4 259 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Borstlös battericirkelsåg m skena , Mafell KSS 40 18M bl (video)
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Den där sågen har jag tittat på ett tag! Funderar faktiskt på att sälja min Festool HKC 55 för den är ganska tung och klumpig och därefter används den knappt. HKC,n väger 4,1kg med batteri.. sen tillkommer skenan som väger runt 1,3kg så den blir ganska tung, mot för mafells 3.65kg med skena... men andra faktorer är ju sin egen fördel för de olika märkena.. större klinga på festoolen men den e fortfarande för tung... sen att Mafellen är så snuskigt dyr gör ju inte saken bättre!
Sen måste ja då säga att det va en ganska så "aggresiv" demonstratör där på filmen.. slängde grejjerna o hadde sig, eller kanske bara e jag som använder mina saker med bomulls vantar
Sen måste ja då säga att det va en ganska så "aggresiv" demonstratör där på filmen.. slängde grejjerna o hadde sig, eller kanske bara e jag som använder mina saker med bomulls vantar
Redigerat:
Jag har den kablade modellen KSS300. Det är en mycket trevlig såg. I början gör man misstag med de här sågarna när man skall kapa av en stor bit och man håller allt i luften. Om man inte tänker på hur den avkapade biten skall falla, så kan den att klämma klingan, och man får ett litet kast med maskinen. Det gör att splitterskyddet, tillika siktlinjen på skenan blir lite taggig. Inte så kul på den alldeles nya sågen. Tricket är att vinkla hela paketet framåt så att avkapet faller bort från klingan. Nu när jag har lärt mig detta skall jag ersätta splitterskyddslisten. Ett annat problem med systemet är att den flexibla skenan är lite svårjobbad om man skall göra så långa snitt att man måste göra ett omtag. Handtaget på skenan måste då ligga ovanpå arbetsstycket, och skenan böjer då en aning uppåt. Det gör det lite krångligt att få skenan att linjera bra, och starten är lite besvärlig. I övrigt är jag nöjd med systemet. Inget av det här visas någonsin i marknadsföringsvideoklippen.
Håller med, min kom med 420 skenan, det är sällan jag inte använder 250 skenan, det är i alla fall bra att den tar sig igenom en 45-regel rakt. Gick inte det vore den värdelös, trevligast vore om den kunde det i 45 grader, men man får inte allt. En toppensåg i varje fall
Klicka här för att svara