Wera och Bacho - De två du anger är i mitt tycke oslagbara, riktigt fina mejslar båda två.

Jag är lite mer för Wera och köpte faktiskt detta kit senast - Wira måste ju vara en namn ändring på just Wera i Storbritannien? Priset var det minsann inget fel på..

Jag är ju en Wera fantast så man bör knappt ta mig som objektiv. Har 3 set av Wera skruvmejslar men inte just de rostfria. Har deras rödgula isolerade set i elväskan. Det gröna enkla settet i snickeriet och de oranga i verkstan för att kunna dra med nycklar kring skaftet när mer kraft behövs.

Supernöjd med alla 3 och även med bitsset mm. Däremot är min bästa skitnöjd med bahcos mejslar då de ligger bättre i hans hand

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

slacker skrev:
Wera och Bacho - De två du anger är i mitt tycke oslagbara, riktigt fina mejslar båda två.

Jag är lite mer för Wera och köpte faktiskt detta kit senast - Wira måste ju vara en namn ändring på just Wera i Storbritannien? Priset var det minsann inget fel på..
Fast Wiha som du länkar till är väl inte några Wera mejslar utan just Wiha som också är ett vettigt märke för handverktyg

---

kinglolle skrev:
Fast Wiha som du länkar till är väl inte några Wera mejslar utan just Wiha som också är ett vettigt märke för handverktyg

Vet inte hur jag fick ihop det där i skallen att dom såg likadana ut - Det gör dom ju inte. Fel av mig. :blushing:

Jag gillar hur som helst mina Wiha!

Jag tycker wera mejslarna är kanonbra, jag använder dom mindre modellerna i jobbet och sedan har jag en teleskop-bitsmejsel med wera bits till allt annat. :)

slacker skrev:
.....Jag gillar hur som helst mina Wiha!
Och jag håller med, jag gillar dem bättre än både Bahco och Wera, de gör bra bits också.

Men om vi jämför just Wera rostfria med Bahco. Några klara plus minus..eller enbart tycke och smak?

Hade ett set wera med slagkappa och allt, men några flög ur bilen.. måste komplettera :P
Formen är lite "konstig" så åk och känn på ett par !

Jag skulle tro att det handlar mest om personlig smak, vana och vilka som passar bäst i handen. Jag gillar Wera skarpt, inte minst handtagens utformning. Bachos handtag gillar jag inte alls. Behöver du de rostfria av någon speciell anledning så får du väl satsa på Wera men annars är det nog bara att känna på bägge varianterna och välja de som ligger bäst i handen.

Jag tycker ungefär som jac. I min uppsättning ingår både Wera och Bacho, och mina händer föredrar också Wera.

bjornf, eftersom du länkar till Harald Nyborg så gissar jag att du har dem i närheten. De brukar ha Wera-kit till bra priser. Själv har jag köpt mina uppsättningar med elektriker- och torxmejslar där.

Jag har en stor hög med Bahco idag och en liten hög med Wera. Gillar handtaget på Wera bättre. Har ingen erfarenhet av de rostfria, men de såg bra ut. Ville egentligen bara se om någon har erfarenhet av just denna modell av Wera...innan jag lägger en stor beställning till Tyskland.

bygga_bo,
Är du nöjd med Weras elektrikermejslar? Kan bli några sådan oxå om jag nu beställer de rostfria.

Jag har en uppsättning elektrikermejslar som börja bli 20 år gamla. De har varit med om mycket och fungerar fortfarande bra. Det enda som kan vara trixigt med dem jag har är att det kan vara svårt att komma åt skruvar som sitter i djupa trånga hål eftersom isoleringen gör klingan tjockare.
Vissa av spårmejslarna kan ibland också vara för tjocka i spetsen för att gå ner i spåret på skruven helt.
Greppet på mejslarna är enl mig det bästa. Även om jag skruvar mycket så blir jag inte lika trött i handen som med andra mejslar.

bjornf skrev:
bygga_bo,
Är du nöjd med Weras elektrikermejslar? Kan bli några sådan oxå om jag nu beställer de rostfria.
Jag har som sagt 3 av deras varianter då jag tycker de är så bra bland annat elektrikermejslarna. Tåliga och ligger grymt bra i handen

Varför är det de rostfria du vill ha? Ska de användas mkt på rostfria skruvar eller någon särskild anledning? De är de enda jag inte har då jag inte sett syftet med dem men man kan väl aldrig få för många set så man kanske ska köpa dem oxå?

---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.