Hej,

Köpte en ny Hitachi C6BU3 som jag provade. Det blixtrar till och luktar ”bränd el” därefter, se bifogad video. Är det något fel på maskinen eller ska det vara så?
 
Min C6BU2 beter sig iallafall exakt likadant
 
M Cameltoe skrev:
Hej,

Köpte en ny Hitachi C6BU3 som jag provade. Det blixtrar till och luktar ”bränd el” därefter, se bifogad video. Är det något fel på maskinen eller ska det vara så?
Jag tror det är i sin ordning att det luktar lite när en elmaskin prrmiärkörs, kolen slits in och lite oljefilm bränns av. Inte att förväxla med den magiska röken som inte ska läcka ut innan maskinen tjänat ett långt liv och ska gå vidare till den stora återvinningen.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Låter helt ok. Sågen har ju motorbroms så det är ju klart att det blixtrar till man släpper avtryckaren. Jag gissar att polariteten vänds då och det är ju en del rörelseenergi som ska tas om hand.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Som ClasseClas säger, det är som det ska. Motorbromsen är en bra grej, jag önskar att det fanns på mina handcirkelsågar. Det som luktar är ozon, som bildas av luftens syre i plasmat i ljusbågen.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack allihopa! Då är det bara att såga på :)
 
  • Gilla
Martin.M
  • Laddar…
ClasseClas
Nu när "problemet" är löst får du berätta varför du håller på med mörkersågning? ;) Ny trend?
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu när "problemet" är löst får du berätta varför du håller på med mörkersågning? ;) Ny trend?
Hahaha det vara bara för att framhäva blixtrandet bättre
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu när "problemet" är löst får du berätta varför du håller på med mörkersågning? ;) Ny trend?
Kan man arbeta i mörker och få ett bra resultat, tänk då hur det blir med lite ljus!
 
L Lopex skrev:
Kan man arbeta i mörker och få ett bra resultat, tänk då hur det blir med lite ljus!
Bara att köpa night vision.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.