Verktyg & Maskiner
heimlaga: Sarkasmen flödar......;) Jag påstår inte att en kipphyvel fyller behoven för alla eller ens för de flesta som tänker sig en fräs men jag vidhåller att för somliga är det ett fullgott alternativ och därför behöver alternativet beaktas även om man sorterar bort det redan i första gallringen.. Att en kipphyvel är en "one trick pony" stämmer inte då man ser vad allt som är
Finndjävel: [citat] AGM batterier skulle vara bättre i ditt fall. Blöta underhållsfria batterier har ganska begränsad livslängd och är mycket mera känsliga för sulfation. Seriekoppling är bättre än parallellkoppling, batterier är inte identiska utan de skiljer lite i inre resistans. När man parallellkopplar så får strömmen två vägar att välja mellan. Det innebär att det ena batteriet med
martin43: Sanningen är att det fungerar rätt bra med en vanlig sprayflaska och gå efter med dammsugaren. ;) Inte lika bra dock, ffa kan man skölja" klädseln när man sprutar på och suger upp direkt. Har dock en motorspruta men har ej satt ihop det till en SE4002-killer.
Danne213: Det blir kanon! Att hålla på byta chuck kommer du lessna på.
Rowah: Festool RO 90 och RO150 + lämplig dammsugare är två säkra tips.
Byggdjuret: [citat] Tror att jag tar den risken. Så mycket kommer jag nog inte använda den....
Dunderhake: Det är ju ett alternativ, problemet är att det är mycket plast i mekanismen så frågan är ju hur länge det håller!
P-son83: Får rätta mig själv, denna köpte jag Funkar bra, det lilla jag hunnit testa den Dom har tyvärr inte skrivit ut dB
Sviland: [citat] Hej! :) Hur blev det sen med din K5? Fick du rätt på den och är du nöjd? Jag värderar att köpa en sådan. mvh Öyvind
Testarn: [citat] Vaa!!?? Finns det personer som inte har minst en halvfull flaska av Häxans hemma...? Nu är mina cirklar rubbade.. :oops: Jag som blev lite orolig för att mina 4 flaskor blev bara 2 när en tog slut och två blev en förra julen när alla mässings- och silverstakar skulle putsas inför julen - jag får nog köpa en flaska på vägen hem från jobbet.
sandra_byggahus: Stort Tack för alla kommentarer, goda idéer och inspiration vi fick av er inför testet!
Zurxel: Skulle man kunna ta en dammsugarpåse och sätta runt filtret för att skydda från damm och sedan bara tömma behållaren? Eller blir det igensatt snabbt? Det är ju inte billigt med bosch dammsugarpåsar direkt.
Kloge: Bra gjort! Jag fick i somras en gammal migsvets gratis som inte använts på 13 år. Gick som en påse nötter. På kretskortet var det en del oxidering så jag rengjorde och lödde om alltihop, sen fungerade den.
ConnyN: Hej! Jag köpte en kompressor på Jula under black friday-hysterin härförleden. Scheppach HC60 som var kraftigt nedsatt. Tysk kvalitet trodde jag, men ångrade mig när jag kom hem och såg recensionerna (https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer/kompressorer/kompressor-006975/). Igår lämnade jag tillbaka den till Jula och söker nu ersättare! Jag har fått in
OverAndOut: Ett tips är denna. Dyrare, men innan man har vinkelchuck och offcenterchuck förstod man inte att man behövde det!
Daniel 109: Det beror ju vilken försäkring man vill ha.
fangalid: [citat] det är det jag är rädd för men eftersom det säljs färdiga paket med lång 36 mm slangar i centraldammsugarsegmentet så känns det ändå som det borde fungera hyfsat. Men jag kanske får hitta en annan lösning för att få det bekvämt för mig och slippa dra med mig stora dammsugaren i garaget. Kanske får fundera på en fast installation med avloppsrör istället som jag sett
snowjim: [citat] Vi bor i en helt vanlig 70-tals villa i ett villa kvarter och där räcker det iallafall inte till. Du kan se tidigare i tråden där jag beskriver hur jag testat.
Alltgår: [citat] Det där kommer du aldrig ångra, och bra pris med! Har själv Festools långeman hängandes i garagetaket, och är alltid lika löjligt nöjd när den plockas fram.
mattiasp: [citat] Japp, jag är nöjd. Nu har jag inte borrat något som kräver den höga precisionen i chucken, så jag hade kanske varit nöjd även med något annat.
mikewse: Javisst, jag har sågat ett antal kubik och den har funkat bra, inget att klaga på! Den verktygslösa kedjespännaren tänkte jag inte så mycket på vid köpet men den har jag uppskattat mycket.
myrstack: 8mm plugg behöver 8mm borr osv. Enda undantaget kan möjligtvis vars i extrema fall sv lättbetong eller om man kör söder materialet i väggen. I alla normala fall samma storlek på borr och plugg
Åke B: [citat] Hallå Eva, Kolla först att både den lilla och den stora remmen är i god kondition och att de är korrekt spända. Kolla sedan att de båda hyvelskären är extremt skarpa utan skador och att utsticket på dem är korrekt injusterat. Det finns en liten tolk som man lägger på hyvelbordet (frånbordet till rikthyveln), när man ställer in skären. Detta är mycket noga. När maskinen
Mjolnir: Hej, Tänkte vi kan dela med oss av vilka kap vi gjort på verktyg och maskiner under Black Friday. Kom gärna med tips på sånt ni anser vara väldigt värt att slå till på med. Själv har jag tagit hem följande saker hittills: 1. Cirkelsåg: Hitachi c6bu3 1250 kr, från Toolab, nästbilligast på prisjakt= 2300 kr. 2. Borrhammare: Makita Hr2630j 995 kr, från Bauhaus, näst billigast på