Nollan behövs väl för nollspänningsutlösning, det vill säga funktionen som gör att motorn inte startar när strömmen återkommer efter ett strömavbrott. En viktig funktion som man inte bör koppla bort.
Det brukar väl även kallas för hållkrets har jag för mig.

Jo en nollspänningsutlösare är ett måste på dylika maskiner. Men det är en annan nolla, noll spänning är något helt annat än neutralledaren så de har ingen koppling till varandra. Nollspänningsutlösning får man automatiskt om motorn har relästart. men i TS fall låter det som att startapparaten är mekanisk. Det handlar mycket riktigt om en hållkrets och manövern till denna kan ta 400 V eller 230 V, så det kanske behövs en neutralledare, kanske inte.

Nollspänningsutlösning löser man oftast genom att använda en kontaktor som tar självhållning via en hjälpkontakt. Oftast integrerar man samma kontaktor med ett motorskydd. Som redan utretts i tråden så har inte TS hyvel ett sådant kontaktormotorskydd. (som någon beskrev det, "det säger klonk när man trycker på startknappen"). När spänningen faller bort, oavsett orsak, så faller kontaktorn och maskinen kan inte starta igen när spänningen återkommer, med mindre än att någon trycker på startknappen igen.

För att nämnda kontaktor ska ha manöverspänning så händer det ibland att man använder nollan, om kontaktorn är för 230V AC manöver. Men det händer också att man använder kontaktorer med 400V AC manöverspänning så att man kan använda spänningen mellan två faser för manöver. Eller så används den i tråden tidigare diskuterade transformatorn med primärspänning på 400V och sekundärspänning som passar manöverkretsarna. Kan vara lite vad som helst, 230V, 48V, 24V, 12V. Men då snackar vi oftast maskiner som har någon mer manöverutrustning än en enda kontaktor och kanske en kontrollampa. Senast häromdagen skruvade jag dock som exempel en AtlasCopco kompressor som inte var speciellt stor, som hade manövertrafo för endast tre kontaktorer.

Ibland hittar man som heimlaga var inne på fullösningar där man använt jord för att få 230V manöverspänning till kontaktorer m.m.. Troligen för att det varit svårt att få tag på kontaktorer med 400V spole när någon mindre noggrann person varit framme och lagat maskinen.

Och som vanligt skriver jag för sakta...

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
...men bäst.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
PNO, kan trösta dig med att alltför många skriver fort men fel......

Protte

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag får lyfta på locket på motorn och se hur det ser ut. Men jag gissar att man kopplat ihop jord och nolla bara för att ha någonstans att sätta nollan.

Någon nollspänningsbrytare ser det inte ut att finnas men jag funderar starkt på att sätta dit en. Inte kul om strömmen går och man glömmer att slå av strömbrytaren. Men den får brorsan som är elektriker montera när han ska koppla in en ny normcentral. Jag har inte trefas i den tilltänkta snickarboden där hyveln står men det ska bli. Nu har jag dragit en lång skarvsladd från stallväggen där det finns ett trefasuttag.

Jag håller som bäst på att klura hur jag ska ställa maskinerna och hur jag ska dra el och ordna med utsug. Men med hyveln följde en fullt fungerande gammal Luna spånsug med trefasmotor. Jag skulle helst vilja ställa den i ett annat rum och dra rör till maskinerna. Men detta var nu ett ämne för en annan tråd.

/Mats

<<Jag får lyfta på locket på motorn och se hur det ser ut. Men jag gissar att man kopplat ihop jord och nolla bara för att ha någonstans att sätta nollan.>>

Skriv inte nollan då den inte är någon nolla, skriv den blå tråden.

Protte

Tack för bidraget! Det hjälpte säkert många i tråden som inte förstod.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.