Den satsen från clas är definitivt mycket verktyg för pengarna. Jag vill visserligen ha rena satser i stället för kombilådor. Men en ren hylsnyckelsats som jag rekommenderade kostar ju lika mycket, så det är svårt att motivera. Bacho är det inget fel på, även om det finns bättre.

Undrar varför "alla" satser idag verkar ha så förbannat många delar i sig. Jag tycker inte bits och liknande "förbrukningsmaterial" hör hemma i en hylsnyckelsats. Finns det "rena" satser, exempelvis 1/2", 10-19 mm, spärrskaft ett par förlängare och inte en massa annat längre?

Jodå. Jag länkade till en sådan i inlägg 9. Men priset per verktyg är tyvärr klart högre. Jag föredrar också rena satser.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har en liknande version av den Bacho-sats som länkats och tror jag fick den när jag mekade "125a" för 16år sedan, hänger med mig än.
Visst bits slits, men de går att byta ut vid behov, det är rätt praktiskt att ha med sig det mesta i en sats, så slipper man gå och hämta bitssatsen för den enstaka skruv som krävde det.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar varför "alla" satser idag verkar ha så förbannat många delar i sig. Jag tycker inte bits och liknande "förbrukningsmaterial" hör hemma i en hylsnyckelsats. Finns det "rena" satser, exempelvis 1/2", 10-19 mm, spärrskaft ett par förlängare och inte en massa annat längre?
Min första sats var en
https://www.kamasatools.com/sv/prod...kersatser/mekanikersats-139-delar-tum-och-mm/
Se det som 5-i-1 och bits på köpet ;)
Tänker du på de där hemska satserna som har brytbladskniv, måttband, vinkelhake och annat av tvivelaktig kvalité?

En sån här har jag köpt för mindre insatser, mycket enklare att ta med sig och täcker det vanligaste tillsammans med en blocknyckelsats!
https://www.kamasatools.com/sv/prod...snyckelsatser-38/hylsnyckelsats-34-delar-mm1/
Även hunnit ge bort en som 18-års present, så en sån plus en blocknyckelsats skulle jag rekommendera!

Ps, jag upplever fortfarande kamasa som "good enough", även om det inte är någon större skillnad mot biltemas bättre (vilket kanske säger mer om biltema?)

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Den stora fördelen med bits i hylsnyckelsatsen är att man då slipper släpa med sig skruvmejslar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.