F fixarx skrev:
Det stämmer, småflisor och dammpartiklar från slipandet som jag vill undvika. Behöver man införskaffa sig en riktig punktsug för det eller går det att bygga ihop m.h.a datorfläkt och ventilationsslang ut genom tilluftshål under fönstret? Kallras? Fläkten går sönder? Filter på det?
Filter hindrar bara flödet och är onödigt om du ska dra det utomhus. Datorfläkt och tilluftshål kommer bli bättre än inget men blir nog inte så effektivt.
Om du kan öppna fönstret och sätta en frånluftfläkt där under tiden du vistas i rummet och sedan låta din datorfläktlösning jobba lågintensivt under tiden du inte är där (3d-printing är väl mest väntetid vad jag förstått) så kommer du ha ett konstant undertryck i rummet och inte sprida otrevligheter i resten av lägenheten.

En sådan glove box/ blästerskåp är det bästa jag kommit på nu utan att det blir omständigt med alla luftrör dit och dit.. Punktutsug osv.

Tänker mig att kunna bygga en sådan för limming, slipning av plaster och i framtiden väldigt eventuellt kunna använda lådan för airbrush.
Bör jag ha köksfläkt som är gnistsäker? Det ska ledas ut genom friskluftsintaget under fönstret.

Ska bestå av aluminiumprofiler, träskiva, akrylglas, handskar, fläkt, filter, snurrplatta och belysning.

nanowire nanowire skrev:
Filter hindrar bara flödet och är onödigt om du ska dra det utomhus. Datorfläkt och tilluftshål kommer bli bättre än inget men blir nog inte så effektivt.
Om du kan öppna fönstret och sätta en frånluftfläkt där under tiden du vistas i rummet och sedan låta din datorfläktlösning jobba lågintensivt under tiden du inte är där (3d-printing är väl mest väntetid vad jag förstått) så kommer du ha ett konstant undertryck i rummet och inte sprida otrevligheter i resten av lägenheten.
Filter har jag förstått att man använder detta för att inte sätta igen fläkten av all damm.

F fixarx skrev:
Filter har jag förstått att man använder detta för att inte sätta igen fläkten av all damm.
Kan nog vara bra för att inte sätta igen fönsterventilationen också. Men jag tror du får svårt att få tillräckligt flöde genom de små hålen under fönstret. Annars är din ide med köksfläkt bra, de är billiga/gratis, har filter och kan utgöra taket i ditt lilla dragskåp. Om du nu inte kan dra ut ventilationsröret så finns köksfläktar med kolfilter vilket kan ta bort lite ångor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.