5 803 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Makita excenterslip?
Jag har en BO5041 och den har fungerat utmärkt under många timmars kontinuerlig användning. Bra ergonomi och hyfsad dammuppsamling i påsen.
Köpte "K"-varianten som inkluderar en väska men den är tyvärr inte direkt något under av kvalitet eller rymlighet.
Köpte "K"-varianten som inkluderar en väska men den är tyvärr inte direkt något under av kvalitet eller rymlighet.
Väska eller inte har ingen större betydelse för mig. Hur fungerar den rent ergonomiskt? Ljudnivå,vibrationer,handtagen osv. Hur ofta måste man byta,tömma dammpåsen? Givetvis lite beroende på vad man slipar men jag tycker påsen ser lite liten ut.
Har du kört med dammsugare?tacho skrev:
Är inne också på att skaffa en sådan..
Ergonomi: Jag har inte så mycket att jämföra med eftersom det är min första excentermaskin. Den fungerar jättebra för mig och man kan variera greppet på många sätt. Inte så tung, vilket är bra vid långa arbetspass. Ljudnivån från maskinen tycker jag är ganska försumbar om man jämför med ljudet från själva slipningen.
Vibrationer: Vill påstå att den vibrerar väldigt lite. Känner inget i händerna efter timlånga pass.
Uppsugningspåse: Liten - ja. Eftersom den samlar upp dammet relativt effektivt så får man tömma påsen ganska ofta, vilket är lite krångligt eftersom påsen sitter dold inuti en plastlåda som först ska demonteras. Viktigt att tömma påsen i tid eftersom maskinen annars packar slipdammet så hårt att påsen går sönder. En annan sak att tänka på är att det kan vara lite krångligt att få tag på påsar till rimligt pris. Jag fick beställa från Rubart och om jag inte minns fel tog det några veckor att få fram dem. Med andra ord läge att köpa på sig ett lager när man ändå gör en beställning.
Dammsugare: Jag har bara kört med dammsugare tillkopplad några få gånger men dammuppsamlingen har varit utmärkt de gångerna. Tyvärr saknar min grovdammsugare funktionen att variera effekten, vilket man snabbt önskar att man kunde om man kopplar den till slipmaskinen. På full sugeffekt blir ljudnivån väldigt hög (hörselskydd är helt nödvändigt) och dessutom verkar det som att slipmaskinen motarbetas av dammsugaren - varvtalet sjunker märkbart när uppsugningen kopplas in.
Vibrationer: Vill påstå att den vibrerar väldigt lite. Känner inget i händerna efter timlånga pass.
Uppsugningspåse: Liten - ja. Eftersom den samlar upp dammet relativt effektivt så får man tömma påsen ganska ofta, vilket är lite krångligt eftersom påsen sitter dold inuti en plastlåda som först ska demonteras. Viktigt att tömma påsen i tid eftersom maskinen annars packar slipdammet så hårt att påsen går sönder. En annan sak att tänka på är att det kan vara lite krångligt att få tag på påsar till rimligt pris. Jag fick beställa från Rubart och om jag inte minns fel tog det några veckor att få fram dem. Med andra ord läge att köpa på sig ett lager när man ändå gör en beställning.
Dammsugare: Jag har bara kört med dammsugare tillkopplad några få gånger men dammuppsamlingen har varit utmärkt de gångerna. Tyvärr saknar min grovdammsugare funktionen att variera effekten, vilket man snabbt önskar att man kunde om man kopplar den till slipmaskinen. På full sugeffekt blir ljudnivån väldigt hög (hörselskydd är helt nödvändigt) och dessutom verkar det som att slipmaskinen motarbetas av dammsugaren - varvtalet sjunker märkbart när uppsugningen kopplas in.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Låter ju som den skulle passa mina behov rätt bra. Så det går alltså att koppla den till dammsugare? Fick intrycket att detta inte var möjligt på denna. Tar man bara bort påshållaren då och ansluter dammsugaren där? Tack för att du tar dig tid att dela med dig.
Det gick fint att koppla till grovdammsugaren istället för hållaren för påse. Använde en adapter som följde med min dammsugare och det hela passade perfekt. Antar att det är en standardstorlek på anslutningen.
Jag har dock inte sett något från Makita om att de tänkt sig att man ska kunna köra maskinen med dammutsugning, och det känns onekligen inte helt hundra att den får jobba emot dammsugaren istället för tvärtom. Jag kommer att fortsätta köra den med dammsugaren tillkopplad om det behövs eftersom jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna köra med dammutsugning.
Jag har dock inte sett något från Makita om att de tänkt sig att man ska kunna köra maskinen med dammutsugning, och det känns onekligen inte helt hundra att den får jobba emot dammsugaren istället för tvärtom. Jag kommer att fortsätta köra den med dammsugaren tillkopplad om det behövs eftersom jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna köra med dammutsugning.
Redigerat:
bo5041 och dammsugare fungerar alldeles utmärkt. Som med alla andra slipverktyg+dammsugare är det en fördel att kunna varvtalsreglera dammsugaren. Med små slipmaskiner är det nästan ett krav att kunna ställa ner sugeffekten.tacho skrev:Det gick fint att koppla till grovdammsugaren istället för hållaren för påse. Använde en adapter som följde med min dammsugare och det hela passade perfekt. Antar att det är en standardstorlek på anslutningen.
<span style="background-color: rgb(250, 250, 250);">[video=youtube;_QKwECuI0zM]http://www.youtube.com/watch?v=_QKwECuI0zM[/video]
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
@screamin-daemon - bra videolänk.
Har du någon uppfattning om vad diametern på 5041:ans dammutblås är? I videon 0:11-0:17 ser det ut som att Martin är tvungen att använda en adapter/stos för att kunna ansluta dammsugarslangen.
Har du någon uppfattning om vad diametern på 5041:ans dammutblås är? I videon 0:11-0:17 ser det ut som att Martin är tvungen att använda en adapter/stos för att kunna ansluta dammsugarslangen.
Mätte precis på den dammsugaradapter jag använder och den har en innerdiameter (dvs. yttterdiametern på slipmaskinens utblås) på drygt 20 mm. Med reservation för att det var något år sedan jag använde slipmaskinen och kanske inte riktigt minns hur jag anslöt den.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Låter som att min Classeadapter med 22mm innerdiameter skulle passa fint. Man tackar!
Makita 5041 värkar vara den bästa runt tusingen. Behöver själv skaffa en nu. Står mellan DeWalt och denna. Krav är att att man kan koppla in dammsugare också förstås
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden