Anna1984 skrev:
Det blev en Ingersoll Rand 2135TiMAX för mig. En begagnad. Stod och velade mellan den och Bacho Bp815. Hittade dock inga begagnade Bacho så det fick bli en Ingersoll till slut.
Du får skaffa en duktigt bra kompressor om du ska få ut max ur den dragaren....bra kräm i den...:)

Jo jag har ju inte köpt någon kompressor ännu. Men hoppas på att kunna hitta en bra för under 3000 i alla fall.

Jag köpte mig en Bacho BP815. Hittade i tyskland för cirka 100€ så det kändes bättre än en Biltema.
Min kompressor ska ha 260L/min, 2.5HK med 24L tank. Det är på gränsen att det går att lossa hjulbultar med den. Testade med en kortare slang med 12mm utv diameter och då går det lite bättre.

Jag har fått lära mig att man inte skall använda mutterdragare på hjulbultar regelbundet.

Hjulbultarna skruvas loss minst två gånger i året och gör man det med mutterdragare varje år i 20-30 år är risken mycket stor att antingen bultarna eller gängorna i navet skadas. De är inte riktigt dimensionerade för att skruvas loss så många gånger för i större delen av världen kör folk med samma däck hela året.
Att tappa ett hjul på vägen är inte roligt säger de som har gjort det.

Det där har jag fått lära mig av bilkunnigt folk. Inte vet jag om det stämmer men jag drar för hand.

W
H heimlaga skrev:
Jag har fått lära mig att man inte skall använda mutterdragare på hjulbultar regelbundet.

Hjulbultarna skruvas loss minst två gånger i året och gör man det med mutterdragare varje år i 20-30 år är risken mycket stor att antingen bultarna eller gängorna i navet skadas. De är inte riktigt dimensionerade för att skruvas loss så många gånger för i större delen av världen kör folk med samma däck hela året.
Att tappa ett hjul på vägen är inte roligt säger de som har gjort det.

Det där har jag fått lära mig av bilkunnigt folk. Inte vet jag om det stämmer men jag drar för hand.
Det är därför man inte drar för hårt med den.
Helst så ska ju bultar/muttrar dras med moment. De flesta däckfirmor jag vet drar in med mutterdragare och drar det sista med momentnyckel. Sen så kan istället dra fälgarna för hand om man är rädd om fälgarna och inte vill riskera märken. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.