Lutte skrev:
Förstår inte riktigt hur du kunde bränna dormer borrar?

Förstår att man tar sönder byggmax borrar men dormer?!
Borrade senast idag 8st 14mm o 45mm djupa hål i axelmaterial med handjagare utan att steka en enda borr.
Tex Låssmeder kör med de borrar som TS har köpt via luna (Spiralborr med hårdmetallskär 0012), de borrar ur låskistor och liknande och där har Dormer ingen bra borr för ändamålet.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har idag fått en uppenbarelse!

I ett försök att borra genom en bit väldigt (uppenbarligen, det hade jag inte misstänkt) hård stål lyckades jag, trots att jag borrade enligt konstens alla regler, att göra ett gäng hss borr (dormer, skf, festool - dvs bra borr) slöa, utan någon nämnvärd åverkan på materialet jag ville ha ett hål i...

Då kom jag att tänka på att jag för länge sedan ropade in en hög med borr på tradera, varav 2 var av en typ jag inte hade sett innan - spiralborr med hårdmetalspets, fast slipad vass, som ett vanligt metallborr och inte som ett betongborr. Jag testade dem, och de fungerade helt utmärkt, lika bra som vanliga hss-borr i svartjärn.

Borren är av typen Joran HSS Drill Tungsten Carbide Tipped, dansktillverkade. Jag letade efter ett helt sett med sådana på nätet (jag har bara 3 och 8mm) utan att hitta något. Jag hade tänkt ringa Joran imorgon, men just nu är jag sugen på att veta mer direkt.

Någon som har ett set med borr av denna typ? Åsikter? Vad kostar de? Det behöver inte vara joran, utan vilket kvalitetsmärke som helst kan vara intressant.
Har läst en hel del positivt om dessa borrar köpte själv ett sett men har inte hunnit prova dom ännu
WWW.universaldrill.com

Lödda borr är en totalt utdöende produkt hos de stora tillverkarna, men därmed inte sagt att de är dåliga. Jag har ett gäng Sandvik Coromant lödda deltaborrar som jag använder flitigt i pelarborrmaskinen. Men just deltaborr är totalt hopplösa i handhållna maskiner på grund av spetsgeometrin. Troligen är det även mer spetsgeometrin än att borrarna är av solid hårdmetall som gör att nyare solidborr är så dåliga i handmaskiner, oavsett tillverkare.

För att gå till universaldrill så kan de mycket väl vara bra borrar, men de som säljer dom verkar inte ha någon vidare koll. Hårdmetall består mycket riktigt av volframkarbid och kobolt, men det är inte en legering, utan ett material som framställs genom att ett pulver av volframkarbid och kobolt först pressas och sedan sintras så att kobolten smälter och sammanfogar volframkarbidkornen. Jag undrar också hur de tänkt sig att det ska gå att slipa hårdmetall med kiselkarbidskiva, som de också säljer. Diamantskivor är det som gäller om man ska slipa hårdmetall. Kiselkarbid duger på sin höjd för att skärpa diamantskivorna.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Intressant !!!
Borrar i rostfritt hela dagarna, har provat alla borrar som finns, bäst hittills är borrar för just rostfritt från Wurth som heter Zebra.
Men jag ska köpa några med hårdmetallspets för att prova.

I just rostfritt så är skärpan mycket viktig, varför snabbstålsborrar av bra kvalitet kan stå sig nog så bra som hårdmetall. Ska du ha hårdmetall för rostfritt så köp från någon av de stora som har speciella eggeometrier och eggavrundningsbehandlingar (ER) just för rostfritt. Universella hårdmetallborrar har oftast för stor ER för rostfritt.

Isakare Isakare skrev:
Intressant !!!
Borrar i rostfritt hela dagarna, har provat alla borrar som finns, bäst hittills är borrar för just rostfritt från Wurth som heter Zebra.
Men jag ska köpa några med hårdmetallspets för att prova.
Läste på förpackningen att ARTU borrarna inte var lämpliga för rostfritt och mjukt stål, trodde naturligtvis att när det gick att borra i filar skulle dom fungera i rostfritt oxo.

(Austinitiskt)Rostfritt är egentligen inte hårt, det är mjukt, väldigt mjukt. Det är bara det att det hårdnar väldigt snabbt vid plastisk deformation. Och när en spåna skärs loss och böjs så deformeras ju stålet väldigt mycket. Så en bra borr för rostfritt måste vara vass så den kan skära tunna spånor i det ännu mjuka materialet. Är den för slö så kommer ytan i hålet snart att uppnå en hårdhet som inget skärmaterial klarar i längden.

Borrar för hårt stål görs med en ganska stor eggavrunding. Man gör alltså eggen slö på ett kontrollerat vis för att göra den starkare. Därför är sådana borrar olämpliga för rostfritt.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
(Austinitiskt)Rostfritt är egentligen inte hårt, det är mjukt, väldigt mjukt. Det är bara det att det hårdnar väldigt snabbt vid plastisk deformation. Och när en spåna skärs loss och böjs så deformeras ju stålet väldigt mycket. Så en bra borr för rostfritt måste vara vass så den kan skära tunna spånor i det ännu mjuka materialet. Är den för slö så kommer ytan i hålet snart att uppnå en hårdhet som inget skärmaterial klarar i längden.

Borrar för hårt stål görs med en ganska stor eggavrunding. Man gör alltså eggen slö på ett kontrollerat vis för att göra den starkare. Därför är sådana borrar olämpliga för rostfritt.
Tack för den upplysningen bra att veta, du kan din sak, och jag förstår att ju mer man vet desto mindre vet man att man vet

Aha, då behöver jag inte prova.

Jo rostfritt är lite moment 22, det tar bättre med lite högre varv, men blir då fort varmt, och blir det för varmt, är borren körd direkt.

man skall kunna rockwell skalan m.m så man använder rätt borr på rätt hårdhet... men vanligt folk tänker "ohh metall hss borr" så klart :D men borrar med cobalt/kobalt så klarar man sig bra med som man tar fram när man märker att hss borren inte biter :D

Förr i tiden fanns det en borrserie som benämndes 108 dom var korsslipade och hade en mindre stigning 135º vanliga borr har 120º
Dessa skar som smör i rostfritt särskilt om man smörjde med TREFOLEX
MalcusAB i Halmstad tillverkade dom. Inte billiga men man kunde borra 1000-tals hål för poppnit medan ett vanligt borr i 100-serien klarade kanske 10 hål.

Wurth har 2 borrar för rostfritt, 130 resp 135 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.