Har precis köpt en Stiga multiclip 50 euro och tog idag första turen på mattan.
Ny olja och 95 oktan bränsle enligt instruktionerna som följde med.

Efter att ha rykt en del, antar att spillolja och ny beläggning försvann typ, så går klipparen extremt ojämnt.
Varvar upp o ner hela tiden och varje gång så skakar maskinen till ordentligt. Gock jämnt ett tag helt plötsligt för att sedan återgå till varvandet.

Maskinen är HELT ny!

Vad kan detta beteende bero på och vad ska jag göra åt det?

Tacksam för hjälp, jag är rookie när det gäller gräsklippare .

Vad sitter det för motor på? Är det en Briggs&Stratton så verkar det som att du har lagt den på sidan så att oljan runnit ut i förgasare/luftfilter. Prova att starta utan luftfilter och se om den går jämnare.

Är det Stigas egen motor (typ RV45 eller SV45), kolla så att du inte har choken i, då får den för mkt bränsle.

Är den helt ny så hör med stället där du köpte den innan du gör något mer avancerat än plockar bort luftfilter och testkör, garantin/konsumentköplagen gäller inte om du börjar skruva själv.

Stigas egen motor RV40 tror jag den hette.
Kan testa att starta utan luftfilter.
Jag har inte lutat den alls och den var tom på olja när den levererades så det borde inte finnas olja någon annanstans än där det ska finnas...

Köpt på Ica Maxi så där lär man inte få så mkt support, men de har förhoppningsvis ngn firma knutna till sig som kan klippare.

När vi köpte en Multiclip 46S Turbo(?) för ett par år sen var det likadant i princip. Varven går upp och ner och den verkade slö - men det skulle vara så sa alla firmor jag hörde med. Motorn för multiclip är optimerad för nåt varvtal och pendlar kring det....
Sämsta köp.

tveksamt om det ska vara så ...det varierar inte lite runt ett varvtal utan nästan mellan max o min.

Jag får kolla med en verkstad vad de säger...säger de att detta är normalt åker skiten tillbaka :)

Ja, är den helt ny så hade jag nog åkt tillbaka eller hört med verkstad. De stormarknader här där jag bor har serviceavtal med oss så vi lagar en jäkla massa skrot varje år :) Det ska inte vara så i alla fall och det är ju inte du som ska behöva fixa med det.

det är klart det inte ska vara så.

Jag har en 50S rental med RM 45 motor, stigas egen motor. Den går på konstant varvtal och varierar iprincip ingenting. Funkar klockrent. Lämna tillbaka och hämta en ny maskin som funkar istället.

Hej har haft samma problem med min Klippo Triumph från 2003. Det är en Briggs&Stratton motor med förgasarmembran som sitter mellan den integrerade förgasaren och tanken. Det är vanligt att det inte är helt tätt mellan pacning och membranet så det drar tjuvluft. Nya förgasarmebran och packning är tjockare för att minska risken för detta.
Min granne råkade ut för samma symtom under helgen på sin ett år gamla Klippo men till min förvåning så var det en motor utan membran. Han åkte till återförsäljaren och frågade och fick svaret att tanklocket är tätt (vanligt fel) med undertryck i tanken som följd. Ett nytt tanklock löste problemet. Pröva med att lossa lite på tanklocket när du provkör för att kolla att du inte har samma problem,

poba53 skrev:
Hej har haft samma problem med min Klippo Triumph från 2003. Det är en Briggs&Stratton motor med förgasarmembran som sitter mellan den integrerade förgasaren och tanken. Det är vanligt att det inte är helt tätt mellan pacning och membranet så det drar tjuvluft. Nya förgasarmebran och packning är tjockare för att minska risken för detta.
Min granne råkade ut för samma symtom under helgen på sin ett år gamla Klippo men till min förvåning så var det en motor utan membran. Han åkte till återförsäljaren och frågade och fick svaret att tanklocket är tätt (vanligt fel) med undertryck i tanken som följd. Ett nytt tanklock löste problemet. Pröva med att lossa lite på tanklocket när du provkör för att kolla att du inte har samma problem,
Stigamotorn har ju inte membran så det är ju inte det i alla fall.

Är tanklocket igensatt (faktiskt ganska vanligt) så brukar maskinen stanna efter ett tag och inte gå att starta direkt, men väntar man några minuter så går det igen. Jäkligt svårt att felsöka, det har hänt att vi har bytt tändspole, tändstift, förgasare och motorbromswire på samma maskin innan någon har tänkt på tanklocket. Lika kul varje gång :)

Men ja, för att komma tillbaka till huvudspåret så vidhåller jag att man ska åka tillbaka med den, problem under garantitiden är någon annans problem helt enkelt.

Är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men jag hade samma problem alldeles nyligen med min Stiga Multiclip 46. Vi köpte den begagnad och den var nog ganska välanvänd då. Vi körde den några timmar och då funkade den kanon men så plötsligt så började den gå väldigt ojämnt. Hela tiden dippade varvtalet ner så att den nästan dog, men så hoppade den upp lite granna, men sen direkt ner osv.

Hittade dock felet: dålig bränsletillförsel pga skräp i tankens grovfilter och i förgasarens finfilter. Det är ganska enkelt att rensa; man får montera loss tanken (inkl. förgasaren) och sen skruva av förgasaren för att komma åt att rengöra i en liten bränslereservoar under den. Efter det funkade klipparen kanon igen. Varvtalet är oerhört stabilt; det går inte ens att höra nån variation.

Att varvtalet svajar med varvtalsreglering är INTE förväntat, åtminstone inte på den här klipparen jag har och jag tvivlar starkt på att att andra liknande klippare ska göra det. Om varvtalet svajar upp och ner så beror det nog snarare på andra problem som gör att motorn går dåligt och tvingar varvtalsregleringen att "gasa på" när motorn håller på att dö. Min svärfar hade samma problem med sin klippare men fick höra att "det är förväntat med varvtalsreglering" - jag kan dock konstatera i efterhand att detta troligtvis var felaktig information.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.