jonmo
jonmo: [citat] Kan ju vara värt ett försök. Vore trevligt att veta hur det är meningen att det ska fungera, men det är en bra start. Jag hade på ett sätt tur att den glappar, då jag slapp bråka med det icke slagskruvdragarkompatibla bits jag hade sönder häromdagen. Resterna bara ramlade ju ut. :)
2 svar · 1,6k läst
B
b_hasse: Jag har en starthjälp med inbyggd minikompressor. Vet ej vilket flöde den är specad för, men den är enligt min åsikt värdelös (extremt långsam). Det går mycket fortare att pumpa ett bildäck med en sådan här, och man får lite motion gratis: [bild] Det är en Asaklitt för 199:- från Clas Ohlson , och det är faktisk den bästa cykelpump jag någonsin har ägt. Den inbyggda
24 svar · 7,6k läst
·
B
Byggfuskarn: Enklast blir det nog om du bygger ett verktygslåda. Finns många fina exempel på forumet. Någonstans måste du ha verktygen som du ska ha i verktygsskåpet och du ska använda för att bygga skåpet. Sen finns det alltid anledning att uppgradera ditt verktygsskåp till ett större och bättre eftersom du behövde några verktyg för att bygga skåpet. Ordnar sig nog ska du se.
44 svar · 5,2k läst
mattiasp
mattiasp: Nej, om man spikar 45:or I 45:or är det ju inte stor vits att ha längre spik än 90 mm.
4 svar · 1,9k läst
B
Bryggmästaren: Jag har skjutit några hundra med Hikokis batterimaskin utan problem så det borde även fungera med andra pistoler.
1 svar · 1,1k läst
H
Haas84: Jag tog en vinkelslip och satte på den tunnaste skivan jag hade (för rostfritt) kapade sen av en liten bit på bulten, filade av graderna som blev. Vips så gängades muttern på hur fint som helst. Va skönt att det gick. Men det va trångt, riktigt trångt så de va lite skakigt i början att ha en vinkelslip där :) Tack för alla svar!
19 svar · 10,9k läst
·
Å
åkerpåenåker: Hej! Har en del betongdamm att suga upp i källaren efter bilning, tror ni denna dammsugare fixar jobbet? https://www.pricerunner.se/pl/19-4341870/Dammsugare/Nilfisk-Multi-II-30-T-Inox-VSC-EU-priser Tänkte hyra först men insåg att det kan vara schysst att ha en grovdammsugare. Rekommenderar ni hellre någon annan dammsugare i den prisklassen?
0 svar · 2,1k läst
nanowire
nanowire: [citat] Det finns en del skrivet https://www.byggahus.se/sok/?q=Bosch+gts+10
1 svar · 6,0k läst
R
R_M_J: eftersom länken fick en emote i sig så postar jag om den https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=20722&gclid=CjwKCAjw67XpBRBqEiwA5RCocSVlwQFjrBsk45gH1RbS4QVXcyQz0BUaVuJC9zTLmUNHrN3n0mC7xRoCBK4QAvD_BwE#sqr:(q)
2 svar · 1,7k läst
S
sunkann: Är det någon som har gjort ett eget pass på 300mm eller liknande med lös libell från mst som har lust att dela lite bilder. ?
0 svar · 822 läst
H
heimlaga: Amerikanerna fick nyligen tillgång till klyvsågar med klyvkniv........ min tysktillverkade klyvsåg från 1885 har original klyvknivsfäste.....:p
3 svar · 1,7k läst
B
badtastex: Har du lust att lägga upp en bild på din fritz/franz-jig? Behöver inspiration inför eget bygge för Hammer B3.
5 svar · 1,1k läst
S
Strontus: Du kan öppna dräneringsventilen på undersidan av tanken, men annars så behöver du inte tömma tanken på tryck, det räcker med att du tömmer den på kondensvatten.
4 svar · 2,1k läst
H
heimlaga: Mja..... jag liter inte på någon då det gäller maskiner. Inte på privatpersoner. Inte på någon maskinhandel. Inte ens på tillverkaren. Inte på mig själv heller. Har sett för mycket. Det finns inga gränser för vad man kan hitta för dumheter och slarv inuti en maskin. Risken är betydligt mindre när man köper av en industrimaskinhandlare som ger garanti än när man köper av
7 svar · 4,1k läst
·
D
Donald-Duck: [citat] 16? Jag är ganska säker på att det står 13 Ampere i instruktionsboken för min K7. Jag har i alla fall säkrat upp uttagen i garaget till 2,5 mm2/16 A för där jag använder högtryckstvätten 9 gånger av 10. Men jag har även använt den på andra ställen där jag bara har haft 10 A tillgängligt utan att någon säkring löst.
10 svar · 2,0k läst
Gew
Gew: Snygg bump! Hade jag haft problem i form av jord och lera så hade jag nog känt mig trygg med tvål och vatten, men värre är det med baksmällan av motormekaniskt arbete, då handskarna i regel oftast är helt oljiga. Vet inte hur många tvättmaskiner jag kört dem i, det blir ändå ljusbruna avtryck när tar på mig dem och drar fingret längst en vit list efteråt. Var på väg att ge upp
28 svar · 18,5k läst
Needas
Needas: [citat] Jag har precis samma tankar och kom fram till att jag bygger en egen! Hittade en hemmabyggd med stark fin motor, stabilt bord och två riktigt rejäla klingor från sandvik. Jag gav 500 spänn för den. De delarna tar jag och kompletterar med en rejäl benställning av aluminium. Jag har påbörjat en tråd om det. Projekt byggsåg /Needas
2 svar · 1,6k läst
K
kioskdavid: Hejsan. Någon som testat ryobi R18VI volympump https://se.ryobitools.eu/elverktyg/kompressorer-pumpar/luftpumpar/r18vi/r18vi-0/ Är på jakt efter någat att pumpa ungarnas leksaker på stranden. Finns det någon annan av våra stora verktygsmakare som har något likvärdigt. Måste nog välja ett nytt batteri system snart. Mitt ärvda 10+ år gamla börjar ge sig...
0 svar · 730 läst
H
heimlaga: Vi torde klara oss med billigare don eftersom våra fräsmotorer går på enfas och har så liten svängmassa att det torde gå bra utan broms
4 svar · 3,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag har en Nilfisk med i stort sett samma vinda och jag bara vevar in slangen med veven. Enda skillnaden jag kan se såhär direkt är att jag har ett vridet alurör framför som slangen går igenom och styr den till mitten när man håller på. Du får nog beskriva ditt problem mer i detalj. Edit: Denna har jag, så kan du se på bilden vilket rör jag pratar om. Kanske underlättar styrningen?
1 svar · 1,2k läst
A
Anders_Nilsson: Skulle vilja fräsa ett spår i vinkeln i dörrkarmen där tätningslisten för dörrbladet ligger. Ungefär 45 grader. Avsikten är att kunna försänka kabel UTP för sensorer till låskolvar som kan användas till hemautomation och larm. Vill slippa synliga kablar så långt det går. Tänker mig borrmaskin eller dremel av större modell och så en fräs med ändskär. Vore bra om man kunde
0 svar · 1,1k läst
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Yes, vatten och diskborste fungerar också när det är mycket skit. Absolut inga problem att använda brakeclean, är det primära medlet vi använder till uthyrningsmaskiner.
1 svar · 1,3k läst
katos
katos: Längsta är kanske åtta, nio meter såklart påverkar det. Men jag tror ändå att 1,5kw blir lite.
3 svar · 905 läst
J
Janlin: [citat] Testade spännä rullorna och blev lite bättre iaf.
10 svar · 4,6k läst
·
B
Byggfuskarn: Finns en tråd om detta med Speedhester, och någon sorts liknande variant som heter Spotheater. https://www.byggahus.se/forum/threads/speedheater-eller-spotheater.195568/
79 svar · 61,2k läst
·
H
heimlaga: _EM Hur ser hållaren till anhållet ut? Den kan ju inte vara svår att bygga om. Samihus Jag tycker att det borde gå relativt enkelt att tillverka ett anhåll. Om _EM förser oss med bilder kan vi säkert hitta på någonting.
13 svar · 2,7k läst
·
D
Demming: Hej Någon som har ett hum om vad en planhyvel SCM 2040 kan vara värd Mvh//Demming
0 svar · 733 läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Har precis blivit med en handöverfräs av märke AEG, köpt sprillans ny... Tycker att den blir lite väl varm, jag körde ett par meter med en enkel notfräs och skulle sen byta fräs när jag noterade en skillnad mellan fräsen och motor(spindel?)-axeln... Axeln mätte jag upp till 50 grader, och fräsen var betydligt svalare, så det måste ju vara motorn som värmt upp axeln och inte
0 svar · 1,1k läst
R
Rowah: [citat] Näe dom marknadsförs åtminstone för ”woodworkkng”
14 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.