Jag har idag fått en uppenbarelse!

I ett försök att borra genom en bit väldigt (uppenbarligen, det hade jag inte misstänkt) hård stål lyckades jag, trots att jag borrade enligt konstens alla regler, att göra ett gäng hss borr (dormer, skf, festool - dvs bra borr) slöa, utan någon nämnvärd åverkan på materialet jag ville ha ett hål i...

Då kom jag att tänka på att jag för länge sedan ropade in en hög med borr på tradera, varav 2 var av en typ jag inte hade sett innan - spiralborr med hårdmetalspets, fast slipad vass, som ett vanligt metallborr och inte som ett betongborr. Jag testade dem, och de fungerade helt utmärkt, lika bra som vanliga hss-borr i svartjärn.

Borren är av typen Joran HSS Drill Tungsten Carbide Tipped, dansktillverkade. Jag letade efter ett helt sett med sådana på nätet (jag har bara 3 och 8mm) utan att hitta något. Jag hade tänkt ringa Joran imorgon, men just nu är jag sugen på att veta mer direkt.

Någon som har ett set med borr av denna typ? Åsikter? Vad kostar de? Det behöver inte vara joran, utan vilket kvalitetsmärke som helst kan vara intressant.

Det där är en äldre typ av lödd borr som användes förr i stället för solid hårdmetallborr eller modernare typer av borr med lös hårdmetallkrona. Den lödda borren är bättre än moderna alternativ om man borrar i handmaskin. Solida borr har en tendens att gå av när man inte är tillräckligt stadig på handen. Försök att leta efter lödda borr (brazed) för metallbearbetning (metalworking) Nu måste jag ut och skaffa tex-mex mat till grabben.

Jag tänkte väl att du skulle ha koll på sådana saker:) Tack för hjälpen!

Det här kan låta märkligt men borr till betong och sten har en spets av hårdmetall och kan man slipa om borr så kan du med skapligt resultat till och med borra i härdat stål med dem.

Och dom är betydligt billigare än fina varianter man köper på tools o.s.v.

P-plats skrev:
Dormer, Gühring mfl.har motsvarande borr eller kanske dessa är lättare att få tag i från närmsta Luna-återförsäljare:
[länk]
Det såg intressant ut. Vet du om det finns något helt set med dessa? Och vet du hur kvaliten är? Jag är lite tveksam till Luna-brandade saker, de har så ofta varit en besvikelse (även om en del prylar har varit utmärkta).

Christer N skrev:
Det här kan låta märkligt men borr till betong och sten har en spets av hårdmetall och kan man slipa om borr så kan du med skapligt resultat till och med borra i härdat stål med dem.

Och dom är betydligt billigare än fina varianter man köper på tools o.s.v.
Tack för tipset!

Kjøpt meg et sett med Kobolt borr fra Alpen. Dyrt, men de borrer du det meste med uten noe større problem. Prisen er ganske drøy, ca 1200 for 1-10 med 0.5 intervall.

http://www.alpenmaykestag.com/EN/index.htm

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det såg intressant ut. Vet du om det finns något helt set med dessa? Och vet du hur kvaliten är? Jag är lite tveksam till Luna-brandade saker, de har så ofta varit en besvikelse (även om en del prylar har varit utmärkta).
Kan hålla med om att Lunas egna produkter har varit lite si och så med under senare år men dom har gjort en uppryckning sedan något år tillbaka. Nu är det så att jag med flera fortsätter med andra prylar ändå för man vet vad man får... ;)

Just dessa borr är inte vad jag vet Lunas egna men ändå inte Gühring eller annat välkännt fabrikat.
Kvaliten är däremot mycket bra på dessa och dom jag sålt har fungerat bra men någon sats av dom har Luna inte.

Jag har ett par av Lunas borrar för att borra i syrafast rostfritt. De är bronsfärgade. Otrolig skillnad mot HSS, men det gäller att vara försiktigt med att vinkla borren om man kör på frihand. Man får köra dem med lite tryck och något högre varvtal än med HSS och det är aldrig fel med kontinuerlig kylning. Sällsamt ljud när de skär i 2343/316-stål.

Fortfarande otroligt glad över denna typ av borr. Har nu hittat liknande av fabrikat wodex hos Otd o passat på att köpa några, ska bli intressant att se om de är lika bra. Borrtypen rekommenderas i alla fall starkt!

Förstår inte riktigt hur du kunde bränna dormer borrar?

Förstår att man tar sönder byggmax borrar men dormer?!
Borrade senast idag 8st 14mm o 45mm djupa hål i axelmaterial med handjagare utan att steka en enda borr.

Lutte skrev:
Förstår inte riktigt hur du kunde bränna dormer borrar?

Förstår att man tar sönder byggmax borrar men dormer?!
Borrade senast idag 8st 14mm o 45mm djupa hål i axelmaterial med handjagare utan att steka en enda borr.
Jag borrade helt enkelt i hårdare stål än dig. Flera olika typer av härdade stål motstår hss-borr alldeles utmärkt

Daniel_N skrev:
Jag borrade helt enkelt i hårdare stål än dig. Flera olika typer av härdade stål motstår hss-borr alldeles utmärkt
ja säkerligen att det var bra hårt, men vad borrade du i?

Enda jag har bearbetat som krävt lite tanke har varit lagerbanor och en huggmejsel som skulle få några hål.

Har du någon länk till borrarna?

Lutte skrev:
ja säkerligen att det var bra hårt, men vad borrade du i?

Enda jag har bearbetat som krävt lite tanke har varit lagerbanor och en huggmejsel som skulle få några hål.

Har du någon länk till borrarna?

Som jag skrev i trådstarten så vet jag inte vad det var för material. Men även i flera andra hårda stål (bland annat verktygsstål av olika slag) som det blivit under årens lopp har hm-borren utklassat hss-borren. Försiktighet om man kör för hand dock, de är känsligare mot fel vinklar, slag etc.

Länk http://shop.otdtools.se/spiralborr-hm-bestyckat-10-mm-wodex/29837-0

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.