Byggahus.se

Lyckas inte såga 45-gradiga lutande snitt med min Metabo KGS 216 M

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Jag har en KGS 216 M som jag i det stora hela är nöjd med, men jag lyckas inte som rubriken beskriver såga lutande snitt som blir 45 grader, jag skulle gissa att de snarare ligger minst en grad för lite. Hur i hela friden kan det bli så? Jag vinklar sågen maximalt och låser fast den och gradindikatorn visar då 45 grader.

Finns det någon kalibreringsjustering för denna lutning som man bör skruva på eller vad kan mitt problem bero på? Jag använder standardsågklingan som följde med sågen och jag har försökt justera det horisontella anhållet så att det är vinkelrätt mot sågklingan.

Har någon annan stött på något liknande? Sågen verkar ju rätt populär här på forumet?

2. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Ja, det går att justera, det finns två stoppskruvar baktill på maskinen, en för 90 grader och en för 45 grader. Det är svårt att prestera möbelkvalitet med en liten kap-ger, men inom 0,1 grad bör du kunna komma vilket jag tycker är bra nog för bygg-snickeri.. Ett enkelt tips är en Bevel Box, som du monterar på klingan, då kommer man enkelt inom just 0.1 grader. Vad som är normalt är svårt att säga, men sågen är iaf lätt att justera och när du väl gjort det är den stabil nog att hålla inställningen.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret! Jag ska genast gå och kika på min maskin efter skruvarna!

Jag har kikat på en bevel box, verkar smidigt. Finns de att köpa i Sverige eller är det något man får beställa från Axminster eller liknande?

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 3
    Hmm, jag hittar inga stoppskruvar, var ska man kolla? Jag kanske ska säga att jag inte har den nya modellen utan den tidigare.

5. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Det sitter två muttrar, en på vardera sidan av det runda gjutgods som utgör "gångjärn" när du lutar sågen. Lossa muttern, använd en insexa för att justera och lås sedan igen med muttern. Jag kikade på en video på KGS 216M och den ser exakt likadan ut som min äldre blåa KGS 216.

6. S
    Medlem Nivå 3
    Stort tack för beskrivningen, nu hittade jag muttrarna och kunde äntligen få ett bra 45-gradigt snitt, så nu kan jag såga lister utan att ödsla en hel tub latexfox :).

Jag tog ett foto på muttern för referens till eventuella andra KGS216-ägare som hittar denna tråd:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kgs216_vertikal_lutning.png

7. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Grattis! Sedan hoppas man bara att husets vinklar är 90 grader... :)

Och ja, min Bevel box kommer fr Axminster!

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 6
    En liten fundering bara. Vilken av dom två muttrarna justerar man den 45gradiga skalan på sågbordet? Alltså lutar sågen

9. A
    Medlem Nivå 6
    Jag begriper såklart att det bara är att prova sig fram, men lite bekvämlighet skadar inte.

Undrar även om bästa sätt att kontrollera detta är att såga två 45graders vinklar och sedan lägga vinkeln emellan dessa?

10. Ellagård
    Medlem Nivå 6
    Utan att orka gå ut i garaget... Eftersom att sågen lutas åt vänster och skruvarna fungerar som stopp så bör det vara den på bilden ovan. Sedan får du såga och testa. För att komma nära direkt, använd en bevel box.

• Laddar…