När jag ska kapa skivor med cirkelsåg, så brukar hag ta en bit fyrkantrör och klämma fast med ett par tvingar, och sedan använda det som anhåll. Det är dock lite pilligt, och skulle kunna göras smartare.

Jag tänkte mig så här:

Tänk er en limknekt, men istället för att ha två käkar som spänner mot varandra, så har man en käke i vardera änden som spänner upp mot ryggen på limknekten. Med andra ord, man lägger den på skivan, justerar så att den rörliga sidan sitter rätt, och klämmer sedan fast den på respektive sida av skivan. Ryggen är gjord så att sidorna är släta (tex ett fyrkantrör med ett spår i).

Sedan är det bara att kapa längs med den.

För bonuspoäng så kan man göra så att i fasta änden så vilar den på en liten roterande uppöjning, för att göra det lätt att justera en sida åt gången.

Finns en sådan?

LsaiboT skrev:
Menar du en sån här: [länk]
Ungefär, men inte riktigt. Den ska inte spänna mot kanten på skivan (då funkar den bara vinkelrätt), den ska spänna från botten upp mot ryggen på "tvingen". Med andra ord, om skivan ligger platt, så kommer den att spänna nerifrån och upp.

En aluminiumprofil och två tvingar som passar i spåret?

Typ så här
Aluminiumprofil med två tvingar i en verkstadsmiljö, omgivet av verktyg och ett träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S
Troberg skrev:
Ungefär, men inte riktigt. Den ska inte spänna mot kanten på skivan (då funkar den bara vinkelrätt), den ska spänna från botten upp mot ryggen på "tvingen". Med andra ord, om skivan ligger platt, så kommer den att spänna nerifrån och upp.
sån där som jag länka till behöver du egentligen bara lägga på skivan mellan dina två streck. har gummi på baksida så dom ligger still. dock finns tvingar att använda.

ceson skrev:
En aluminiumprofil och två tvingar som passar i spåret?

Typ så här
[bild]

Typ, exakt så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.