På gamla motorn var det en gängad adapter som var fastskruvad på axel. Den har jag tagit bort och nu är det en vanligt motor axel 14 mm.

• Mätning av en 14 mm motoraxel med skjutmått på en gammal motor, rost och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband på gammal motor utan gängad adapter visande en 14 mm axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om motorn blir omlindad och får nya lager så är det väl i allt väsentligt en ny motor sedan? Men passar den nya motorn så går ju det också bra. Cos fi är inte detsamma som verkningsgrad. Det är effektfaktorn som du knappast behöver bry dig om i det här fallet.

S spamb skrev:
Polaren kollade motor idag och det verkar som om det har varit kortslutning i samband när den startades.
Jag har hittat en siemens motor på Ebay för 1500 kr,
det ska vara en B5 fläns och varvtal 2800 och axel diameter är 14 mm.
har fått också en offert på att renovera den gamla. linda om och nya kullager samt ny färg, kostnad ca 800 kr.
men i och med att ny motor kostar 1500 så tycker jag inte det är värt att laga den gamla,
köpte den här motor
[länk]
den verkar ha lite högre verkningsgrad (cos).
Vad tror ni om den, kommer det att fungera?
Ja det är inga problem då om det var en standardmotor med adaptern på axeltappen. Och priset du fått för renovering kan aldrig stämma öht om det är 800 SEK, och ditt pris på den nya kanske lite högt men inget konstigt med det heller.

Det du beskriver som (cos) är inte verkningsgrad utan en elektrisk parameter du inte direkt behöver tänka på. Nu är säkert verkningsgraden bättre på den nya ändå men det är pga sentida regler kring motorers energieffektivitet. Kan vara bra att du ser till att ha ett anpassat motorskydd nu när du uppgraderar om det inte redan fanns.

GK100 GK100 skrev:
Ja det är inga problem då om det var en standardmotor med adaptern på axeltappen. Och priset du fått för renovering kan aldrig stämma öht om det är 800 SEK, och ditt pris på den nya kanske lite högt men inget konstigt med det heller.

Det du beskriver som (cos) är inte verkningsgrad utan en elektrisk parameter du inte direkt behöver tänka på. Nu är säkert verkningsgraden bättre på den nya ändå men det är pga sentida regler kring motorers energieffektivitet. Kan vara bra att du ser till att ha ett anpassat motorskydd nu när du uppgraderar om det inte redan fanns.
Vad menar du med motorskydd?

En apparat, strömbrytare som kopplar från motorn om den drar för mycket ström tex går tungt eller man tappat en fas i elmatningen osv. Vad har du nu som startar pumpen? Borde finnas redan kan tyckas men skadar inte att veta när det sätts in nya grejer.

S spamb skrev:
På gamla motorn var det en gängad adapter som var fastskruvad på axel. Den har jag tagit bort och nu är det en vanligt motor axel 14 mm.
Då kan du gott byta motor om måtten stämmer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.