Byggahus.se

Kipphyvel?

1. H
    Medlem · Nivå 17
    Nedanstående diskussion om kipphyvel som alternativ till metallfräs är urklippt ur denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-verkstad.359095/
    //Mod

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett alternativ till metallfräs är att skaffa en kipphyvel. Den kan göra det mesta som en metallfräs kan men betten är billigare och maskinen billigare. Fast det går betydligt långsammare.

Redigerat av moderator 30 nov 2019 22:51
  2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Heimilaga....... försök få tag på en kipphyvel, kanske något rostigt exemplar som tidvis använts som ankare kan hittas.....

Jag har en Solberga med lite grövre pelare (och koordinatbord) och det går fräsa aluminium om man tar det lite försiktigt.
    Men Solbergarn är en hejare på att fräsa trä.

Sedan har jag gjort ett stort jobb, fräst ett rektangulärt hål i 5000 st plastlådor, det var inte riktigt meningen men började med några till prototypserien men sedan hittade inte kunden någon som kunde/ville fräsa så det blev några fler.

Protte

3. H
    Medlem · Nivå 17
    Deckel fräsar verkar vara både kompakta och bra. Jag är imponerad av kvaliteten på DennisCAs exemplar.

Fast själv har jag skaffat kipphyvel. Nu står den i ett tröskhus i byn och väntar på att komma i tur för renovering. Huvudsliden behöver skavas om och det är en spricka i foten som behöver svetsas och så glappar muttern på tvärmatningen och så vill jag byta till asbestfria kopplingsbelägg. Det finns faktiskt en hel del kipphyvlar i cirkulation om man letar. Kostar obetydligt mer än skrotpris.

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Det finns väldigt goda anledningar till priset på kipphyvlar.
    Nej, kipphyvel är normalt sett inte alls alternativ till en fräs. Det finns anledningar till att de normalt skänks bort. Nu tror jag säkert att schnyggve har koll på detta men det kan ju finnas andra som läser i tråden och får för sig att det kan vara en bra ide att investera i en kipphyvel istället för en fräs.

En kipphyvel kan förvisso göra nästan vad som helst om man är finurlig, men tiden det tar för saker som ibland är extremt mycket snabbare i en fräs får nog många att tappa lusten till att jobba med metall.

Att köpa en kipphyvel som komplement till en fräs kan jag förstå men det finns goda anledningar till att många som är intresserade har både 2 och 3 fräsar innan man skaffar sin första kipphyvel.

Maskin och stål är bara billigare om man värderar sin tid till nära noll. Även om det är hobby så måste det ändå spela viss roll hur lång tid saker tar.

5. D
    Medlem Nivå 12
    Jag skulle gärna haft en liten kipphyvel, om jag haft rum och hittat nån. Dom flesta är så stora, jag prioriterar således det lilla utrymme jag har kvar för en planslipmaskin.

Men jag kan definitivt se det finns några typer av jobb som dom gör bra och med billiga verktyg. Med en sån behöver man inte oroa sig om att brotscha kilspår i drev längre. Förstås till deckeln finns ett sådant huvud. fungerar som en vertikal kipphyvel:

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Skulle du överväga att köpa en kipphyvel istället för din fräs?

7. D
    Medlem Nivå 12
    Det har jag inte sagt eller försökt antyda till.

8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Nej, det menade jag inte alls att du hade sagt. Bara intresserad av om du (som har en fräs) ansåg att det var ett alternativ, detta eftersom det föreslogs (inte av dig) som ett alternativ tidigare i tråden, vilket jag ställde mig mycket tveksam till.

9. D
    Medlem Nivå 12
    Nej sett ur det perspektivet så skulle jag inte kunna ersätta en fräs med en kipphyvel, snarare ser jag dom som komplementerande till varandra. Men fräsen är mera flexibel och kan göra operationer omöjliga att göra med en kipphyvel, som t.ex. fräsa ut ett spår som rör sig i en båge, eller fräsa en kant på insidan av ett runt hål.

10. D
    Medlem Nivå 12
    Abom79 skaffade sig en kipphyvel och använder den i sin verkstad, här är ett projekt som passar en kipphyvels egenskaper, att göra detta på en fräs skulle inte vara så bra för verktygen (ofttast hårdmetall), men med kipphyveln kan man köra med snappstål som är enkelt att vässa till.

11. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Det där hade tagit en bråkdel av tiden i en planfräsningsoperation. Det finns verktyg speciellt framtagna för att grovfräsa bort valshud. Så även för att fräsa i sandgjutna ytor. Kipphyveln är en maskin som är förbisprungen sedan länge.

12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Abom har en kipphyvel och kör den, men oftast för att det är kul att visa den. Han har också gjort en del invändia kilspår i tex drev med den. Men har försöker inte inbilla någon att den är den mest effektiva maskinen. Notera också att han hade två fräsar innan han köpte nuvarande kipphyvel.

13. D
    Medlem Nivå 12
    Ursäkta jag har försökt antyda det isåfall

p.s. det var annars Abom själv som resonerade så i videon till varför han använde kipphyveln här, inte jag.

14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Du behöver inte alls be om ursäkt. Tanken att kipphyvel var ett alternativ till fräs startades inte av dig. Jag kan också förstå hur Abom tänker, har man inte de stålen Mattias pratar om, eller inte vill "offra" dem på att göra ett par paralleller för sin youtube-kanal så kan ju HSS (som vi såg i videon) i kipphyveln fungera utmärkt.

Låter kanske som att jag tycker dåligt om kipphyvlar. Så är det inte alls, kan mycket väl tänka mig att ha en i framtiden. Men jag ogillar att det ibland skrivs felaktigheter utan grund (som tex i detta fall). Förvisso spelar det ingen roll för de som är insatta, de vet att det ibland skrivs sånt. Men för den som är ny och nyfiken kan det bli en rejäl besvikelse om man, efter att ha läst här, får för sig att köpa en kipphyvel och sen tänkt använda den som ett alternativ till en fräs.

15. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ren nyfikenhet, är det någon som vet hur stor massa en kipphyvel behöver ha för att vara användbar när det gäller att bearbeta järn/stål?
    I England verkar det funnits små typ handdrivna saker runt 50-talet. Behövde man då ta så minimalt per gång så att det tog en evighet att åstadkomma saker?
    Jag hade gärna haft både fräs och hyvel... Och en verkstad som kunde inrymma dem :D

Och sen lite nyfiken vad gäller elektriska kipphyvlar, hur mycket är att ställa in och kan man sen lämna dem ifred medan de jobbar?

• Laddar…