Martin_B
Låter ju kanon! Men hur fick du till fri frakt? För mig läggs det på €50 när jag går till checkout precis då man skall betala. Till mig säger företaget att det inte är fri frakt till Sverige på den maskinen. Märkligt?

swemax skrev:
Beställde igår en Kränzle

Från [länk]

1 Hochdruckreiniger KRÄNZLE-K1152TST 575,00 EUR 575,00 EUR 91,81 EUR
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zwischensumme: 575,00 EUR
Versand: 0,00 EUR
enth. MwSt. (19 %): 91,81 EUR
----------------------------------------
Gesamt: 575,00 EUR

Blev ~ 5200 med paypal

Kunde visst fått 3% rabatt om jag valt förskottsbetalning men såg det försent

Hade föregångaren men den blev stulen

Aldrig mer kärcher eller nilfisk hobbymaskiner efter att ha haft en kränzle

Martin_B
swemax skrev:
Kollade för skoj skull och även det svenska faktabladet säger 12A
(Inte 13 som jag råkade skriva)

Så de är tydligen identiska
De svenska varianterna är lite svagare tyvärr. Man har sänkt motorstyrkan för att 10A säkringar skall klara av maskinerna. Så om man vill ha den ursprungliga styrkan hos 1132 eller 1152, skall man definitivt beställa från Tyskland. Sen är det bara till att byta till 13A säkring så kommer det funka perfekt. Starkare och bättre än de svenska maskinkerna :)

Ang fri frakt, skedde automatiskt när jag lade ordern

Antagligen så gjorde dom för dålig vinst pga fri frakt på min maskin och har ändrat sen dess / eller så hade fraktbolaget kampanj just då

Ang 13A säkring,

jag tror som sagt att det är startströmmen som är ganska rejäl

Jag har aldrig lyckats blåsa ngn trög (snigelmärkt) 10A proppsäkring med min

Däremot dvärgbrytare, lite irriterande men går ju att återställa och det sker inte jämt
Och brukar bara vara första starten efter inkoppling eller ett längre uppehåll i tvättningen
Kan tyvärr inte byta den, tvättgarage och det är inte min anläggning, så jag får leva med det

Men om det undantagsvis sitter snabba dvärgbrytare eller proppsäkring (finns det?) monterad bör man definitivt byta, dom utlöser ju ibland tom av en lite kraftigare dammsugare

För övrigt nice att man får lite mer honka i maskinen det var en "bonus" jag inte var medveten om:-)

Redigerat:
Martin_B
Fattar inte vad det är med vissa säkringar, för ibland kan man dra på något fruktansvärt utan att det händer någonting.
Själv brukar jag köra en kompressor på 1863w plus en dammsugare på 1800w, plus 2st 300w bygglampor, vilket banne mig blir 4263w totalt, UTAN att något händer med säkringen!!! Den säkringen har aldrig gått vad jag vet. Och jag har kontrollerat, det är inte så att det sitter en 16A säkring där, utan det är en vanlig 10A, porslinssäkring, diazed.
Den måste ju vara riktigt fruktansvärd TRÖG den säkringen!

Står i valet mellan en K7 eller nåt annat?

Martin_B
Stefan N Stefan N skrev:
Står i valet mellan en K7 eller nåt annat?
Kränzle säger jag bara :)

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vilket trådlyft.;)
Ang. Kränzle kan man försöka övertyga sin partner om att den är billigast per år och inte behöver kastas om något skulle krångla. Reservdelar finns i decennier.

1152 för Sverige är troligen bara plomberad i tryckregleringen så att man inte kan ställa upp trycket helt. Min tyska maskin träffade nämligen den svenska maskinens arbetspunkt (tryck och effekt) när man drog ner trycket. Tog loss plomberingen och justerade upp min en aning så att den drog exakt 2800W vilket gav 133-135 bar på manometern. Den är dock såld till förmån för en Kränzle Profi 175 som är fantastisk. Härligt ljud med 1400rpm.

Det vart en K7.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.