Klyvsågen används mer sällan.
Gällande hållfastighet på möbler, även utemöbler kan vi ha olika åsikter om, jag använder inte reglar.....
Vill gärna ha smäckra möbler, inget fel med robustare, men inte min grej.
Mvh P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gällande hållfastighet på möbler, även utemöbler kan vi ha olika åsikter om, jag använder inte reglar.....
Vill gärna ha smäckra möbler, inget fel med robustare, men inte min grej.
Mvh P-A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Lite tröttsamt med internet, nu har TS tittat på amerikanska sidor där man troligen använt för Amerika vanliga standarddimensioner.
Skulle rekommendera att kolla vad som finns för standarddimensioner i Sverige och ta närmsta, tunnare där det inte är så hög belastning, grövre i mera bärande delar.
Var kreativ, titta vad svensk möbelhandel kan erbjuda och stjäl idéer.
De stolar och soffan som länkas kräver inte amerikanska dimensioner.
Protte
Skulle rekommendera att kolla vad som finns för standarddimensioner i Sverige och ta närmsta, tunnare där det inte är så hög belastning, grövre i mera bärande delar.
Var kreativ, titta vad svensk möbelhandel kan erbjuda och stjäl idéer.
De stolar och soffan som länkas kräver inte amerikanska dimensioner.
Protte
Protte hann före. Möblerna du länkat till är väldigt enkla i konstruktionen. Det borde inte vara några problem att anpassa dem till svenska virkesmått eller att hitta svenska beskrivningar till samma möbler.
Har du en kap och gersåg så bygger du enkelt dessa med standardvirke och saknar du det går det med en fogsvans och ställbar vinkel.
Har du en kap och gersåg så bygger du enkelt dessa med standardvirke och saknar du det går det med en fogsvans och ställbar vinkel.
Fast att man vill ha smäckra möbler har ju absolut inget med klassning att göra.Jag bygger heller sällan med reglar och föredrar att bygga med ädlare träslag men är det furuvirke man vill ha så är det väl inget fel att utgå från reglar, man får ju dock stå och välja med omsorg på bygghandeln.Pagno skrev:
Är själv ruskigt nöjd med min dewalt dw745 bordcirkelsåg. Var inte riktigt säker på investeringen när jag slog till förra året, men har verkligen haft nytta av den.
Ceder är som sagt väldigt mjukt och lätt, har själv sådan panel här hemma. Till utemöbler är teak mycket mer använt och riktigt snyggt. Ska du ha ceder och bor i Västra Götaland så kan jag varmt rekommendera Cederträ Väst. Riktigt fint virke, superbra service och bra priser.
Ceder är som sagt väldigt mjukt och lätt, har själv sådan panel här hemma. Till utemöbler är teak mycket mer använt och riktigt snyggt. Ska du ha ceder och bor i Västra Götaland så kan jag varmt rekommendera Cederträ Väst. Riktigt fint virke, superbra service och bra priser.
Jag är rätt besviken på Bosch så jag gör gärna inte mer reklam för dem än nödvändigt, men iofs var det jag som tog upp den som exempel ☺️. Den finns på den tyska byggvaruhandeln i Sverige för 4000 inkl det rullbord som man gärna vill ha om man ska flytta runt den. Nöjer man sig med att ha den stationär och ordnar underrede själv går den att hitta för 3100 via prisjaktare, eller 3500 med fast underrede. /Magnus
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Låter som det är pts 10 du är besviken på? På vilket sätt? Jag köpte den med rullstativ för några veckor sen, men fick reklamera den. Första sågen gick inte få klingan paralell med spåren i bordet (och anhåll) och klingan glappade i sidled typ 2-3mm. Bytte till en ny och den var en helt annan såg, inställd rätt direkt ur boxen och noll glapp. Än så länge är jag nöjd,men tänkte skaffa en mer fintandad klinga.
Jag vill bara påpeka att klassningen av virket inte har någon betydelse överhuvudtaget om du inte tänker bygga fackverkstakstolar stora limträkonstruktioner som till exempel idrottshallar eller vissa speciella träkonstruktioner med extremt stora påkänningar..
Ärligt talat tycker jag att alla de här CE-intygen hit och dit som egentligen inte betyder någonting borde rullas ihop och stoppas upp där bak på byråkraterna som har hittat på dem.
Det är ganska enkelt att lära sig se på virke till vilket ändamål det duger. Jag tycker att du skall göra dina sommarmöbler av furu. Vi har alla klantat till det och förstört en hel del virke när vi lärde oss snickra och kalla klantar till det ibland än i dag. Eftersom du är dömd att klanta till det ibland du också är det bra att använda ett billigt lättillgängligt träslag.
Vedpannan är snickarens bästa vän för den tar hand om alla misstag.
Annars så är rikthyvel och planhyvel (eller oftast en kombination av dem) och bordscirkelsåg maskiner som sparar mycket arbetstid.
Jag handhyvlade i många år och det gick bra det också men arbetseffektiviteten var låg och jag blev ofta frustrerad. Riktig fart på snickrandet blev det först då jag köpte en liten Ejca rikt/planhyvel av 50-talsmodell och renoverade den.
Bordscirkelsågen sparar också mycket tid jämfört med att arbeta för hand. Alternativet är att köpa en gammal fogsvans med 26 eller 28 tums blad och klyvtandning. Sedan gäller det att kunna konsten att putsa rosten av den och skränka och fila. I värsta fall får man tanda om hela sågen. Jag har tandat om ett par sågar så det går men det är inte alldeles enkelt för en nybörjare.
Därför är en bordscirkelsåg den första maskinen en hobbysnickare behöver.
Ärligt talat tycker jag att alla de här CE-intygen hit och dit som egentligen inte betyder någonting borde rullas ihop och stoppas upp där bak på byråkraterna som har hittat på dem.
Det är ganska enkelt att lära sig se på virke till vilket ändamål det duger. Jag tycker att du skall göra dina sommarmöbler av furu. Vi har alla klantat till det och förstört en hel del virke när vi lärde oss snickra och kalla klantar till det ibland än i dag. Eftersom du är dömd att klanta till det ibland du också är det bra att använda ett billigt lättillgängligt träslag.
Vedpannan är snickarens bästa vän för den tar hand om alla misstag.
Annars så är rikthyvel och planhyvel (eller oftast en kombination av dem) och bordscirkelsåg maskiner som sparar mycket arbetstid.
Jag handhyvlade i många år och det gick bra det också men arbetseffektiviteten var låg och jag blev ofta frustrerad. Riktig fart på snickrandet blev det först då jag köpte en liten Ejca rikt/planhyvel av 50-talsmodell och renoverade den.
Bordscirkelsågen sparar också mycket tid jämfört med att arbeta för hand. Alternativet är att köpa en gammal fogsvans med 26 eller 28 tums blad och klyvtandning. Sedan gäller det att kunna konsten att putsa rosten av den och skränka och fila. I värsta fall får man tanda om hela sågen. Jag har tandat om ett par sågar så det går men det är inte alldeles enkelt för en nybörjare.
Därför är en bordscirkelsåg den första maskinen en hobbysnickare behöver.
Ah, ser att flera läst mitt inlägg precis så som jag skrev och inte menade.
Mitt fel, ett försök till förklaring, med klassat virke menar jag inte konstruktionsvirke, klassindelningen jag avser är kvaliteklassat möbelvirke, rakfibrigt, tumstocksvirke av lövträ, hållbart att bygga tunnt med. Det är en klassning men inte som de flesta är vana vid när ordet klassat virke används.
Jag skall försöka att skriva vad jag menar nästa gång.. Jag går och skäms en stund....
Mvh P-A
Ps gran används inom bygghandel till reglar, köp hellre fura, helst tätvuxen norrfura om du ska bygga utemöbler, nästan lika bra som lärk.
Mitt fel, ett försök till förklaring, med klassat virke menar jag inte konstruktionsvirke, klassindelningen jag avser är kvaliteklassat möbelvirke, rakfibrigt, tumstocksvirke av lövträ, hållbart att bygga tunnt med. Det är en klassning men inte som de flesta är vana vid när ordet klassat virke används.
Jag skall försöka att skriva vad jag menar nästa gång.. Jag går och skäms en stund....
Mvh P-A
Ps gran används inom bygghandel till reglar, köp hellre fura, helst tätvuxen norrfura om du ska bygga utemöbler, nästan lika bra som lärk.
Här har du ett bra pris, som blir ännu bättre imorgon när beijer kör 15% på hela webshopen:
https://www.beijerbygg.se/store/pri.../bordssågar/bordssåg-dw745-250mm#.WO-_YIG5nqB
https://www.beijerbygg.se/store/pri.../bordssågar/bordssåg-dw745-250mm#.WO-_YIG5nqB
Träslaget har väldigt lite att göra med om det är en regel eller ej. Den största anledningen till att vi hittar mestadels gran på bygghandeln är att exporten är mycket större på furu. Enligt uppgift från en kajexportör så kan Sverige knappt konkurrera med priser på gran från ländet längre söderut där priset kan hamna på runt hälften.Ola C skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Gällande byggnadsvirke så klassar man furu och gran som lika gällande dimensionerna men gran har en positiv egenskap jämfört med furu och det är seghrten. Därför används gran i rundhult till båtar (master etc).
Utemöbler som ska målas byggs traditionellt i tätvuxen furu men nu för tiden vill ju alla ha importerade träslag
Utemöbler som ska målas byggs traditionellt i tätvuxen furu men nu för tiden vill ju alla ha importerade träslag
Klicka här för att svara