Vet någon varför plastdunkar med Alkylatbensin (Aspen) blir som sprängfyllda ballonger? Jag har både med och utan oljeblandning ( motorsåg och snöslunga ) och de beter sig likadant.
Tycker inte det känns helt ok att dunkarna blir som ballonger och att det verkligen blåser ångor, när man lossar på korken. Efter man reducerat trycket, så blir det lika igen efter någon vecka.
Jag förvarar dem i ett uteförråd utan extra värme, så de har i princip samma temperatur som uteluften.
 
Kan gissa att det är för att dunken innehåller så mycket luft.
 
Så blev reservdunken med vanlig bensin hemma också.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
A
Bensinen dunstar och övergår i gasform. Gasen har mycket lägre densitet än den flytande formen, vilket gör att den slutna behållaren måste utvidgas för att gasen ska få plats.
En lösning är att förvara bensinen i sådan temperatur som minskar möjligheterna till avdunstning
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Bensinen dunstar och övergår i gasform. Gasen har mycket lägre densitet än den flytande formen, vilket gör att den slutna behållaren måste utvidgas för att gasen ska få plats.
En lösning är att förvara bensinen i sådan temperatur som minskar möjligheterna till avdunstning
Förvaring på något annat ställe går i mitt fall inte, men det övriga resonemanget är jag med på, men det jag har svårt att förstå är att det byggs upp ett så stort övertryck. Antar att gasen bör vara ganska mättad i dunken och att då trycket ökar så markant tycker jag är märkligt. När jag haft vanlig bensin i plåtdunk, har det ju bara blivit ett " litet pys" , men här är det betydligt värre. Inte ens när jag hade eter i glasflaskor kan jag minnas något liknande. Innehåller Alkylaten ämnen, som har extremt låg förångningspunkt ? Hur säker kan man vara på att dunkarna håller ? Bränslet används ju säsongsvis och står ju ibland orört i något år.
 

Bästa svaret

Förmodligen beror det på att dunkarna är gjorda i ganska mjuk och elastisk plast. Förutom att övertrycket pyser ut när man öppnar dunken så drar plasten ihop sig igen så att det pyser ännu mer än från en dunk i plåt/tjockare plast.
 
  • Gilla
källe och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förmodligen beror det på att dunkarna är gjorda i ganska mjuk och elastisk plast. Förutom att övertrycket pyser ut när man öppnar dunken så drar plasten ihop sig igen så att det pyser ännu mer än från en dunk i plåt/tjockare plast.
Låter ju rimligt. Måste mätas och kollas upp när jag kommer till stugan nästa gång.
 
useless useless skrev:
Förmodligen beror det på att dunkarna är gjorda i ganska mjuk och elastisk plast. Förutom att övertrycket pyser ut när man öppnar dunken så drar plasten ihop sig igen så att det pyser ännu mer än från en dunk i plåt/tjockare plast.
Det är mycket, som pekar på att det svaret är helt rätt. Efter lite " pysundersökningar" har jag uppskattat volymändringen av dunken och det kan vara det, som är anledningen.
Hur säker är man då på att dunken inte brister?
 
Man får väl hoppas att leverantören har valt en ändamålsenlig dunk...
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket fyller du i det vanligaste är att man fyller för mycket det ska tex vara 5 liter i en 5 litersdunk även om man får i mer, det ska vara utrymme att expandera.
 
A Andy78 skrev:
Hur mycket fyller du i det vanligaste är att man fyller för mycket det ska tex vara 5 liter i en 5 litersdunk även om man får i mer, det ska vara utrymme att expandera.
De köps nog fyllda...
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
De köps nog fyllda...
Jag köper akrylat på pump.
 
Akrylat kan inte vara bra att hälla i tanken... :geek:
 
  • Gilla
  • Wow
RoBo och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur mycket fyller du i det vanligaste är att man fyller för mycket det ska tex vara 5 liter i en 5 litersdunk även om man får i mer, det ska vara utrymme att expandera.
Jag har köpt färdigtfyllda Aspen2 respektive Aspen4 på 5- litersdunkar, men blev lite skraj, när jag upptäckte att trycket steg så mycket. 4-an för snöslungan förvaras ju hela sommaren och 2-an för motorsågen, använd ju mest på vårvintern. De står i ett "halvdant luftat utomhusförråd" vid fritidshuset och temperaturen varierar högst troligt mellan -25 till +30 C. Gas och en gnista från nedramlande metallföremål, skulle ju teoretiskt kunna få hela fritidshuset att gå upp i rök .
 
När man raffinerar råolja till bensin, är det de lättare fraktionerna man använder för att tillverka alkylatbensin. Dessa har lägre ångbildningsvärme och gasar vid lägre temperatur, därför det höga trycket i dunkarna. Det man kan göra är att förvara dunkarna så svalt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.