Idag har fokus hamnat på engångshandskar. Alldeles för ofta slarvar jag, även om det har blivit bättre med åren. Men nu är det slut med det och från och med nu så är kemikalier i någon form = handskar på.

Det betyder dels att jag kommer att behöva enorma mängder handskar. Var köper man dem till bra pris? Idag använder vi biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbet.../Handskar/Livsmedel/Vinylhandskar-2000038163/ som kommer i 100-pack. Jag hade mer tänkt mig typ 10.000 pack eller så. Tips?

Nästa exakt lika viktigt är en extremt smidig behållare att ta dem från, att krångla upp dem från en jobbig papperskartong (hej Biltema!) kommer inte att främja användandet. Detta är helt centralt för att de ska bli använda, helst någon att skruva på väggen tänker jag mig.

Nästa fråga - vilket material skall de egentligen var gjorda av? Det är ju av stor vikt att de inte "smittar" när jag tex använder dem vid ytbehandling. Finns det ett bra material för allt? Det kan röra sig om allt från de vanliga lösningsmedlena (thinner, aceton, balsamterpentin, bensin, lacknafta, bromsrengöring, limrengöring, penselrengöring, sprit etc) till syntetisk fernissa, 2K-lacker, 2K-spackel, vax av olika slag, oljor etc. Vi har haft ett antal olika typer av handskar och vet att en del alltid löses upp av vissa medel, eller blir helt styva och spricker (mkt problem m osmo där) men lyckas inte komma ihåg vilka handskar som var vilka o vilka som inte funkade bra etc.

Det där med handskar är en hel vetenskap, alltid är det något som kan tränga igenom beroende på material. Tyvärr var det länge sedan jag tittade på detta i jobbet så jag kommer faktiskt inte ihåg vad som var mest acceptabelt som "allround". Dessutom så var det + 20 år sedan när jag jobbade som kemist på lab. Det var ju dels lite andra saker vi hanterade där och dels så har det nog hänt endel med materialen i handskarna också sedan dess.

Sista omgången handskar jag köpte var Biltemas nitrilhandskar (svarta) som jag tycker har fungerat bra. De verkar klara typ lacknafta (lösningsmedelsbaserad färg, Osmo, Danish Oil) bra. Aceton tror jag kan vara svårt. Vad jag har mörkt nu när jag, sådär något år efter att jag köpte handskarna och börjar nå botten på paketen är att de blivit lite styvare och svårare att dra på än vad de var när de var nya. Typiskt något du skulle irritera dig på men det kanske inte är något problem med stor omsättning.

Vad jag ville ha sagt med detta var att nitrilhandskar kanske är något att titta efter.

Nitrilgummi klarar det mesta med godkänd genombrottstid, bad mekanikerna på jobbet att bocka till en större version av en sån här hållare då vi behöver flera storlekar framme --> https://www.magnusson-freij.se/e-ha...Hållare/Vägghållare-i-metall-för-1-ask-1.aspx

Att göra en enkel hållare enligt den där modellen lär gå fort till och med i ett skruvstäd :)
Att den hemska kartongen är en standardiserad storlek underlättar!

Nitrilhandsar är det du ska ha, vinylhandskar löser upp sig av kemikalier

Tyvärr ska det ju vara olika handskmaterial till olika kemikalier. Vanligaste problemet är nog att nitril och aceton inte är kompatibla, men latex går bra till aceton. Annars kan man ju ha ett par butylgummihandskar.

Jag kör på nitrilhandskar till det mesta och oftast hanskfritt till aceton. När jag höll på med organisk kemi så brukade vi bara ta dubbla nitrilhanskar och byta båda när den yttre började ge med sig.

Latex kommer jag ihåg att vi använde som "standard" men det blev nödvändigt att hitta alternativ till dessa då flera personer med tiden utvecklade allergi mot dessa. Jag kan dock inte minnas att det fanns nitrilhandskar av engångsmodell på den tiden så möjligheterna är nog större idag.

Aceton torkar ut huden ganska rejält, många tycker det är otrevligt när det blir så torrt så det krasar när man böjer fingrarna ;) men i övrigt är aceton inte speciellt farligt. Det man kanske snarare behöver tänka på är det som man eventuellt har löst upp i acetonen (och övrigas lösningsmedel med för den delen).

siggebo siggebo skrev:
Tyvärr ska det ju vara olika handskmaterial till olika kemikalier. Vanligaste problemet är nog att nitril och aceton inte är kompatibla, men latex går bra till aceton. Annars kan man ju ha ett par butylgummihandskar.

Jag kör på nitrilhandskar till det mesta och oftast hanskfritt till aceton. När jag höll på med organisk kemi så brukade vi bara ta dubbla nitrilhanskar och byta båda när den yttre började ge med sig.
Ja, problemet är helt klart att det inte finns en bra handske till allt. Nu är ni säger det så kommer jag ihåg att aceton löser upp våra nuvarande vinylhandskar extremt fort.

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Nitrilgummi klarar det mesta med godkänd genombrottstid, bad mekanikerna på jobbet att bocka till en större version av en sån här hållare då vi behöver flera storlekar framme --> [länk]

Att göra en enkel hållare enligt den där modellen lär gå fort till och med i ett skruvstäd :)
Att den hemska kartongen är en standardiserad storlek underlättar!
Den så ju bra ut! Det är extremt viktigt att det är snabbt att ta på dem

Fick samtal från Wurth idag. Det korta svaret är (som väntat) att det inte finns det inte en superhandske som klarar allt, utan det beror på. Det långa svaret var att säljaren kommer hit tillsammans med Wurths kemexpert den 27/3 och tittar på vad vi gör och ger råd om rätt produkter. Det finns plats för fler om någon är intresserad. Det kan dock ta ett par timmar, jag har blivit lovad en riktigt grundlig genomgång.

• Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Ser fram emot en rapport sen, använder samma nitrilhandskar till allt men det är ju inte säkert att det är bra bara för att en glad amatör som mig tycker det funkar.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Fick samtal från Wurth idag. Det korta svaret är (som väntat) att det inte finns det inte en superhandske som klarar allt, utan det beror på. Det långa svaret var att säljaren kommer hit tillsammans med Wurths kemexpert den 27/3 och tittar på vad vi gör och ger råd om rätt produkter. Det finns plats för fler om någon är intresserad. Det kan dock ta ett par timmar, jag har blivit lovad en riktigt grundlig genomgång.
Dags imorgon kl 9 om någon är sugen. Kaffe ingår:)

Det var ju synd att det blev så tidigt. Jag måste "tyvärr" ställa upp med att köra min mor till sjukhuset för ett återbesök på morgonen så jag kommer nog inte loss förrän framåt elvatiden. Inte omöjligt att jag kör ditt håll på väg tillbaka så får du göra nytt kaffe och återberätta vad du lärt dig när du har det färskt i minnet. :)

(För de som inte är insatta så håller man på att gräva upp hela Lund för att så småningom kunna köra spårvagn. De få gator som inte påverkas av detta har man lyckats hitta en annan anledning till att gräva upp. Det innebär att om man inte är frisk nog att gå de sista fem kilometrarna, oavsett var man ska, så kan man inte köra med egen bil. Att bli avsläppt i farten fungerar dock fortfarande.)

På sjukhusen använder man ju större mängder engångshandskar, de har ju både ställ för flera storlekar och förpackningen är gjord så att det är lätt att få ut handskarna.

Jag har sommarjobbat på ett ställe som heter papyrus, de hade bland annat sånt, och en del kontorsfirmor kan nog köpa därifrån.

I
Daniel_N Daniel_N skrev:
Dags imorgon kl 9 om någon är sugen. Kaffe ingår:)
tänk på att wurths inte har varken dom bästa eller billigaste engångshandskarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.