Behöver installera backkamera på min snickarbil och har fått problem.
Har googlat en massa men inte riktigt hittat en lösning på problemet.
Problemet är att bilen har CANBUS dvs 12v till bilens lampor inte har ren 12v utan pulserande för bilens CANBUS system.
Tänkte detta skulle vara enkelt att bara tjuva strömmen till backlampan för att trigga kameran så skärmen får signal men så enkelt var det inte.
Vet att det finns grejer att köpa för att tex koppla extraljus på bilar med CANBUS .
Skulle jag kunna köpa en en sådan och få det att funka?
Någon kunnig på detta?

Canbusen har både ledare för data och för 12V, så det ska inte vara något problem att tjuva från rätt ställe.

Du har inte en enkel sladd mellan backljusets lampa och brytaren på växellådan. Men det är vanlig 12 V som i slutänden kommer fram till lampan. Så om det är en signal du är ute efter och inte att mata kameran med 12 V från backljuset så är det bara att koppla det rakt på lampsockeln.

useless useless skrev:
Canbusen har både ledare för data och för 12V, så det ska inte vara något problem att tjuva från rätt ställe.
Tjuva från backlampan så funkar det med tändning på. Startar jag bilen så flimrar skärmen.

A Avemo skrev:
Du har inte en enkel sladd mellan backljusets lampa och brytaren på växellådan. Men det är vanlig 12 V som i slutänden kommer fram till lampan. Så om det är en signal du är ute efter och inte att mata kameran med 12 V från backljuset så är det bara att koppla det rakt på lampsockeln.

Nej det funkar inte. Sätter jag på tändningen och lägger i backen så startar skärmen. So far so good.
Men startar jag bilen och lägger i backen så reagerar skärmen men flimrar och hackar.

Låter mer som störningar tror inte nån bil har så avancerat elsystem med pwm till några lampor

Kan vara om det är LED-lampor. Men, det bästa är att skaffa en kamera som kan slås av och på via canbusen eller en separat switch enligt tidigare inlägg.
Om det är en hyfsat modern bil så kanske det finns någon färdig punkt att koppla in en kamera på?
Nyare släpvagnsuttag som styrs via canbus brukar också ha inbyggd styrning av backkamera (för att kunna växla till en annan kamera när släpet är kopplat) kolla om det finns nån möjlighet att koppla in sig där.

• Gilla
Obergar
  • Laddar…
M MrReijer skrev:
XBB Lightswitch löser detta för dig
[länk]
Får kolla upp denna!

Matar du kameran med ström från backljuset eller är det en signal som får den att starta medan matningen kommer från annat håll?

Om du kopplar in den provisoriskt med 12V från annat håll. Fungerar det då utan flimmer?

Hur mycket ström drar kameran? Antingen beror flimret på att kameran tillsammans med bakljusen drar mer ström än databoxen i bak kan leverera. Eller så är det störningar som inte alls har med CAN-bussen att göra.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Låter mer som störningar tror inte nån bil har så avancerat elsystem med pwm till några lampor
Väldigt vanligt problem om man googlar lite.
Jo många bilar har detta av nyare årsmodeller.

useless useless skrev:
Kan vara om det är LED-lampor. Men, det bästa är att skaffa en kamera som kan slås av och på via canbusen eller en separat switch enligt tidigare inlägg.
Om det är en hyfsat modern bil så kanske det finns någon färdig punkt att koppla in en kamera på?
Nyare släpvagnsuttag som styrs via canbus brukar också ha inbyggd styrning av backkamera (för att kunna växla till en annan kamera när släpet är kopplat) kolla om det finns nån möjlighet att koppla in sig där.
Finns ingen dedikerad funktion till backkamera i släpvagnskontakter närmast är "trailer detection" som används till att koppla ur dimljus och backvarnare bland annat varken canbus eller pwm når ju själva lampan däremot kan ljusmodulen bryta för att man tar ut för mycket ström det löser man med ett "canbus anpassat" relä

Btw vad är det för bil?

Har du dragkrok på bilen prova att tjuva signalen från elkontakten till draget brukar alltid kunna belastas utan störningar

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Finns ingen dedikerad funktion till backkamera i släpvagnskontakter
Nej, inte i själva kontakten, men i styrboxen till den. Jag eftermonterade dragkrok på min bil och uttaget är kopplat till en liten låda man skulle dra ström till från batteriet och koppla in på canbusen vid ena baklyktan.

Inte för att verka tjatig men "lådan" är en elektronisk reläsats som styrs av matningen till ditt bakljus och har i princip inget med bilens canbus system enda anledningen att styra en ljuskälla med pwm är om man skulle använda samma led till flera funktioner och bara "dimma" den som bakljus tex istället för bromsljus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.