Verktyg & Maskiner
klaskarlsson: Skura av (eller iaf borsta av) och smörja in med lämplig olja (kanske 5-56 funkar) eller fett (typ "vapenfett") skulle jag säga... /K
ZipLock: [citat] Ja, kallavfettning löser sig utmärkt i vatten. Däremot fungerar vätskan betydligt sämre som fettlösare om den innehåller vatten.
Lovan83: [citat] Jag menade hur det går att köra med 17 hålad papper på en ny 49 hålad platta? Jag antar att de gamla hålen är kvar på samma mönster och man bara lagt till ännu fler men jag vill gärna verifiera det innan man börjar köpa på sig :) Jag vet att man kan byta platta på "gamla" maskiner till den nya plattan. Fanns en tråd på FOG och där stod det att det gick att köpa en ny
Finndjävel: Ford är väl definitionen på kvantitet framför kvalitet så det passar ganska bra.
Alltgår: Har dws777 men har inte testat milwaukeen. Jag hade dock laser på min gamla såg, och kan konstatera att skugglinjen på dewalt är mycket bättre att jobba med. Är helnöjd med sågen.
magnlar: Sluta snåla. Köp en Festool och aldrig ångra att du inte lade lite mer pengar på en riktig bra. :)
Alltgår: PS. Essve har en som heter typ Ice eller något som även funkar i kallare temperatur, som det nalkas framöver.
Wand: [citat] Det är därför man inte drar för hårt med den. Helst så ska ju bultar/muttrar dras med moment. De flesta däckfirmor jag vet drar in med mutterdragare och drar det sista med momentnyckel. Sen så kan istället dra fälgarna för hand om man är rädd om fälgarna och inte vill riskera märken. :)
Jckssn: [citat] Jag har röda/gula i min elväska, gröna och några gula i min verkstad. Jag skruvar aldrig i spänningssatta anläggningar men det är skönt att bara genom färgen kunna säga att en mejsel hamnat på villovägar. Jag kan heller inte tycka att "vanliga" wera med lasertip har dålig kvalité, rätt mejsel till rätt skruv och absolut aldrig användas som något brytjärn. Jag har sen
verktygsgurun: Nu är problemet löst! Köpte en sån här liten krets och vips funkar det som det ska. http://skyddet.nu/produkt.php?id=6128
martinradbo: [citat] Tja, det kanske är så illa att det jag vill ha inte finns. En laddhybrid skulle så klart funka, finns det inte någon sådan modell som har bättre räckvidd på el än 4-5 mil ? För trots allt, mängdkörningen som för de flesta handlar om några mil T/R i stadens utkanter för min del, väldigt ofta med en släpvagn efter, och det vore då trevligt att kunna köra 100 % på el. Ett
Lennart Lind: Makita 5041 värkar vara den bästa runt tusingen. Behöver själv skaffa en nu. Står mellan DeWalt och denna. Krav är att att man kan koppla in dammsugare också förstås
Peter_K: Ok Tack. Då saknar jag fortfarande parallellanslaget till fräsen. Tror tyvärr det var allt som fanns.
xayide: Det fick bli dremel faktiskt. Det funkade men tog tid ;))
Relaxia: Idag sitter det ett par GT-radial Champiro S på vagnen (165/80R13 83T). Ca 3mm mönsterdjup kvar. Intressant det där med att däcken får överbelastas om man ökar trycket.
maah: Jag kan verkligen rekommendera denna https://www.toolab.se/produkt/Scangrip-Arbetsbelysning-Laddbar-Nova-R-COBLED-USB Smidigt med en laddningsbar, det gör den lätt att flytta runt. Väldigt robust konstruktion och i stort sett vattentät. Jag är väldigt nöjd med den investeringen.
Alltgår: När man beställer från svh24.de så ska man notera att det står att en beställning kan levereras i flera olika paket (står längst ned till höger i varukorgen hur många). Från det kan man räkna ut att de inte har eget lager på det mesta, utan grejerna skickas direkt från t ex Bosch. Jag märkte detta efter att jag beställde därifrån. Blev 3 turer till olika ombud och terminaler :)
jonmo: Jag ser en hel del fantastiskt på detta forum, det är ju därför man stannar. Framförallt gillar jag hemgjorda lösningar, och saker som är återvunna/moddade bortom det de är tänkta till. Exempel jag sett är i renoveringstråden om @heimlaga beslagsmaskin, tråden om smide, samt diverse poster i dagsuppdateringstråden. Jag kan väl börja med en grej jag postat tidigare, som exempel. Vi
folkeorg: [citat] Jo det låter frestande men dörrposterna begränsar och golvbrunnen måste höjas. Måste dessutom "flyta upp" resten av golvet (ska inte lägga under bänkar och hyllor). Men jag kan ju kontrollmäta för det skulle ju spara tid m.m.
jac: Lite tur, tyckte något sådant hade skymtat förbi när jag var inne där häromdagen och beställde borren jag la upp i verktygsinköpstråden för en stund sedan.
FreQa: [citat] Precis så gjorde jag. Det verkar som om borrförsänkaren är liiite större än bitsen så den kilade fast!
Isakare: Wurth har 2 borrar för rostfritt, 130 resp 135 grader.
Kulan111: Hej Till drivningen av matningen kan du köpa en rem ifrån Transteck i Borlänge 10 mm bred och 700 mm lång är väldigt mjuk och passar bra, dom har en kortare rem som är 692 mm men jag vågade inte beställa kortare
senmathal: Tack för bidraget! Det hjälpte säkert många i tråden som inte förstod. /Mats
norrbottenssnickaren: [citat] Då jag själv inte använder en kap/ger så fyller cs70 en bra funktion för att kapa långa material. Det finns också långa linjaler att köpa till för att få repeterbarheten. Mycket mer precist än ngn kap/ger jag använt. Har man tex en bordssåg och ska kapa längre reglar eller dyligt så blir det nästan omöjligt.