6 136 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Billigare alternativ till festool rotex (golv/trapp-slipning)
Sida 1 av 2
Hej!
Vi håller på och slipar golvet med en FLEX wse 7 just nu, men beslutat att hyra en EDGE golvslip till veckan (flexen fungerar ganska bra men tar tid och framförallt är det dyrt / svårt att hitta papper, misstänker att maskinen inte riktigt är gjort för detta ändamål heller). Problemet som vi har nu och kommer ha även när vi hyr maskin är att komma åt längst in mot väggar / hörn. Vi har även en trappa som kommer behöva slipas senare.
Till saken hör att det är fruktansvärd seg fernissa/lim/lack på golvet (trots att vi skrapat bort det mesta). Har idag en bosch "slipmus" och den gör i princip ingenting mer än att skaka sönder händerna när man försöker slipa.
De flesta verkar rekommendera festool rotex 125/150 men jag kan inte motivera priset på en sådan för att endast använda till kanter/hörn och trappan. Frågan är vad som fungerar bra till mitt ändamål? Jag vill helst undvika att hyra maskin då det är skönt att kunna slipa "när man känner för det" och inte behöva färdigställa på t.ex. en helg.
Finns det några "jättebilliga" maskiner som duger? Biltema jula osv, eller är det mer värt att satsa på nåt lite vassare? Helst så billigt som möjligt och behöver inte hålla i all evighet MEN den behöver ju klara lite tuffare tag iom lacken som sitter son f-n!
Vi håller på och slipar golvet med en FLEX wse 7 just nu, men beslutat att hyra en EDGE golvslip till veckan (flexen fungerar ganska bra men tar tid och framförallt är det dyrt / svårt att hitta papper, misstänker att maskinen inte riktigt är gjort för detta ändamål heller). Problemet som vi har nu och kommer ha även när vi hyr maskin är att komma åt längst in mot väggar / hörn. Vi har även en trappa som kommer behöva slipas senare.
Till saken hör att det är fruktansvärd seg fernissa/lim/lack på golvet (trots att vi skrapat bort det mesta). Har idag en bosch "slipmus" och den gör i princip ingenting mer än att skaka sönder händerna när man försöker slipa.
De flesta verkar rekommendera festool rotex 125/150 men jag kan inte motivera priset på en sådan för att endast använda till kanter/hörn och trappan. Frågan är vad som fungerar bra till mitt ändamål? Jag vill helst undvika att hyra maskin då det är skönt att kunna slipa "när man känner för det" och inte behöva färdigställa på t.ex. en helg.
Finns det några "jättebilliga" maskiner som duger? Biltema jula osv, eller är det mer värt att satsa på nåt lite vassare? Helst så billigt som möjligt och behöver inte hålla i all evighet MEN den behöver ju klara lite tuffare tag iom lacken som sitter son f-n!
Lackfräs tror jag bli svårt att få en fin finish med
Ingen som har några förslag? Har hittat Bosch GEX150 Turbo, ligger på cirka 3600 verkar det som (festool 5600). Är den vettig?
Helst skulle jag ju ner under 3000kr för att det ska kännas värt! Men verkar ju gå att polera bilen med dessa också
Eller duger det med en GEX 125-150 för mina ändamål? Några erfarenheter?
Helst skulle jag ju ner under 3000kr för att det ska kännas värt! Men verkar ju gå att polera bilen med dessa också
Eller duger det med en GEX 125-150 för mina ändamål? Några erfarenheter?
Redigerat:
Du skriver att du vill hämta något för att hantera kanter och hörn. Men med en excentetslip kommer du ju inte heller hela vägen in i hörnen. För det krävs ju en deltaslip eller en slipmus. Festools rotex 90 är kombinerad excenter och slipmus, så den skulle väl klara det, men annars är det fel sorts slip för hörnor som du tittat på.
Hörnen är inte primärt problemet, mest kanterna (sista 3-4cm) samt trappstegen i trappenpyro skrev:Du skriver att du vill hämta något för att hantera kanter och hörn. Men med en excentetslip kommer du ju inte heller hela vägen in i hörnen. För det krävs ju en deltaslip eller en slipmus. Festools rotex 90 är kombinerad excenter och slipmus, så den skulle väl klara det, men annars är det fel sorts slip för hörnor som du tittat på.
Har en slipmus som jag kan köra o hörnen, men kommer ta alldeles för lång tid att köra alla kanter/hela trappan med den!
Redigerat:
Testat maskiner liknande gss160 och det verkar inte bita på lack/fernissan tillräckligt för att vara användbart mer än just i hörnen (tar väldigt lång tid).
Är det bra avverkning i Bosch gss160 ?
Vore ju skönt om man hittade nåt "billigt" som fungerar
Är det bra avverkning i Bosch gss160 ?
Vore ju skönt om man hittade nåt "billigt" som fungerar
Redigerat:
Häll på lite matolja och kör med så grovt papper som möjligt. Då kommer du få bort fernissan.
Vi måste ha fel matolja för detta tipset har vi fått flera gånger. När vi slipar med slipmusen händer ingenting (pappret sätter inte heller igen). När vi kör med matolja sätter pappret igen totalt på några sekunderljhnilsson skrev:
funkar nog bäst med excenterslipen. I hörnen tog jag en färgskrapa med riktigt vasst blad och skrapade rent istället. har faktiskt inte provat med slipmus.maskan skrev:Vi måste ha fel matolja för detta tipset har vi fått flera gånger. När vi slipar med slipmusen händer ingenting (pappret sätter inte heller igen). När vi kör med matolja sätter pappret igen totalt på några sekunder40-papper är det grövsta vi hittat på normala butiker. Vi har dock klippt till egna av 16-papper till slipmusen. Då tar det, men det blir väldigt mycket repor som ej går slipa bort med 40-papper!
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer