Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tjo!
Jag försöker få igång en elmotor som varit vattenfylld och är stum. Jag har fått ur de 3 skruvarna som håller främre gaveln sen kör jag fast, jag kan snurra hela stycket som brytaren sitter på men längre kommer jag inte.

Någon som har tips? Provat att knacka på "huset" genom hålen på flänsen utan resultat
Motorn skall sitta i en enco Rex b20, vet inte om denna 1.1kw motor är någon standard att det inte är lönt att hålla på? Men lagret på främre gaveln var ett vanligt 6204 2rhs så det är inte dyra lager iaf
Jag försöker få igång en elmotor som varit vattenfylld och är stum. Jag har fått ur de 3 skruvarna som håller främre gaveln sen kör jag fast, jag kan snurra hela stycket som brytaren sitter på men längre kommer jag inte.

Någon som har tips? Provat att knacka på "huset" genom hålen på flänsen utan resultat
Motorn skall sitta i en enco Rex b20, vet inte om denna 1.1kw motor är någon standard att det inte är lönt att hålla på? Men lagret på främre gaveln var ett vanligt 6204 2rhs så det är inte dyra lager iaf
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Tips till de som vill komma med tips: klicka på bilderna, då länkas man till forumbilder.se där bilderna har bra kvalitet.
Till till @Mickebandsåg : ladda upp bilderna direkt här på forumet, dom är ganska svårtydda med den upplösningen man ser dom i nu.
Till till @Mickebandsåg : ladda upp bilderna direkt här på forumet, dom är ganska svårtydda med den upplösningen man ser dom i nu.
Eftersom du har tagit bort en del skruvar så är du på rätt väg , kanske det sitter lika på andra sidan med
Det verkar var en plastfläkt , den måste bort , två stora mejslar mellan skölden och fläkten samt lite värme på den med hårtorken på max så släpper den nog . då kan du få bort bakre skölden som det heter och byta lager , lämpligt då att lägga hela statorn ( den med lindningen ) i ugnen på ca 60C i två timmar att torka , den var ju vattendränkt och bör torka
Det verkar var en plastfläkt , den måste bort , två stora mejslar mellan skölden och fläkten samt lite värme på den med hårtorken på max så släpper den nog . då kan du få bort bakre skölden som det heter och byta lager , lämpligt då att lägga hela statorn ( den med lindningen ) i ugnen på ca 60C i två timmar att torka , den var ju vattendränkt och bör torka
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
@Ola C okej trodde att folk vill ha klick bilder då de laddar fortare? Men då kör jag hela bilder ist.
Hela huset med brytaren på snurrar när jag satt fast främre gaveln i skruvstäded så tycker inte det borde vara fler skruv? Bra tips med hårfönen! Provade o bända med 2 mejslar men vågade inte mer men med lite värme kanske det går, får prova vidare lite imorgon
Hela huset med brytaren på snurrar när jag satt fast främre gaveln i skruvstäded så tycker inte det borde vara fler skruv? Bra tips med hårfönen! Provade o bända med 2 mejslar men vågade inte mer men med lite värme kanske det går, får prova vidare lite imorgon
Det finns små tvåbenta utdragare att köpas. Jag skaffade en för att ta loss motorfläktar med. De brukar ha en tendens att gå sönder om man bänder med skruvmejslar.
Sannolikt finns det någon låsring eller liknande som håller kvar fläkten på axeländan. Ta bort den först.
Då fläkten är borta brukar det räcka med att lägga motorn på bordet och slå med gummiklubba på axeländan och så glider lagren ur sköldarna och motorn faller isär.
Var försiktig då du drar ut rotorn så inte axeländan eller rotorn släpar mot lindningarna.
Sannolikt finns det någon låsring eller liknande som håller kvar fläkten på axeländan. Ta bort den först.
Då fläkten är borta brukar det räcka med att lägga motorn på bordet och slå med gummiklubba på axeländan och så glider lagren ur sköldarna och motorn faller isär.
Var försiktig då du drar ut rotorn så inte axeländan eller rotorn släpar mot lindningarna.
Finns ingen låsning på den fläkten den är pressad på axeln och det går inte med avdragare att ta bort en plastfläkt , det gäller att få in två stora mejslar under och in mot axeln samt värma på denH heimlaga skrev:
Du borde kunna få loss flänsen med en avdragare mot axeltappen. Se först till att axeltappen är ren och fri från grader och eventuella slagmärken. Hur länge har den legat i vatten? Är det rost mellan stator och rotor eller är det lagren som kärvar? I det förra fallet skulle jag ge en sämre prognos än det senare.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Dottern ville inte meka ikväll så jag kom aldrig ut, fläkten verkar pressad på då jag inte kan se någon typ av låsning på den. Vet inte hur länge eller hur mycket vatten men tyvär snurrar lagret fint i främre gaveln så det är väl risk att rotor och stator är förlorade, men man vill ju ta isär och kolla iaf
Försök att få bort fläkten med mejslar som pressas mot den inre delen mot axeln och värme så kommer den nog .M Mickebandsåg skrev:
Ta ur rotorn .<den kan vara rostig , tvätta av den med bensin och låt den torka Statornlindningen tvättas med bensin och blåses
och får avdunsta ett tag , sätt på ugnen till 75C ,in med rotor och stator i 4 timmar , ta ut nu finns ingen väta i grejerna .
Du kan kolla med en megger om det finns överslag , det brukar det inte vara om motorn inte varit ansluten till el innan tork .
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Försökte skicka en direktbild att fläkten var av, undrar vilken tråd den hamnade i?
Jag får åka o köpa en större avdragare och se om jag får av främre gaveln så, fanns inga skruvar i den bakre gaveln iaf
Tack för all hjälp hittills
Jag får åka o köpa en större avdragare och se om jag får av främre gaveln så, fanns inga skruvar i den bakre gaveln iaf
Tack för all hjälp hittills