Hej! Sonen fyller 15 efter sommaren och jag tänkte ge honom en hylsnyckelsats med spärrskaft som håller över tid. När man själv var i moppeåldern gällde kamasa och bahco, som jag fortfarande har kvar, men vad gäller idag? Har förstått att det gått inflation i gamla kvalitetsmärken.

De är väl kanske inte topp of the line längre. Men helt okej. Men satsa på en ren hylsnyckelsats utan en massa skruvmejslar och annat.

Gedore, Hazet, Facom, Stahlwille är några jag kommer på på rak arm. Finns på tbs-aachen.de
Jag tittar själv på någon sats från Gedore i 3/8”-utförande med 6-kanthylsor. Har tittat länge, men kommer aldrig till skott.

Rent funktionellt så skulle jag påstå att Biltemas handverktyg med 10-års garanti är helt ok. Fast det beror ju på om man ska se det som en rent funktionell present eller om det ska kännas "lyxigt" också.

• Gilla
Falckkjelle och 3 till
  • Laddar…
Sweden rock satsen? Inte bäst men ......om man är hårdrockare....

• Gilla
Falckkjelle
  • Laddar…
A AFH skrev:
Hej! Sonen fyller 15 efter sommaren och jag tänkte ge honom en hylsnyckelsats med spärrskaft som håller över tid. När man själv var i moppeåldern gällde kamasa och bahco, som jag fortfarande har kvar, men vad gäller idag? Har förstått att det gått inflation i gamla kvalitetsmärken.
Fick en bachosats i 15årspresent för 15år sen fortfarande min käraste ägodel!
En kompis har Biltemas sats, inget fel på verktygen men plastlåda är kass från fabrik (Med bachomått mätt)

Jag har både bahco och Biltema hylsnyckelsatser. Bahco är betydligt bättre i kvalitet. Hylsorna ligger bättre i lådan, den är lättare och snabbare att öppna.
Vet inte vad Biltemas kostar men bahcos ligger väl på drygt tusenlappen. Finns även att köpa samma sats med blocknycklar som är fästa i locket.

ClasO har halva priset på en stor låda från Bacho.

/M

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
Staffans2000
Vilken sats det än blir. - Läs för guds skull inte säkerhetsföreskrifterna och fråga efter råd här. Då kommer det att gå som det gick för den stackars svetsintresserade sonen.
1. Fullgjord utbildning i heta arbeten.
2. inköp av riddarrustning.
3. Ombyggnad av garaget.
4. Varningsflaggförsedd vakt på gatan.
5. Gasmask.
6. Etc etc ...

Själv köpte jag de billigaste satserna som fanns. En med mm. Och en med tum. De har jag fortfarande, om än som reserv. Köp halvtumssats, så har han en redan när det är dags att skruva på den första raggarbilen.

• Gilla
  • Haha
VidarH och 9 till
  • Laddar…
Tycker satsen från classe och Bacho, som länkat till ovan, är en bra sats till honom. Har deras större sats och det är bra kvalité på grejerna.

Om sonen är värd det bästa: då köper du Wera.
Om sonen är värd det näst bästa: Teng Tools.

Sen är bahco och Kamasa bra grejer också (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.