Ämne utbrutet till ny tråd. //Mod
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
On topic: Jag rekommenderar dig med att börja med en kvällskurs i möbelsnickeri. Då får du testa om det är något för dig och du får också en koll på vilka verktyg du vill ha.
Detta känns väldigt tveksamt. Det stämmer generellt inte. Att på detta vis höja handverktyg till nivåer som de flesta aldrig når till är inget vidare tycker jag. Handverktyg har massor av fördelar, men denna typ av extrem hype gör bara att den som är ny och testar att tex rikta upp virke för hand eller såga 45-graders snitt lätt blir håglös, för att kap/gersågen eller bordssågen är så extremt mycket mer exakt. Nu skriver jag som svar till dig, men det är egentligen ett svar till en massa liknande inlägg med samma andemening.Frustrator skrev:
On topic: Jag rekommenderar dig med att börja med en kvällskurs i möbelsnickeri. Då får du testa om det är något för dig och du får också en koll på vilka verktyg du vill ha.
Redigerat:
Hmmm..... det lär vara så att jag är litet envisare än somliga andra men jag hade inga problem med att åstadkomma god noggrannhet med handverktyg och en gammal hembyggd bordscirkelsåg. Fastän jag är snickarutbildad enbart på maskiner.
Orsaken till att jag började skaffa fler och bättre maskiner var att produktionshastigheten med handverktyg är på tok för låg om man skall ta betalt för sitt arbete eller om man har ett stort projekt hemma som måste slutföra inom en tidsram.
Med bordscirkelsåg och rikt/planhyvel och gersåg och handborrmaskin med stativ och en god uppsättning handverktyg kunde jag husbehovssnickra mycket tids- och kostnadseffektivt.
Det var när jag började extraknäcka med att snickra på förtjänst som jag skaffade vertikalfräs och stämborrmaskin. Först långt senare köpte jag en handöverfräs begagnad för 20 euro. Den är bra att ha för vissa seriearbeten med jiggar men den är ganska långt ned på min behovslista. Många andra småmaskiner som folk säger att man måste ha har jag aldrig sett något behov för.
Orsaken till att jag började skaffa fler och bättre maskiner var att produktionshastigheten med handverktyg är på tok för låg om man skall ta betalt för sitt arbete eller om man har ett stort projekt hemma som måste slutföra inom en tidsram.
Med bordscirkelsåg och rikt/planhyvel och gersåg och handborrmaskin med stativ och en god uppsättning handverktyg kunde jag husbehovssnickra mycket tids- och kostnadseffektivt.
Det var när jag började extraknäcka med att snickra på förtjänst som jag skaffade vertikalfräs och stämborrmaskin. Först långt senare köpte jag en handöverfräs begagnad för 20 euro. Den är bra att ha för vissa seriearbeten med jiggar men den är ganska långt ned på min behovslista. Många andra småmaskiner som folk säger att man måste ha har jag aldrig sett något behov för.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Tänker att vi försöker hålla oss on topic men ändå berör det här lite mer. Villar jag bort mig så säg till migDaniel_N skrev:
Detta känns väldigt tveksamt. Det stämmer generellt inte. Att på detta vis höja handverktyg till nivåer som de flesta aldrig når till är inget vidare tycker jag. Handverktyg har massor av fördelar, men denna typ av extrem hype gör bara att den som är ny och testar att tex rikta upp virke för hand eller såga 45-graders snitt lätt blir håglös, för att kap/gersågen eller bordssågen är så extremt mycket mer exakt. Nu skriver jag som svar till dig, men det är egentligen ett svar till en massa liknande inlägg med samma andemening.
Jag tror att det beror lite på vilka verktyg man har också. Att din justersåg är mer exakt än mitt handsågande och efterföljande hyvlande är jag helt med på. Men jämför man med min kollegas pts 10 så är jag mer exakt. (Den kan ju dock vara dåligt inställd, har aldrig ägt någon sån själv). Med min wadkin och egenfixat anhåll blir det inte bättre än mitt såg/hyvlande men det går snabbare.
Samma sak med mina 45graders vinklar, handsågning och efterföljande hyvling blir mer exakt än min metabo kgs210.
Menar inte att det alltid är bättre med handverktyg. Men det är oftast billigare att börja med enkla handverktyg. (Tills man blir biten, då blir alla verktyg dyra oavsett om det sitter motor på eller inte
Vad gäller rikthyvling så är det ju faktiskt inte helt enkelt att göra det på en maskin heller. Första gången gick halva plankans tjocklek upp i spånor när jag försökte
Redigerat:
Inte att förglömma är att det finns en lärokurva för maskiner också, och inte minst säkerhetsmässiga aspekter. Där kan det gå riktigt galet om man inte är uppmärksam och lär sig fel, eller bara kör igång utan att förstå hur illa det kan gå.
Med det sagt så lärde jag mig med maskiner först, eftersom jag ansåg (antagligen med rätta) att jag var helt kass med manuella verktyg. Nu när jag svingar stämjärn och putshyvlar som en gud (*host host*
) så kräver det nog ändå mer av mig som snickare att få precision än vid användande av maskiner.
Men vi är alla olika. Jag kan tänka mig att både maskiner och handverktyg fungerar, det beror nog hur man är som person, vad man skall göra, vad man har lust att göra, budget, vad man får plats med, och en massa andra saker.
Med det sagt så lärde jag mig med maskiner först, eftersom jag ansåg (antagligen med rätta) att jag var helt kass med manuella verktyg. Nu när jag svingar stämjärn och putshyvlar som en gud (*host host*
Men vi är alla olika. Jag kan tänka mig att både maskiner och handverktyg fungerar, det beror nog hur man är som person, vad man skall göra, vad man har lust att göra, budget, vad man får plats med, och en massa andra saker.
Jag är våldsamt förtjust i min sänksåg med vinkelanslag. Jag har snickrat en del men aldrig kommit i närheten av den precisionen med handverktyg. Jag har en Bosch GKT 55 GCE samt en FSN WAN.
Inga problem att justera vinkeln på en 1/4 grad.
En bandslip för bordsmontering med skiva på är inte heller fel på de saker man kan slipa in.
Inga problem att justera vinkeln på en 1/4 grad.
En bandslip för bordsmontering med skiva på är inte heller fel på de saker man kan slipa in.
Vad innebär lite envisare? Bättre på att snickra menar du?H heimlaga skrev:Hmmm..... det lär vara så att jag är litet envisare än somliga andra men jag hade inga problem med att åstadkomma god noggrannhet med handverktyg och en gammal hembyggd bordscirkelsåg. Fastän jag är snickarutbildad enbart på maskiner.
Vad menar du med god noggrannhet? Vilken nivå är det vi talar om då?
Vilket behov man har av saker kanske beror på vad man ska snickra? tråden handlar om någon som ska starta med möbelsnickeri. Tycker du då att en handöverfräs är mer eller mindre viktig än en stämborrmaskin tex?
Jag är helt med på att handverktyg generellt är billigare. Enig.Frustrator skrev:
Tänker att vi försöker hålla oss on topic men ändå berör det här lite mer. Villar jag bort mig så säg till mig
Jag tror att det beror lite på vilka verktyg man har också. Att din justersåg är mer exakt än mitt handsågande och efterföljande hyvlande är jag helt med på. Men jämför man med min kollegas pts 10 så är jag mer exakt. (Den kan ju dock vara dåligt inställd, har aldrig ägt någon sån själv). Med min wadkin och egenfixat anhåll blir det inte bättre än mitt såg/hyvlande men det går snabbare.
Samma sak med mina 45graders vinklar, handsågning och efterföljande hyvling blir mer exakt än min metabo kgs210.
Menar inte att det alltid är bättre med handverktyg. Men det är oftast billigare att börja med enkla handverktyg. (Tills man blir biten, då blir alla verktyg dyra oavsett om det sitter motor på eller inte)
Vad gäller rikthyvling så är det ju faktiskt inte helt enkelt att göra det på en maskin heller. Första gången gick halva plankans tjocklek upp i spånor när jag försökte![]()
Det är frågan om att de sällan tillför mycket mer i precision som jag vänder mig emot. Jag tycker att den bara lurar den som är ny på att snickra. För mig, som använder handverktyg nästan varje dag, så tillför maskiner nästan alltid precision.
Den senaste tiden har vi tex:
1) Riktat, planat, limmat, sen återigen riktat planat en limfogskiva i ek 500x2500mm. Därefter bredbandsputsat. Uppsågning i exakt mått, exakt parallella sidor och 90-graders hörn. Inget av momenten som ingick hade jag kunnat göra med större precision för hand.
2) Med fräs+jigg fräst 10-graders fasning på undersidan av ett äggformat bord. Skulle inte drömma om att få rätt på det med handverktyg.
3) Senast idag sågade jag 7.0 graders negativ smyg i botten av sidostycke till en dörr. Yta som man alltså inte kommer åt att hyvla i efterhand. Jag kunde gjort det med handsåg, men inte lika exakt.
4) Fräsning av rondeller i 19mm MDF, 200mm i diameter, perfekta cirklar med hjälp av cirkeljoggen för handöverfräsen.
Det kanske låter som att jag är emot handverktyg? Inte alls, tycker att det oftast är underbart att arbeta med vassa handverktyg, av många anledningar. Ibland, vid enstaka tillfällen kan de ha bättre precision än maskiner. Ibland kan de vara snabbare, enklare. Alltid tystare. Men de är generellt sett svåra att bemästra. Jag väljer alltid det verktyg eller den maskin som ger mig bäst resultat. Om lika så väljer jag det som går fortast.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Men ska man starta med möbelsnickeri på hobbynivå börjar man förslagsvis inte heller med att göra en 500*2500mm stor limträskivaDaniel_N skrev:
Vad innebär lite envisare? Bättre på att snickra menar du?
Vad menar du med god noggrannhet? Vilken nivå är det vi talar om då?
Vilket behov man har av saker kanske beror på vad man ska snickra? tråden handlar om någon som ska starta med möbelsnickeri. Tycker du då att en handöverfräs är mer eller mindre viktig än en stämborrmaskin tex?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Menar att när jag bygger mina nattduksbord och handsågar ett ben, både på längden och tvärsen, för att sedan hyvla ändarna i min stötlåda och kör några drag med min Stanley no7 längs med för att få dem raka.
En bordsåg och rikt/planhyvel i min prisklass hade inte fått det mer exakt.
Har faktiskt ingen maskin hemma som får saker mer exakt i 90grader än min stötlåda.
En bordsåg och rikt/planhyvel i min prisklass hade inte fått det mer exakt.
Har faktiskt ingen maskin hemma som får saker mer exakt i 90grader än min stötlåda.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Japp!Daniel_N skrev:
Men kanske mest pga avsaknaden av en rikt/planhyvel som tar 400mm i bredd. Och avsaknaden av bredbandsputs. Båda maskinerna är något man inte införskaffar direkt när man vill börja hobbysnickra..
Sen skulle det förmodligen ta mig ett par dagar att åstadkomma förstås..
Såga till mått då? Bättre precision med fogsvansen än med bordssåg+kapsläde eller sänksåg?Frustrator skrev:
Eller den ursprungliga riktningen och 90-graders hörn på stavarna till limfogen?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ja, sågar med övermått och hyvlar mig fram sista 1-2mm.Daniel_N skrev:
Samma med stavarna till limfogen.
Sen kanske jag med handverktyg inte hade valt att göra en stavlimmad skiva utan hade limmat med bredare brädor.
Säger inte att det hade gått fortare, eller blivit bättre än med maskiner. Men samma precision går att få fram på mindre ytor.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Tycker maskiner är bra till mycket. Men tycker inte att man som nybörjare ska stirra dig blind på att man 'behöver' dem. Klart att de som prof.snickare är bra att ha. Men rikta trä så det går att snickra med det går fint med en handhyvel.
Du får tänka att man också har en bordsåg som kanske har en total bordsyta på 60*60cm och ett anhåll som flexar lite
Du får tänka att man också har en bordsåg som kanske har en total bordsyta på 60*60cm och ett anhåll som flexar lite
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg